Zhubněte do plavek na komunitním webu

Specializovaných webů, které se věnují problematice zdravého životního stylu a výživy, existuje celá řada. Stejně tak už dlouho existují online služby, umožňující uživatelům, kteří se rozhodli zhubnout, monitorovat příjem a výdej energie. Nyní se začínají objevovat komunitní sítě kombinující oboje. Podobají se Facebooku, s tím rozdílem, že updaty statusů se týkají hlavně jídla a aktivit, které vedou ke spalování energie.

Jídlo a zdravý životní styl nejsou zrovna tradiční témata, o kterých bychom na Lupě pravidelně psali. Tentokrát ale uděláme výjimku. Možná i právě díky Internetu mají dnes někteří lidé problémy s obezitou, nedostatkem pohybu či špatnými stravovacími návyky. Dělat obecné závěry typu, přílišná konzumace konkrétní potraviny nebo sedavý způsob života vedou automaticky k vyššímu riziku obezity, a s ní souvisejících nemocí, je samozřejmě nesmysl. Statistiky ale mluví jasně. Lidé v rozvinutých ekonomikách prostě více tloustnou a způsob života může působit jako jeden z faktorů, které mají na tuto skutečnost vliv.

Není proto příliš velkým překvapením, že televizní pořady, časopisy a weby, věnující se problematice zdravé výživy a zdravého životního stylu požívají v Evropě a Americe značné popularity. Toho využila řada ať už farmaceutických či potravinářských firem a na „zdravých“ produktech nebo přípravcích na hubnutí si založily svůj byznys. Tento trend samozřejmě hraje do noty i provozovatelům fitness center a posiloven.

My, Evropané, můžeme děkovat prozřetelnosti našich předků, kteří kladli důraz na rozvoj hromadné dopravy, protože například ve Spojených státech se pod zdravým životním stylem ukrývá cesta autem do posilovny, hodinová seance sestávající se z běhu na krytém oválu, běžícím pásu nebo pohyb na jezdících schodech, a poté opět cesta autem domů.

Každopádně současný styl života, pracovní nároky, stres a další faktory přispívají k tomu, že se mnoho lidí musí potýkat s nadváhou. Je to o to složitější, že obecně přijímaný ideál krásy má dnes ke kyprým tvarům opravdu hodně daleko. Internet je pro lidi, kteří se rozhodnou se svou váhou něco udělat, ideálním prostředím, kde mohou získat potřebné informace.

Existuje celá řada specializovaných webů, které nabízí rady a tipy, jak zhubnout, a co udělat proto, abychom žili zdravě. Mnoho lidí má ale problém se správnou motivací. Hubnutí bývá často součástí novoročních předsevzetí, s jejich splněním má ale značná část lidí problém.

Online centrum hubnutí

Řešením mohou být online aplikace, které registrovaným uživatelům umožňují specifikovat cíl, tedy kolik kilogramů a za jak dlouhou dobu chtějí zhubnout, a na základě vstupních údajů jsou schopny připravit uživateli stravovací plán a seznam aktivit na každý den, které vychází z nutného kalorického příjmu a výdeje tak, aby uživatel dosáhl za stanovenou dobu konkrétního cíle. Tyto aplikace nejsou žádnou novinkou, existují již pěknou řádku let a umožňují uživateli na jednom místě přehledně archivovat údaje o poklesu váhy, příjmu a výdeji energie nebo úspěšnosti plnění dílčích cílů v sestaveném plánu.

Původně byly tyto aplikace určeny spíše „profesionálům“, kteří chodí pravidelně do posilovny, dbají na podobu svého jídelníčku a péče o jejich tělo je u nich až na prvním místě. Postupem času ale začalo být zřejmé, že podobné služby mají šanci zasáhnout mnohem širší cílovou skupinu, zvláště v souvislosti se všeobecnou propagací zdravého způsobu života. Tvůrci podobných komunitních webů si všimli rostoucí popularity sociálních sítí a rozhodli se převzít koncept, na jehož principu funguje například Facebook. S tím rozdílem, že updaty statusů se týkají zkonzumovaného jídla a aktivit, které vedou ke spalování energie.

Český komunitní web o hubnutí á la Facebook

Sílu takové komunity a její možné využití pro marketingové účely si uvědomili i ve vydavatelství Mladá fronta a na začátku roku spustili projekt Fitweb.cz. Připomeňme si, že právě toto vydavatelství minulý rok systematicky doplňovalo portfolio ženských webů. Loňským posledním úlovkem byl server Dáma.cz. Právě nový komunitní server má být doplňkem webů pro ženy.

Fitweb

Fitweb.cz

„Fitweb.cz je zatím poslední projekt, který jsme spustili začátkem roku. Spadá do portfolia ženských webů (Dáma.cz, Recepty.cz, Maminka.cz), které již dnes dosahuje návštěvnosti 600 tisíc unikátních uživatelů za měsíc. Fitweb.cz je primárně zaměřen na uživatele, kteří chtějí aktivně zhubnout, případně jinak pracovat se svojí váhou a postavou (část uživatelů web používá jako nástroj pro přibírání svalové hmoty),“ říká Petr Bednář, ředitel divize Online, Mladá fronta a.s.

Cílem projektu je prý vybudovat velkou základnu lidí, kteří řeší stejný problém a kteří společnou vůlí dosáhnou cílů, jež si předsevzali. Taková komunita, o jejíchž jednotlivých členech má provozovatel poměrně detailní informace, umožňuje zadavatelům velmi přesně zacílit reklamní kampaně. „Inzerentům jsme schopni nabídnout velmi dobře zacílenou skupinu návštěvníků, o níž máme naprosto unikátní údaje,“ dodává Petr Bednář.

Pod pojmem „unikátní údaje“ si můžete představit povinné údaje, které musí uživatel vyplnit při registraci, jako datum narození, pohlaví, váhu a výšku a poté také samozřejmě informace, které uživatel vyplní dobrovolně ve svém profilu, a které lze vysledovat z jeho statusů. Tedy například jaké potraviny pravidelně konzumuje a co patří k jeho neoblíbenějším fyzickým aktivitám.

Pro zadavatele reklamy samozřejmě ideální kombinace, pro samotné uživatele možné riziko, které souvisí s obecným trendem, kdy uživatelé o sobě zveřejňují na sociálních sítích a komunitních webech, často bez většího rozmyslu, citlivé informace. Nepřikládají přitom důležitost nastavení, kdo z ostatních uživatelů má možnost se k těmto informacím dostat.

Představte si, co jsem měl dnes k obědu

Fitweb stejně jako například americký projekt Traineo staví na předpokladu, že lidé, kteří se rozhodnou zhubnout, mají potřebu se o své dílčí úspěchy dělit s těmi, kteří se nachází v podobné situaci. A analogicky, možnost sledovat, jak se daří plnit vytyčený cíl ostatním, pomáhá nejen v motivaci, ale může působit jako určitý vzor, jehož chování lze napodobit a přiblížit se tak ke kýžené metě.

Traineo

Traineo.com

Rozhraní Fitwebu a Trainea nápadně připomíná zeď na Facebooku. To je ten nejviditelnější rozdíl oproti klasickým online dietním deníkům typu FitDay. Fitweb a Traineo nenabízí tolik funkcionalit, neumí analyzovat data do hloubky či navrhovat konkrétní dietní plány a vlastně to ani není jejich cílem. Tím naopak má být přehled vývoje základních ukazatelů a možnost sdílet informace o zkonzumovaných potravinách, přírůstcích energie, jejím výdeji a komentáře příspěvků ostatních uživatelů.

V praxi to vypadá tak, že se na zdi objevují informace podobného znění: Uživatel bludicka_r „Včera snědla 100 g tofu lahůdkové (sunfood) v 19:05, 60 g vejce slepičí – bílek v 19:06, 250 g zelí červené hlávkové v 19:35 (+1018,6 kJ).“ Nebo „Martin hrál 30 minut basketbal a spálil při tom 195 kalorií.“ Na Fitwebu se kromě toho zobrazují i odkazy na články, které jsou přebírány z časopisu Dieta.

Příjem a výdej energie nemusíte nijak složitě vypočítávat, protože weby obsahují rozsáhlou databázi potravin a jídel, stejně tak jako sportovních a dalších fyzických aktivit, ke kterým jsou automaticky přiřazeny energetické hodnoty. Nejlépe má tuto databázi zpracovanou FitDay, který dává na výběr z široké palety možností, co se velikosti či hmotnosti potravin týče. Například na Fitwebu nemáte možnost zadat, že jste k snídani snědli dva krajíce chleba. Systém vám nabídne jako jednotku pouze gramy.

FitDay

Fitday.com

Fitweb nabízí také bezplatnou možnost konzultace s odborníky, na jejichž zdi je možné psát dotazy. Každý odborník má ale omezenou kapacitu svých „oveček“ (uživatelů), kterým odpovídá na dotazy. V zahraničí naopak volí placený koncept, kdy za měsíční poplatek okolo 10 dolarů nabízí nadstandardní funkce, v případě Trainea je to vytvoření individuálního plánu a kontrola jeho plnění. Pokud uživatel vyžaduje osobního trenéra, musí si připlatit 50 dolarů za měsíc. Oba weby umožňují export statusů na Facebook, přičemž Traineo nabízí možnost dát vědět přátelům prostřednictvím Twitteru, MySpace, LinkedIn, e-mailem či prostřednictvím některého z IM, že jste se pustili do hubnutí.

Osobně mi například na Facebooku vadí, že mnoho lidí si z něj udělalo prostor, který tapetují každou byť sebenevýznamnější a sebehloupější informací. Představa, že každý den sleduji updaty statusů svých přátel, které přibývají po každém jídle či aktivitě, nezní příliš lákavě. Ale rozumím tomu, že pro někoho, kdo má s hubnutím problémy, mohou být zkušenosti ostatních přínosem. I když do značné míry je hubnutí a dosažení určité váhy otázkou individuálního stravovacího plánu.

Jak se po třech měsících provozu dívají na Fitweb jeho tvůrci?

„První tři měsíce provozu potvrdily, že Fitweb je navržen velmi dobře a uživatelé ho používají přesně tak, jak bylo plánováno. Ohlasy od uživatelů jsou nadprůměrně pozitivní. Návštěvnost od startu kontinuálně roste, meziměsíčně se zdvojnásobuje: v lednu na web přišlo podle NetMonitoru 7 tisíc unikátních uživatelů, v únoru to bylo 14 tisíc a v březnu 26 tisíc. To vše zatím s minimální marketingovou podporou,“ říká Petr Bednář.

Kromě možnosti výborného zacílení mají sociální sítě a komunitní weby z pohledu inzerentů další výhodu v délce jedné návštěvy. Například na Fitwebu stráví každý uživatel na jednu návštěvu průměrně 7 minut. Je otázkou kolik z toho uživatel věnuje updatu svého statusu. Nicméně představa, že denně po každém jídle se rychle běžím přihlásit, abych se podělil s ostatními se svým „gurmánským zážitkem“ mě spíše děsí, než láká.

Samozřejmě, lze to udělat tak, že si vše, co jsem přes den snědl, budu pamatovat nebo si to někam napíšu a večer to hodím na zeď. Jenže, co když budu pár dní offline? U jídla se to asi zatím obejít nedá, ale u zadávání aktivit už řešení existuje. Stačí mít u sebe tuto věcičku, která zaznamenává veškerou vaši aktivitu a data automaticky a bezdrátově přenáší (prostřednictvím základnové stanice, která je připojena k Internetu) na váš profil na webu.

UX16

Fitbit

Zařízení Fitbit, které měří vaši aktivitu, ať jste kdekoliv

Pokud vám připadá výše popsaný koncept komunitní sítě zaměřené na snížení nebo zvýšení tělesné váhy nepochopitelný a nikdy byste ani na chvilku nezauvažovali se do takové sítě zaregistrovat, věřte, že existují i mnohem bláznivější komunitní sítě. Například nedávno spuštěný projekt Blippy, který registrovaným uživatelům umožní sledovat, za jaké zboží či služby platíte vaší platební kartou.

Anketa

Zaujal vás projekt Fitweb?

9 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 12. 2012 18:57
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »