Zpátky do trenek: je tu Office 2010

"Jak z vypitého piva láhev se vrací, jak od jihu ptáci…" zpívá Pavel Dobeš ve své slavné písničce. A my doplníme, jak do kanclu Office. Aktuálně ve verzi 2010.

reklama

Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Recenzenti, kteří se již měli možnost se zbrusu novým Microsoft Office 2010 setkat (v Česku to zatím nejde, neboť web Microsoftu hlásá „kup si 2007, získej 2010 (až bude k dispozici)“ se vesměs shodnou na tom, že nová kancelář je oproti předcházející, vpravdě revoluční, generaci změnou evoluční a spíše menší. Je to zcela jistě dobře, protože mnoho uživatelů se z přechodu na aktuální verzi 2007 ještě neoklepalo, a celá řada dalších s ním stále otálí. Pro ně, a nejenom pro ně znamená vydání verze 2010 důležitý vzkaz. A sice, že „anomální období“ vývoje kanceláře je u konce a veliký Microsoft se znovu chystá chytit otěže – dovolte mi to vysvětlit.

Od seriózních počátků „kanceláře“ v první polovině devadesátých let do roku 2002 (tedy verze 2003) postupoval Microsoft při vývoji svého druhého nejúspěšnějšího produktu cestou pozvolného přisypávání hromádky. Drobné změny grafických nuancí (3D rozhraní ve verzi 95, „ploché“ ve verzi 97 atd.) byly nezbytnou úlitbou proto, aby se novináři měli o čem bavit a největší laici měli pocit, že se něco děje. To skutečné se dělo pod kapotou.

Microsoft přidával nové funkce, přičemž v základu programů se nic neměnilo. Chyby, někdy kritické, se opravovaly ob verzi a i když tuto praxi měl odstranit v  rámci Office 97 zavedený systém servisních balíčků, ve skutečnosti se toho změnilo jen velmi málo. Výsledky tohoto běžného postupu byly dva:

  1. 1. Uživatelé ochotně přecházeli z jedné verze na druhou, protože očekávali, že příští verze konečně opraví i jejich oblíbenou chybu.
  2. 2. Uživatelé nebyli ochotni přejít z Microsoft Office na jiný Office, protože by to znamenalo vyšší náklady než ty spojené s upgradem na novější verzi, o níž věřili že (1) opraví jejich oblíbenou chybu a (2) zavede toužebně očekávanou funkci. Frustrace z výsledku obojího se brzy překlopila v toužebné očekávání další verze.

A ta měla podle zažitého scénáře přijít tak za dva roky.

KL2014

       

Když Microsoft vydal Office 2003 – a pak nic – a pak nic – a pak nic – a navíc to dlooooouho nevypadalo ani na nová Windows, část uživatelů pokukovala po jiných Office. Zrychlil se vývoj OoO. IBM začalo pracovat na Symphony. KOffice zažila ani ne tak nárůst zájmu, jako spíše prohlášení za seriózní produkt. Když pak vyšla Microsoft Office 2007 s drasticky novým uživatelským rozhraním (což mnozí neskousli), a drasticky omezenou mírou uživatelského přizpůsobení (což byla oblíbená výčitka na účet „alternativních“ balíků), stavidla zájmu o „jiná“ Office se začala zvolna otevírat. Někteří dokonce věřili, že Microsoft s tváří svého balíku přepracuje i svou politiku udržování uživatelů na jinou.

Příchodem Office 2010 je ale – dost možná – vše zpět ve starých kolejích. Aditivní aktualizace, která přináší/nepřináší nové funkce a řeší/neřeší staré chyby. Co se ji však povede, je udržení uživatelů. Office je zpět v nejlepší formě. Proto kupme si Office 2007 a dostaňme 2010 (až bude dostupná) a nedoufejme v alternativy. Jinak řečeno, Zpátky do trenek!

Vojtěch Bednář

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

       
32 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 5. 2010 21:37

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem