Hlavní navigace

Zlaté stránky přicházejí s voláním zdarma

 Autor: 29
Karel Wolf 11. 11. 2008

Zlaté stránky v online verzi zatím nějak ne a ne navázat na někdejší popularitu svého papírového předka. Online katalogy dnes obecně prožívají něco jako přechodovou krizi, a tak vlastně ani nijak nepřekvapuje, že se společnost, která na nich staví svůj klíčový business, snaží konečně najít tu správnou killer aplikaci. Stane se jí volání zdarma?

Online verze firemních katalogů dnes samy o sobě příliš netáhnou. Pravda, jsou tu Firmy.cz a jejich dva a čtvrt milionu reálných uživatelů, ale už katalogová dvojka, za níž lze považovat právě Zlaté stránky, jich má pouze 640 tisíc. Žádný z těch, které jsou navíc v současnosti v Česku provozovány, nenabízí 100% objektivní obraz lokální firemní scény. Mnozí z nás již také zpohodlněli natolik, že společnost či drobný živnostník, jehož prezentaci nám nevyhodí Google na prvních řádcích vyhledávače nebo v rámci AdSense, pro nás de facto neexistují.

Mediatel včera oficiálně představil pilotní projekt služby, která by teoreticky mohla přinést renesanci uživatelského zájmu o jeho katalogové služby. Po uživateli spíše ignorovaném mobilním hledání přichází Mediatel s vlastní online verzí „click and dial“ ústředny propojené s firemním katalogem na Zlatestranky.cz. Služba je limitovaná pouze množstvím hovorů a databází firemních kontaktů Mediatelu, jinak je dostupná zdarma. Jde o součást komplexnější strategie nebo o sázku na divokou kartu?

Služba Volej zdarma je dalším krokem v naší strategii, kdy chceme přinášet služby relevantní pro uživatele, který hledá dodavatele nějakého zboží nebo služby (např. opraváře, truhláře). V tomto roce jsme zpřístupnili uživatelům hledání ve Zlatých stránkách z mobilů, když jsou mimo dosah klasického Internetu. Volání zdarma zase umožňuje uživateli nejen potenciální dodavatele vyhledat, ale i je přímo oslovit, a to zadarmo, okomentoval pro Lupu spuštění projektu Petr Voplakal, ředitel pro rozvoj a strategii společnosti Mediatel.

Co nabízí konkurenční TOPKontakt portálu iDnes.cz a jaká je vlastně historie firemních katalogů na českém Internetu? To vše se dočtete v článku Jak vznikaly internetové „zlaté stránky“.

Technologické zázemí

Click and dial vytáčení, s nímž asi před třemi lety přišly některé lepší VoIP ústředny, funguje zpravidla tak, že obslužná aplikace kontaktuje IP ústřednu, telefonní ústředna po autorizaci vytočí vámi zadanou pevnou nebo mobilní linku a po zvednutí vás spojí s kontaktem ze seznamu. Hlavní výhody spočívají v pohodlné práci s telefonními kontakty v počítači (online seznam je k dispozici, i když zrovna u sebe nemáte vlastní telefon), obcházení VoIP telefonních přístrojů a také zpravidla ve výhodnější tarifikaci. Řešení Mediatelu naroubovalo tento systém na svůj katalog, čímž vnikl uživatelsky docela zajímavý produkt. Na www.zlatestran­ky.cz si najdete kontakt a kliknete na odkaz u tohoto kontaktu. Potom zadáte číslo telefonu, který máte právě k dispozici (pevný nebo mobilní). Systém automaticky vytočí toto vaše číslo, následně zavolá na vámi zvolený kontakt a oba hovory spojí do jednoho. Oba dva hovory jsou realizovány přes klasickou telefonní síť, takže uživatel nemusí nic instalovat a používá běžný telefon, vysvětluje Voplakal.

Ovšem vzhledem k tomu, že se jedná o distribuované řešení, jsou zde využívány i VoIP technologie při řízení a směrování hovorů. Kromě volání telefon-telefon, pokud je uživatel třeba v zahraničí, kde by platil na roamingu příchozí hovor, může využít pro volání „k sobě“ Internet – tj VoIP, avšak na rozdíl od jiných řešení nemusí instalovat žádnou aplikaci, vše probíhá ve standardním internetovém prohlížeči, doplňuje Voplakal ještě.

volej zdarma

Bezpečnost a telefonický spam

Jak se hned při prvních dnech spuštění ukázalo na technologicky obdobném řešení služby Klikni a volej portálu iDnes, veřejně přístupné IP volání lze poměrně snadno zneužít, například k propojování nic netušících lidí, kteří spolu vůbec mluvit nechtějí. V případě zlatých stránek je alespoň jedna strana limitována omezeným výběrem volaných čísel (pokud cca dva miliony kontaktů leze chápat jako dostatečné omezení), na druhé straně právě dostupnost zdarma sebou prakticky implicitně nese zvýšené množství šprýmařů, kteří si vždy rádi nezávazně zažertují na cizí účet. To by se mohlo v případě firemních kontaktů z katalogu Mediatelu časem ukázat jako kritické.

