Hlavní navigace

Znáte blog svého webhostera?

4. 8. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Některé menší firmy podle všeho konečně objevily kouzlo blogů i jiného typu, než je obvyklá PR produkce. Čas od času se totiž vynoří sebejistě se tvářící web, skrytě či otevřeně pálící hlavně na některého z konkurentů svého majitele. Účinnost bývá mizivá, zejména díky tomu, že cílem bývá podobně zanedbatelný hráč na trhu. V případě Goliáše by totiž zřejmě všechno šlo více svižně: David by byl zašlápnut. Takto jsou to spíš zákazníci, kdo by na podobné výstřelky měl adekvátně reagovat.
Některé menší firmy podle všeho konečně objevily kouzlo blogů i jiného typu, než je obvyklá PR produkce. Čas od času se totiž vynoří sebejistě se tvářící web, skrytě či otevřeně pálícíhlavně na některého z konkurentů svého majitele. Účinnost bývá mizivá, zejména díky tomu, že cílem bývá podobně zanedbatelný hráč na trhu. V případě Goliáše by totiž zřejmě všechno šlo více svižně: David by byl zašlápnut. Takto jsou to spíš zákazníci, kdo by na podobné výstřelky měl adekvátně reagovat.

O tom, zda blogy mají svůj potenciál, případně jaký, se stále vede diskuse mezi jejich příznivci a odpůrci a podle všeho jen tak neskončí. Někteří tvrdí, že blogy čtou jen jejich autoři a nikoho jiného jejich „výlevy“ nezajímají. Další jim oponují příklady úspěšných a nezanedbatelně čtených blogů jak odborného, tak osobního charakteru. Většině lidí „mimo Internet“ je to úplně jedno a tyto půtky stejně jako obsah blogů se k nim dostávají spíš náhodně a jen v podobě střepů mezi závalem jiných informací. A ještě jiní na nic nečekají a raději nic neponechávají náhodě – a píšou.

Blog může kromě jednotlivce úspěšně využít i firma a všeobecně se očekává, že se o to budou pokoušet stále více. Český web není v tomto směru nikterak pozadu – nějakou formu pravidelných záznamů o tom, jak výborně se společnosti daří, má řada „internetových“ firem. Tyto „deníčky“ jsou samozřejmě cíleny především na novináře, kterým tak mají zajistit pravidelný přísun „zajímavostí“ – ovšem o účinnosti takové propagace si opět většina zainteresovaných myslí své.

Mnohem zajímavější z pohledu pozorovatele je situace, kdy se volné možnosti publikování využije k útokům na konkurenci. Každého jistě napadne, že seriózní firma nemá něco takového zapotřebí a raději se prosazuje kvalitou svých služeb či výrobků. To je ovšem ideální stav, na jehož dosažení některé začínající projekty typu „one-man-show“ v prostředí husté konkurence zřejmě nemají nervy. Místo férové soutěže pak sahají po špinavých prostředcích, které však svojí naivitou a průhledností často působí spíš komicky a proti svému původnímu záměru.

Nedávným příkladem by mohl být blog NTS Govera, který založil zřejmě některý z bývalých zaměstnanců, jenž neunesl fúzi telekomunikačních firem Aliatel a GTS. Na blogu prudce napadal poměry a vedení nové společnosti, zveřejňoval údajné „zamlčené“ kauzy a interní problémy. Je zřejmé, že pro jeho bývalého zaměstnavatele šlo o jasné porušení všech dobrých mravů a nejspíše i něčeho jiného, protože blog dlouho „živý“ nevydržel.

Trošku jiné ráže je pak aktuální přestřelka mezi weblogy Antibanan a O webu.cz. První uvedený s podtitulkem Banan webhosting – nejhorší webhosting v ČR provozuje podle všeho kdosi proklatě spřízněný s webhostingem Interhosting, který je na Antibanánu propagován v každém třetím příspěvku. Nejen ve všech ostatních se pak autor (či autoři) věnují upřímné snaze co nejvíce pošpinit jméno a služby konkurenčního webhostingu Banan.cz. Ten má pro změnu „na své straně“ O webu.cz, který se svými názory na Interhosting také zrovna netají.

BRAND24

Energie oběma stranám zjevně neschází, vzájemně se předbíhají v pozicích v Googlu na název svého protivníka a nálada je výborná. Být však zákazníkem některého z těchto hostingů, přinejmenším zbystřím, raději však rovnou pro jistotu začnu obhlížet podmínky někde jinde (samozřejmě že ne na O webu.cz či Antibanan.cz). Firma, která věnuje tolik energie na stíhání konkurence v podobě agitátorských výlevů, totiž nemůže být seriózní a nebo spolehlivá – anebo spíš není ani jedno z toho. Kdo ví, jak se jednou může chovat ke svým zákazníkům, když přijdou potíže? Vytasí se s podobnými nehezkými argumenty, jaké používá na svém blogu proti konkurenci? Nebo proti vám také rovnou založí blog? Jestliže věnujete tolik energie na mávání se slovy, kolik vám jí asi zbude na skutečnou práci? A hlavně, neukazuje to na charakteru celé firmy něco velmi nepěkného?

Pokud by autor podobného blogu namířil svoje úsilí proti některému z velkých protihráčů, pravděpodobně by byl smeten. Takto zůstává motivace k odezvě spíše na straně zákazníků „aktivního“ provozovatele. Nechají si podivné jednání lidí, kterým posílají obvykle nemalé peníze, líbit? Dost možná ne – pokud ovšem o něčem tak zapadlém jako je Antibanan.cz či O webu.cz vůbec vědí… :-)

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je ředitelem médií vydavatelství Internet Info. V letech 2005 – 2008 působil jako šéfredaktor serveru Lupa.cz. Vystudoval Fakultu informatiky MU a Fakultu sociálních věd UK. Online komunikaci se věnuje i na svém blogu www.alesmiklik.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).