Hlavní navigace

Zpráva pro SEO: Češi vyhledávají dvěma slovy

Jan Ambrož 31. 10. 2005

Většina českých uživatelů pokládá vyhledávačům dotaz o maximálně dvou slovech. Ve své analýze to zjistila měřící služba Navrcholu.cz. Srovnání se zahraničními zvyklostmi prozrazuje, že cizojazyčné vyhledávací fráze často obsahují i tři až čtyři slova. Čím je to způsobeno? A jaké výrazy patří momentálně k nejvyhledávanějším?

Ve svém „neinternetovém“ okolí občas provádím malý empirický výzkum. Nic netušící respondenti odpovídají na otázku, co jim vlastně brání ve větším využití Internetu, když se pyšní vysokorychlostním připojením. Často v této situaci slýchávám, jak je složité a nudné na síti nalézt sebemenší relevantní informaci, jak je nemožné procházet stovky odkazů, které „vyplivne“ vyhledávač, a jak je úmorné pročítat nepřehledné stránky. Samozřejmě obvykle protestuji. Ale kde je chyba a hledají lidé na webu opravdu špatně?

Na jaře letošního roku změnil největší český portál Seznam svou koncepci a uživatelům nabídl ve výsledcích vyhledávání primárně fulltext místo vlastního katalogu. Optimalizace webových stránek zaručující přední umístění ve vyhledávačích (SEO, Search Engine Marketing) tím nabyla na důležitosti pro majitele webů, ale také pro potenciální návštěvníky – ti nyní musí vyhledávacímu stroji položit přesnou otázku, aby odpověď byla kvalitní.

Analýzou odhalující vztahy uživatel – vyhledávač – web přispěl do diskuse na toto téma monitorovací server Navrcholu.cz. Z jeho statistik vyplývá, že čeští uživatelé si při vyhledávání na Internetu vystačí na rozdíl od zahraničních kolegů nejvýše se dvěma slovy.

Češi: dvě slova stačí

Českého návštěvníka přivedou přes vyhledávač na konkrétní stránku nejčastěji dvě položená slova. Podle služby Navrcholu.cz se touto cestou vydává 38 procent uživatelů. Druhý nejvyužívanější požadavek je jednoslovný (31 procento případů). V pětině případů se objevila tři slova, ale čtyři slova byla zaznamenána už pouze v sedmi procentech hledání. Výskyt dalších víceslovných kombinací je zanedbatelný.

Porovnání výsledků Navrcholu.cz s údaji obdobné zahraniční služby OneStat.com přineslo rozdíly. Nejvyužívanější je sice opět dvouslovná fráze (téměř 30 procent), ale úspěšný je rovněž požadavek o třech (27,5 procenta) a čtyřech (16,2 procenta) slovech. Naopak zadáním jediného slova do vyhledávacího pole přistoupilo na web pouze 13,4 procenta návštěvníků.

Počet slov obsažených ve vyhledávaní
Počet slov Procento návštěv
Navrcholu.cz OneStat.com
1 31,04 % 13,42 %
2 38,06 % 29,60 %
3 19,80 % 27,55 %
4 7,32 % 16,21 %
5 2,40 % 7,58 %
6 0,74 % 3,21 %
7 0,28 % 1,34 %
8 a více 0,37 % 1,09 %
celkem 100,00 % 100,00 %

Zdroj: Navrcholu.cz, srpen-září 2005 (dvouměsíční průměr), OneStat.com, červen-červenec 2005 (dvouměsíční průměr)

Z výsledků serverů Navrcholu.cz a OneStat.com je patrné, že zatímco Češi navštěvují weby prostřednictvím vyhledávačů zadáním nejvýše dvouslovného požadavku, zahraniční uživatelé se neostýchají položit delší dotaz o třech až čtyřech slovech. Navíc pokles výskytů víceslovných kombinací je při narůstajícím počtu vyhledávaných slov pozvolnější.

To může být dáno jazykovými rozdílnostmi (muzeum psacích strojů, nebo Schreibmaschi­nenmuseum?), neporovnatelným množstvím webů (čeština versus angličtina) nebo prostým faktem, že čeští uživatelé jsou méně zkušení. Příčina výsledků si pravděpodobně bere od všeho trochu.