Samotná webová technologie má několik bezpečnostních prvků, o kterých se z pochopitelných důvodů nechceme detailněji zmiňovat, komentuje náš dotaz Voplakal. V tuto chvíli jsme nastavili relativně volné limity, které ale brání zneužívání (spamu) a běžně dostačují na jiných evropských trzích. Omezen je počet hovorů z daného uživatelského čísla (IP adresy), a to buď 15 hovorů za 24 hodin, nebo 9 hovorů za hodinu nebo 7 hovorů za 15 min. Dokážeme trvale zablokovat jak telefonní číslo, tak IP adresu v případě zneužívání služby. Délka hovoru zatím není omezena, pouze ze strany jednotlivých dodavatelů telekomunikačních služeb. Tyto limity by nijak neměly bránit v užívání běžnému uživateli. Jestli bude nutné pro český trh nastavit nějaká další omezení, záleží na výsledcích pilotního provozu. V rámci stávajícího je možné volat na všech více než 2 milionů čísel pevných i mobilních linek ve Zlatých stránkách včetně čísel osob a domácností. Výjimku tvoří pouze čísla se zvláštní sazbou, vysvětluje ještě na naši žádost o upřesnění.

volej zdarma II

S propojovacími poplatky nejsou žerty

Většina z nás ví, že úplně zadarmo zpravidla nezískáme ani něčí vizitku, je tedy jasné, že každá z pohledu uživatele sponzorovaná služba si na sebe musí nějak vydělat. Na čem je tedy založen business model volání zdarma? Zvažujeme hned několik obchodních modelů. Od inzertní služby přes sponzorované volání formou sponzorských vzkazů až po sponzoring celé služby, např ze strany některého alternativního operátora, komentuje Voplakal. Základní model inzertní služby je založen na skutečnosti, že potenciální zákazník nejdříve kontaktuje ty firmy, které zároveň nabízí možnost zavolání zdarma. (Logicky, proč by měl utrácet své peníze, za to, že chce u dané firmy nakoupit její službu nebo zboží.) Inzerent tedy platí formou paušálu za službu – odkaz „Volej zdarma“ u svých kontaktů uvedených v online katalogu, aby získal více potencionálních zákazníků, zkouší Voplakal vysvětlit základní filosofii produktu.

Naším cílem je nabídnout službu za paušál, kdy by už inzerent neplatil za jednotlivé příchozí hovory, a to vše řádově třikrát levněji než jsou průměrné roční náklady např. na linku 800. Chtěli bychom dokonce udržet cenu pod hranicí 10 000 Kč/rok. Přesný obchodní model však určíme až na základě dat ze stávajícího pilotního provozu. Předpokládáme, že nakonec se bude jednat o kombinaci všech tří výše zmíněných modelů (např. inzertní pro firmy, sponzoring u kontaktů domácností apod.), dodává ještě.

Otázkou, kterou ještě zbývá zodpovědět, je, zda by se v tomto případě mohlo jednat o skutečnou killer aplikaci, která nastartuje jeden z největších českých katalogů k dalšímu raketovému růstu, nebo jen o další doplňkový produkt, jakým je i ono sporně využívané mobilní vyhledávání. V tuto chvíli lze od nás, vyjádřeno statisticky, volat zdarma na zhruba 10–15 % všech čísel v ČR. Zlaté stránky oproti jiným katalogům přinášejí něco podstatného navíc, nejen poskytnou kontakty, ale přímo spojí potencionálního zákazníka s firmou. Tím se mění základní definice služby lokálního hledání na Internetu. Z pohledu uživatele pak také ztrácí smysl volat např. na linku 1188 za desítky korun za minutu, zvláště když používají stejnou databázi jako Zlaté stránky (viz dole na stránce), je přesvědčený Voplakal.

Anketa

Myslíte si, že je nová služba Mediatelu, Volej zdarma, lehce zneužitelnlá?

Našli jste v článku chybu?

5. 2. 2009 19:44

pietro (neregistrovaný)
Volal jsem na infolinku Mediatelu a službě byl ukončen posledním lednem zkušební "lákací" provoz a od února má fungovat tak, jak původně byla vymyšlena. Pouze pro firmy a ještě za prachy. Takže pro bílé stránky tak, jak jsme si zvykli používat, již do budoucna bohužel :(. Škoda.

1. 2. 2009 19:16

uživatel si přál zůstat v anonymitě
No taky mi to nejde, ale myslím že je to tím že to je zkušební projekt a byl časově omezen...nevím to jistě
Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Potvrzeno: Pobyt v lese je skvělý na imunitu

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

S.r.o. využívá cizí auto. Jak je to s daněmi?

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?