Hlavní navigace

Změny na mapě vyhledavačů

Martin Kopta

Od začátku roku probíhá agresivní konsolidace na trhu vyhledavačů. MSN sice původně oznámilo, že jejím hlavním konkurentem je Google, ale nyní to vypadá spíše na Yahoo! To kontroluje vyhledavače Fast a Inktomi i reklamu z Overture. MSN se tak stalo kriticky závislým na Yahoo! Do ztráty se propadající AOL se pro změnu váže na Google.

Červenec je horký měsíc a to neplatí jen na počasí, ale také na globální trh vyhledavačů. Už od začátku roku se na něm odehrává ostrá konsolidace. A vezmeme-li v úvahu, že se většinou jedná o společnosti staré asi pět let, částky, které padají za podíly provozujících vyhledavače, jsou opravdu závratné.

Pět hráčů na trhu. Nebo čtyři?
Sova v síti uvádí v přehledu vyhledavačů pět základních značek: Fast, Google, Inktomi, LookSmart a Teoma. Teoma v našich krajích není příliš známou, ale s tímto vyhledavačem se setkáte na Ask Jeeves a HotBotu – její výhodou oproti ostatním je identifikace expertních zdrojů ke hledaným klíčovým slovům. Další méně známou značkou je LookSmart, s níž se setkáte třeba na MSN, About.com nebo C|Net.

LookSmart by od podzimu měl nahradit vyhledavač Fast na Lycosu, který je oblíben především ve španělsky hovořících zemích. A právě o LookSmart (a o FindWhat.com) se hovoří jako o možném cíli akvizice ze strany Microsoftu, jehož MSN je nyní při náboru reklamy pro klíčová slova závislá na Overture. Smlouva MSN s Overture vyprší ale až příští rok, takže je docela dobře možné, že Microsoft se pak už bez dalších obchodních partnerů ve vyhledávání obejde, jelikož na začátku července oznámil spuštění vlastního indexovacího robotu.

Spuštěním vlastního vyhledávání se Microsoft vydělí ze vztahů nejen s LookSmart, ale také s dalším hráčem z velké pětky, s Inktomi. Zároveň je také důležité připomenout, že Overture i Inktomi nyní patří do stáje Yahoo! Závislost prosperity vyhledavače MSN na přímém konkurentovi je nepříjmená a Microsoft bude muset přehodnotit, zda jeho hlavním problémem je opravdu Google.

S Inktomi se setkáte také na HotBotu, ale především v Overture. Overture před tím, než byla před dvěma týdny pohlcena Yahoo! za 1,6 miliardy dolarů (což je asi polovina očekávaného letošního schodku českého státního rozpočtu), stihla ještě na začátku roku několik akvizic. V únoru pod Overture přešla AltaVista (nejdéle přeživší vyhledavač), která se pro Overture měla stát testovací laboratoří. Záhy proběhla akvizice, při které Overture ovládla vyhledávací divizi Fast – jinak řečeno AllTheWeb (vyhledavač s druhou největší databází stránek).

Protože si nyní Inktomi a Fast silně konkurují a mají téhož majitele, měli bychom se připravit na sloučení obou, nebo odprodej jedné z technologií.

Hnacím motorem probíhající konsolidace trhu je vyhledavač Google, který je noční můrou všech ostatních hráčů. Do akvizic své konkurence se nehrne. V únoru převzal Pyra Labs, provozovatele projektu Blogger, který přitahuje statisíce uživatelů, a v dubnu byla oznámena akvizice Applied Semantics – společnosti, která provádí aplikovaný jazykovědný výzkum.

Po čtyřech letech existence se Google povedlo dosáhnout 32procentního podílu na vyhledávaných výrazech. Když se k tomu připočte 25 procent, která připadají na Yahoo! a 19 procent od AOL, kde je technologie Google také nasazena, není se co divit, že z něj má nejen MSN se svými 15 procenty strach. (zdroj Reuters)

Čeho se ještě nadějeme
Příjmy, které AOL vynáší reklama na klíčová slova od Google a jež nese MSN a Yahoo! spolupráce s Overture, jsou pro internetové projekty v pravdě záchranou. Od Overture se navíc očekává, že záhy zprovozní vlastní obdobu Google AdSense – otázkou je, zda službu založí na indexu Inktomi, nebo Fastu (Fast je pravděpodobnější).

Zahraniční komentátoři se divili, proč Overture souhlasila s převzetím od Yahoo!, když sama v předchozích měsících agresivně expandovala, ale pravda bude nejspíš na straně těch, kteří tvrdí, že příjmy z textové reklamy nejsou až tak závratné, aby Overture mohla zůstat bez vlastního zázemí, a těsná spolupráce s portálem se více vyplatí.

V současné době se odborná média zabývají otázkou využití ochrany patentů. Yahoo! totiž spolu s Overture získala i na 60 patentů spojených s vyhledáváním a komentátoři předpokládají, že soudní spory o jejich využití by mohly situaci mezi vyhledavači dále rozjitřit. Amazon například drží patent, který zcela jistě porušují všichni, kdo ve vyhledavači zobrazují reklamu v pořadí podle její ceny. Microsoft by zase mohl využít svůj patent na boolovské vyhledávání nebo indexaci katalogů. Nejspíš ale k žádným sporům nedojde, protože většina těchto patentů je v příliš obecné rovině a spory by byly vleklé a nákladné.

Daleko zajímavější se mi jeví úvahy nad dalším zmenšováním počtu konkurentů. Do hry by mohl totiž zasáhnout zábavní průmysl: například Disney nebo AOL. AOL sice má nyní potíže hlavně sama se sebou, ale mohla by problém zkusit řešit vhodnými akvizicemi nebo naopak prodeji.

Anketa

Co se stane s Inktomi a Fastem?

Našli jste v článku chybu?

30. 7. 2003 21:21

Martin Kopta (neregistrovaný)
Ta procenta pocházejí z agenturní zprávy Reuters. Reuters je převzal z květnové zprávy comScore's qSearch. http://asia.reuters.com/newsArticle.jhtml?type=internetNews&storyID=3086614

Ověřování údajů ze článků je docela snadné. V tomhle případě stačilo na News Google položit dotaz http://news.google.com/news?q=google+32+yahoo+25+aol+19. News Google (news.google.com), případně Právě dnes (www.pravednes.cz) používám i ke svým rešerším, protože je to ve většině případů pohodlnější než prohled…

29. 7. 2003 10:48

Marek Prokop (neregistrovaný)

Máš pravdu, původní formulace opravdu nebyla přesná. Děkuju za objasnění. Jinak, diskuse k tématu a pár dalších odkazů je též na WebmasterWorldu: Looksmart signs deal with TerraLycos.

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Za palivo zaplatíte mobilem (TEST)

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče