Pro ty, kteří se s touto kampaní ještě nesetkali, jen krátké přiblížení: přátelský hlas vychvaluje kvality Zlatých stránek, ve kterých naleznete úplně všechno, a během pár vteřin několikrát zopakuje slovo seznam. „Není seznam jako seznam – jen jeden je zlatý: Zlaté stránky,“ tak začíná jeden ze spotů (v rádiu si s psaním velkých či malých S hlavu dělat nemusí). Ve většině spotů se odkazem na Seznam začíná i končí, vždy samozřejmě s nenápadným sdělením, že na Zlaté stránky tedy rozhodně nemá.
Nevím, jaký marketingový stratég tuhle kampaň vymyslel, ani co tím sledoval. Je klidně možné, že to opravdu funguje – uživatelé zmasírovaní reklamou začnou hromadně měnit nastavení svých prohlížečů a jako domácí stránku si zvolí www.zlatestranky.cz. Osobně jsem si z ní odnesl pocit překvapení: ten Seznam už ale musí být velký, když si ho všiml i gigant střihu Mediatelu (který Zlaté stránky vydává).
Pro Seznam je to každopádně důvod k oslavě, což mi nakonec potvrdil i jeden z jeho bossů Tomáš Kapalín. Nejenže spoty podtrhují jeho internetovou hegemonii (mluví se snad o zlatých centrech či atlasech?), ale navíc ukazují, že už je dost významný i pro klasický kamenný svět. Tomu se nakonec divit nemusíme. Většina lidí z branže sice považuje zveřejňované obraty Seznamu za přinejmenším přifouknuté, celkem bez problémů se však shodnou na tom, že jeho roční příjmy ze samotných registrací a přednostních odkazů se pohybují v řádu stovek milionů. Pro Mediatel jsou to sice pořád drobné, ale jako trend to příjemné není.
A tak mne napadá: neměl by tu kampaň nakonec zaplatit spíš Seznam?