Hlavní navigace

Zklamání roku 2008: Centrum Holdings

 Autor: 21971
Patrick Zandl

Když jsme před několika dny označili za loňského vítěze CME a její Nova.cz, je také potřeba podívat se na druhý konec. Z webů zklamalo vloni nejvíce Centrum.cz, možná právě proto, že zklamat na první pohled nemohlo.

Článek hodnotící rok 2008 jako rok CME/Nova.cz najdete zde: Vítězem roku 2008 se stává CME a její Nova.cz

Když bylo Centrum koncem roku 2007 prodáno Warburg Pincus, byla to velká událost a nepochybně jeden z nejlepších českých prodejů internetové společnosti. Jenže s odchodem zakladatelů Ondřeje Tomka a Oldřicha Bajera jako by štěstí Centru došlo. A začal sešup, který v takové váhové kategorii nepamatujeme.

Koloritem konce roku 2007 byla naštvaná reakce ČTK, které vypovědělo smlouvu na dodávání zpráv Aktuálně.cz, prý proto, že zprávy dodávalo na server Deník.cz bez platné smlouvy. Šéf Aktuálně Jakub Unger tehdy věc vysvětlil jako odvetu ČTK za konkurování v původním zpravodajství a protože to byl první případ a ČTK je občas známa nekompromisním přístupem, zapomnělo se na to.

Centrum v tomhle případě prokázalo věc, která je pro něj příznačná: skvělé PR a marketing. Zatímco o konkurenčním Atlasu se říkalo, že jsou to skvělí technologové na špatné platformě s mizerným marketingem, doménou Centra byl vždy marketing. Produkty s řádově nižší návštěvností umělo postavit na roveň Seznamu a pasovat se na jeho jediného konkurenta i v době, kdy na to nebylo řečí čísel ani pomyšlení. Vzpomeňme haló s GigaMailem, jakého v médiích Seznam se svým Emailem nedosáhl, ačkoliv u uživatelů naopak zabodoval právě on.

Centrum v roce 2008

Počátkem roku 2008 přicházejí první zvěsti, že Warburg Pincus by mohl přikoupit Atlas.cz, což byla informace, nad kterou by člověk spíše vrtěl hlavou. Nač? Atlas jako portál byl považován za naprostý překryv Centra, vývojářsky byl na zcela odlišné platformě, prostě to spojení nedávalo růstový a technologický smysl. Nebo ho alespoň nikdo z nezaintereso­vaných neviděl, což může být argument pro i proti.

Pak koncem února bylo všechno oficiální a Centrum převzalo Atlas. Hromada optimismu na straně oficiálních představitelů, hromada pochybností u těch ostatních. A také u lidí z Atlasu. Že fúze bývají těžké, to je jasná věc. A fúze dvou firem, které si téměř deset let uvykly žít ve stavu „korporátního nepřátelství“, budou ještě náročnější, to bylo dopředu zřejmé. Tahle se, viděno z venku, nezdařila mimořádně, protože kromě šeptandy, že produktové týmy atlasáckých služeb se rozpadají a lidé houfně skáčí přes palubu, se objevil web Odpojeni.cz. Skupina vývojářů z Atlasu se tak rozhodla reagovat na jednání o svém začlenění do Centra a nabídnout se takříkajíc na trhu práce komukoliv, kdo bude mít zájem o sehraný tým pracující s MS technologiemi. Zájemce se našel a centrácké PR mělo co dělat, aby se požár nerozšířil do vyšších pater.

Zároveň s tím Centrum ukončuje pětiletou spolupráci s Internet Tradingem. Vztahy byly napnuté již přes rok, jenže obě společnosti si uvědomily, že rychlým rozchodem spíše ztratí, než získají. Centrum buduje obchodní tým pro prodej firemních zápisů do katalogu a Internet Trading shání či buduje produkt, který by mohlo prodávat. Koncem března se cesty obou společností definitivně (alespoň prozatím) rozcházejí a dost možná o něco dříve, než by bylo nutné. Jenže v případě Centra nesl investor nelibě, že o polovinu příjmů se stará zcela cizí firma – a tak přitlačil na urychlené řešení, i když obchodní tým ještě nebyl reformován. To přineslo další těžkosti, jednak finanční, ale také personální. Řada následujících změn v obchodním týmu se děje ve větší rychlosti a menší pohodě, než by bylo nutné.

Už v květnu, když se společnosti Atlas a Centrum spojují pod hlavičku Centrum Holdings, je zřejmé, že nákup Atlasu byl opravdu jen vyčištěním trhu, že značka Atlas bude záhy zapomenuta a že její další držení bylo spíše zbožné přání. Tomu odpovídá postupné „rozbrakování” těch kvalitnějších obsahových magazínů z Atlasu a zařazení pod Centrum. Atlas jede z kopce, samospádem. V říjnu ještě dostává vyhledávání od Google, ale to už je veřejným tajemstvím, že Centrum ho chce nejenom otestovat pro sebe, ale i původní fulltext team Atlasu už dělá „pápá lálá”. A jestli si někdo myslel, že brand Atlas by se dal použít třeba pro katalog firem a tak alespoň symbolicky a smysluplně recyklovat značka a deset let její propagace, ten se v listopadu Najisto probudil ze snu. Nový firemní katalog, jenž „spojuje to nejlepší z Centrum.cz a Atlasu“ se totiž jmenuje Najisto.cz.

Přitom žádný z nových projektů neslibuje průlom. Celý rok 2008 byla veřejnost našponována, co to bude za ten megalitický videoprojekt, kvůli němuž David Hác odešel z N-Joy. Pesimisté soudili, že bulvár ve stylu Tn.cz, optimisté se těšili na humor ve stylu České sody. Sodu dostali všichni: místo těžkotonážního videoprojektu jde o databázi videonávodů ve stylu, jak ukuchtit vánočku. Hezké, ale jaksi se čekalo více.

Poslední podivnost přišla v podobě nové verze homepage portálu. Samozřejmě Centra, ne Atlasu, ten už zůstává na dožití. Technologicky působivá možnost si všechno přeskládat a zapojit do Centra služby kohokoliv jiného je chápána spíše jako znamení bezradnosti, kam dále. Jako rozplizlost, nevyhraněnost značky. Jistě, když máte charakterizovat konkurenty, vždy snadno najdete slova. Zatímco Seznam je portálová jednička, iDnes jednička zpravodajská a Nova videoportál, Centrum je ten druhý portál. Ne lepší, ten druhý. Což není nic, za co by bylo možné brandbuildera pochválit, je-li tu ještě jaký.

Chcete si osvěžit historii Centrum.cz? Zrekapitulovali jsme ji pro vás do časové osy:

Návštěvnost: 1 + 1 = 0,8?

Vše výše uvedené by se dalo odmávat jako drobné problémky, kdyby nebyly pojítkem problémů větších: finančních a s návštěvností.

O těch finančních můžeme jen spekulovat, protože oficiální zprávy jsou jen dobré, zato ty neoficiální jsou pesimistické a hovoří o propadech v tržbách zejména u příjmů z firemních zápisů. Což je pochopitelné, obchodníci Internet Tradingu přebrodili do Mafry a ty vlastní si Centrum rozeštvalo natolik, že vznikly i první internetové odbory. Tohle asi nebylo prvenství, jakým se chtěli se Seznamem Warburgové popasovat…

O návštěvnosti můžeme hovořit s větší jistotou. Následující graf ukazuje měsíční návštěvnost za rok 2007 až do prosince 2008 v reálných uživatelích (RUest) Netmonitoru. Centrum stoupá, Atlas klesá – jenže Centrum stoupá méně, než Atlas klesá. Pro názornost je graf proložený trendovou křivkou, ze které je to ještě více patrné.

Návštěvnost Atlas a Centrum v letech 2007-2008

Graf 1: Návštěvnost Centrum.cz a Atlas v měsíčních RUest (reální uživatelé aproximovaní, zdroj NetMonitor) za období 2–2007 až 12–2008 (klikněte pro zvětšení)

Nemilé je, že z NetAuditu nelze vyčíst překryvy, tedy kolik uživatelů chodí zároveň na Centrum a zároveň na Atlas v rámci měřené doby. Můžeme předpokládat, že tento poměr po spojení mírně vzrostl, protože na sebe služby odkazují, ale jelikož se atraktivní služby stěhovaly z Atlasu na Centrum, můžeme počítat s tím, že tento poměr se nezměnil významně. Navíc neporovnáváme služby proti jinému hráči, ale jen sledujeme trend, takže budiž tento prohřešek odpuštěn. V grafu je tedy i zelená křivka: ukazuje hrubě sečtené počty reálných uživatelů za měsíc Centra a Atlasu najednou, bez odečtení překryvu. Pokud se na zelenou křivku podíváme, pak zjistíme, že její trend je klesající. Hrubý součet Atlasu a Centra je v prosinci 2008 nižší než v únoru 2007.

Analyzujme si ještě na chvíli červenou křivku Centra. Podstatný zub přichází v září 2007 – to Centrum kupuje projekt Stahuj.cz od Mitonu a jeho čísla s návštěvností řádně zamávala vzhůru. Jenže od té doby se návštěvnost Centra pohybuje kolem stále stejné hodnoty – v lepším případě stagnuje, spíše ale mírně klesá. Vychází nám z toho jediné: pro návštěvnost samotného Centra měl za poslední dva roky význam jedině nákup Stahuj.cz. Atlas samotný klesá velmi strmě a není daleko doba, kdy se dostane pod měsíční hranici milionu uživatelů.

Pro jistotu si můžeme tvrzení ověřit ještě na reálných uživatelích (RUest) denní návštěvnosti. Trendy i zde jsou stejné: Centrum.cz samotné vystoupalo pozvolna k hranici 600 000 uživatelů, kolem které osciluje, Atlas se postupně propadl k 200 000 uživatelů a z posledních měsíců je zřejmé, že na tom se sestup nezastaví, ještě letos může Atlas skončit s návštěvností většího weblogu. A co je nejhorší, aniž by to Centrum.cz nějak významně pomohlo. A v součtu Centrum Holdings.

Návštěvnost Atlas a Centrum v letech 2007-2008 RUest denní

Graf 2: Návštěvnost Centrum.cz a Atlas.cz v denních číslech RUest (zdroj NetMonitor) za období 2–2007 až 12–2008 (klikněte pro zvětšení)

Propadák vloni, co letos?

Za loňský rok prohrálo Centrum většinu bitev, ve kterých nemohlo neuspět. Jak v návštěvnosti, tak jeho vnímání u veřejnosti, dostala legenda „o těch lepších, kteří akorát neokopírovali Yahoo“ vážné trhliny. I proto ho musíme označit za Zklamání roku 2008, ne-li rovnou za poraženého.

Nic z toho neznamená, že by si to v letošním roce Centrum nemohlo vynahradit. Mohou naběhnout nové, dlouho připravované a nám neznámé projekty, roční výsledovka může trhat rekordy. Mohou to vynahradit akvizice ve středoevropském prostoru, když už doma není, kde brát. Jenže portálový business je neúprosný a každá chyba se kumuluje, sčítá a trestá. Jestliže o Seznamu se říká, že mu stačí neudělat chybu, aby zůstalo na špici, o Centru musíme říci, že musí udělat něco zatraceně dobře, aby se v ostré konkurenci vyprofilovaných a kamennými firmami vypoduškovaných protivníků udrželo.

A to se mu v roce 2008 nepodařilo.

Anketa

Jak zvládne Centrum Holdings rok 2009?

Našli jste v článku chybu?

28. 1. 2009 10:09

Z centrem to jde opravdu od desíti k pěti, stačí mi, když se podívám na nějakou jejich stránku s výsledky vyhledávání pro nějaký konkurenčnější dotaz (třeba http://search.centrum.cz/index.php?sec=mix&q=tiskárny&kibitz=0&l=cs ) - nad zlomem stránky, tedy v části, která je viditelná bez scrollování (alespoň na mém 17-palcovém notebooku) není vidět nic jiného, než placená reklama - nejdřív odkaz do katalogu "Najisto", následuje několik (až 6) placených odkazů centra, vpravo nah…

29. 1. 2009 9:00

Bartoška (neregistrovaný)
Propad a neúspěchy Centrum Holdings jsou dílem především neschopného (a v jiném smyslu všeho schopného) managementu. Na klíčových postech dělají lidé kteří trhu byznys internet vůbec nerozumějí. Neví co má splňovat kvalitní produkt, ani jak jej efektivně prodat, ať už inzerentovi nebo uživateli. V tomhle je Seznam nebo Google o míle dál.

Když k tomu připočtete klientelismus ("budeš tady dělat za veliký prachy, protože seš můj kamarád"), zbavovaní se kvalitních lidí, rozeštvání obchod…

Root.cz: Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Firefox hodí za rok přes palubu stará rozšíření

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

Sat novinky: Je tu Sky Sport News HD

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Nejlepší obranou při nachlazení je útok

Nejlepší obranou při nachlazení je útok

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Lupa.cz: Teletext je „internetem hipsterů“

Teletext je „internetem hipsterů“

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?