Navrcholu.cz zkoumalo také počet slov obsažených ve vyhledávací frázi. Hledanou frází bylo myšleno jedno či více slov uzavřených do uvozovek. Tuto pomůcku, která umožňuje nalézt konkrétní slovní spojení, při svém vyhledávání používá minimum uživatelů – 2,6 procenta. „Paradoxně se však uvozovky nejčastěji objevují kolem jednoslovných frází, u nichž jsou vlastně zbytečné, což svým způsobem potvrzuje domněnku o malé zkušenosti uživatelů,“ říká Tomáš Krause, vedoucí projektu Navrcholu.cz.

Počet slov obsažených ve vyhledávací frázi
Počet slov Procento návštěv
1 41,74 %
2 39,77 %
3 10,74 %
4 4,54 %
5 1,42 %
6 0,57 %
7 0,22 %
8 a více 0,99 %
celkem 100,00 %

Zdroj: Navrcholu.cz, srpen-září 2005 (dvouměsíční průměr). Poznámka: Vyhledávací frází je v tomto případě míněno jedno či více slov explicitně uzavřených do uvozovek. 100 % zde odpovídá celkovému počtu návštěv z vyhledávačů provedených na základě vyhledání řetězce obsahujícího jednu nebo více frází.

Hledané řetězce byly získány z informací o odkazujícím serveru s pomocí databáze známých vyhledávačů. Všechna jednotlivá slova Navrcholu.cz ve své analýze započítalo bez ohledu na to, zda se jednalo o hledané výrazy či možné příkazy dotazovacího jazyka vyhledávače. Samostatné nealfanumerické znaky (například +, – atd.) byly ignorovány. Fragment obklopený dvojitými uvozovkami byl považován za slovní spojení. U každé takové fráze byl opět určen počet jednotlivých slov pro druhou výše uvedenou statistiku.

Portály čísla potvrzují

Výše uvedená čísla měřících služeb zaznamenávají počet zadaných slov ve vyhledávači, která uživateli přinesla natolik zajímavé výsledky, aby provedl návštěvu webu s měřícím kódem. Je však možné, že lidé nejprve vyzkouší třeba jednoslovný dotaz, aby ho posléze pro selekci dosažených výsledků ještě upřesnili? Nebo naopak použijí delší frázi, ze které postupně slova odebírají?

Zeptal jsem se na statistiky přímo portálů a čísla od Navrcholu.cz byla víceméně potvrzena – nejčastěji uživatelé zadávají při vyhledávání dvě slova, počet jednoslovných a trojslovných dotazů je obdobný.

Na Seznamu tvoří dvouslovný požadavek 37 procent případů, jedno slovo obsahuje každý čtvrtý dotaz a tři slova 23 procent požadavků. Malé procento lidí zadává čtyři slova (devět procent) nebo pět slov (tři procenta). Pomocných operátorů je využíváno ve třech procentech hledání, nejčastěji kliknutím na odkaz „další výsledky v doméně“.

Na Atlasu skoro každý druhý vyhledává dvěma slovy (47 procent). Jedno slovo tvoří 24 procenta požadavků, o tři procenta více než dotazy obsahující tři slova. Čtyři slova má pouze pět procent dotazů, pět a více slov se vyskytuje ve třech procentech hledání.

V posledních třech měsících (od 1. července do 30. září 2005) vypadalo uživatelovo chování na Jyxu řečí čísel takto: dvouslovný požadavek – 32,3 mil., jednoslovný – 29,3 mil., trojslovný – 16,2 mil., víceslovný 11,1 mil.

Nejvyhledávanější VyVolení

Výše uvedená zjištění jsou důležitá především pro webmastery zabývající se SEO. Nízký počet víceslovných vyhledávacích frází by je mohl potěšit podle hesla „méně slov, méně práce“. Když už víme, kolika slovy uživatelé vyhledávají, pojďme si na závěr pro zajímavost říci, která slova jsou v „módě“.

MIF16

Na Seznamu vládla předminulý týden hesla „freefoto“ (49.679 zadání), „blesk“ (40.848), „sportka“ (36.688), „sazka“ (28.685) a „seznamka“ (27.304). Mezi nejvyhledávanější slova vůbec patří na Seznamu paradoxně „vyvoleni“, reality show provozovaná na Internetu konkurenčním Centrem. Big Brother, s nímž je spojena portálová jednička, se mezi nejoblíbenějšími slovy ve vyhledávání na Seznamu vůbec neobjevuje.

Na Jyxu je kupodivu nejhledanějším výrazem „www.seznam.cz“. Na Atlasu lidé hledali v posledním týdnu nejvíce heslo „vyvoleni“.

Anketa

Kolika slovy primárně vyhledáváte?

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

Sony MP-CL1A: miniaturní projektor

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD