Zpravodajství iHned dostalo krásný nový kabát. A co víc?

Filipojakubská noc byla tím správným okamžikem, kdy se zpravodajský server iHned měl proměnit. Nejrozsáhlejší změnou od jeho vzniku prošel nejenom jeho vzhled, ale i redakce. Bude to stačit na konkurenty?

Změny redakční 

Socha Eduarda Chillida před spolkovým kancléřstvím v Berlíně znázorňuje bolestné srůstání násilím rozděleného města. Nejen že na sebe nenavazují ulice, elektrické vedení, vodovodní řady ani tunely metra, ale především lidé s tak odlišnými a tak obtížně sdělitelnými životními zkušenostmi spolu jen těžko nacházejí společnou řeč, ačkoli na první poslech mluví stejným jazykem. Stejně dobře by rezavá skulptura mohla symbolizovat spojování redakce tištěných novin s online zpravodajstvím.

V únoru prošli všichni redaktoři Hospodářských novin týdenním školením, kde se seznámili se zákonitostmi internetové žurnalistiky. Mnozí z nich slyšeli zaklínadla jako SEO, RSS, API nebo psaní titulků pro vyhledávače poprvé v životě. “Člověk, co vypadá, že spadl z jiného vesmíru, přivedl chlápka, o kterém říkal, že pro nás bude jako z jiného vesmíru,” napsala jedna novinářka HN na Facebook přímo ze školící místnosti při přednášce Adama Javůrka a Martina Hassmana.

“Papíroví” novináři a o generaci mladší internetoví specialisté jsou dva různé živočišné druhy. Jeden se na druhého kouká s nedůvěrou. Pracují v jiném tempu, používají jiné postupy a nástroje, mají jiné priority a mluví odlišným jazykem. Pokusy poskládat z nich fungující pracovní kolektivy schopné naplnit kvalitním obsahem tištěný deník i zpravodajský web končívají frustrací všech zúčastněných a hromadnými výpověďmi.

“Porozhlédli jsme se po světě a zjistili, že existují dva způsoby, jak to provést,” vysvětluje uprostřed podlouhlého, skleněnou boční stěnou prosvětleného newsroomu v Praze na Letné zástupkyně šéfredaktora Hospodářských novin Lucie Tvarůžková. “Buď tištěná a online redakce zůstanou oddělené – pak je ale potřeba online výrazně personálně posílit, aby v něm bylo alespoň tolik novinářů jako v papíru – nebo se obě redakce prostě spojí.” Na investici spojenou s první variantou nejsou ve vydavatelství Economia peníze. Proto byla integrace jediná možnost.

Jejím symbolem je “hub”. Podlouhlý stůl s tuctem červených židlí na kolečkách a s množstvím ethernetových přípojek má sloužit k setkávání zástupců starého papírového a nového digitálního světa. 

Kulatý stůl - hub v iHnedu, kde se scházejí a kombinují všechny zprávy.

Kulatý stůl – hub v iHnedu, kde se scházejí a kombinují všechny zprávy. Zde se scházejí „papíroví“ a „online“ novináři.

“Zkoušíme při práci na jednotlivých tématech dávat dohromady dvou- nebo tříčlenné mikrotýmy,” říká projektový manažer Jan Babka. Na velkém tématu, jako bylo například minulý týden rozhodnutí Ústavního soudu o stavebním spoření budou pracovat dva novináři. Jeden bude celý den podrobně sledovat všechny reakce a doplňovat zpravodajský článek na webu, druhý si mezitím začne obvolávat své zdroje, ať už jsou to zástupci spořitelen, ekonomičtí analytici či jiní insideři, a sestavovat analytičtější text pro papírové vydání novin na následující den. Oba jsou ale stále ve spojení – dost možná sedí naproti sobě v hubu, každý se svým notebookem a telefonem – a navzájem si přihrávají získané informace.

V měsících před spuštěním nového webu Hospodářské noviny intenzivně nabíraly posily a v redakci vznikly funkce, které až dosud v českých starých médiích nebyly obvyklé.

Nastoupili například dva “hub editoři”, Tomáš Málek a Luděk Mádl, kteří mají redakcí vyrobené články a fotografie rozdělovat mezi web a deník. Rozhodují co, kdy, kam a v jaké podobě půjde, aby se vložená práce co nejlépe zúročila a přitáhla dostatečnou pozornost čtenářů.

Úzce při tom spolupracují s traffic managerem, který celý den sleduje a analyzuje návštěvnost webu, ví, kdy má která rubrika své špičky a své propady a analyzuje, které téma jde nahoru či dolů, aby jej mohl na webu správně prezentovat.  To je další v českých novinách dosud nevídaná funkce, stejně jako samostatný editor sociálních médií nebo “informační architekt” – novinář specializovaný na práci s daty a na jejich vizualizaci. 

“Zatím to všechno opravdu zkoušíme. Samozřejmě je tu ještě hodně nedořešených problémů a třecích ploch,” podotýká k experimentům s novými pracovními postupy Jan Babka. Nic jiného ovšem papírovým novinám ani nezbývá. Hospodářky jsou po posledních změnách v tomto snažení z českých deníků nejdál. Vydaly se správným směrem? A bude tohle tempo stačit?

Zpráva na web, kontext na papír

A proč všechny ty změny? Protože iHned, dlouho považovaný za “ten zpravodajský web vzadu”, by se měl stát spolu s Hospodářskými novinami respektovanou a nově i čtenou dvojicí.

Zatímco ambice papírové verze, která nedávno rovněž změnila layout a také šéfredaktora, necháme stranou, nový iHned nás bude zajímat. Mimo jiné i proto, že se tandem web – noviny hodlá držet ve světě stále populárnějšího schématu rozdělení, když web představuje aktuální zpravodajství, zatímco papírový deník k tomuto zpravodajství přináší kontext, souvislosti.

Stala se nějaká událost? “Ihned” se objevuje na iHned. A co tedy mají přinést papírové noviny druhý den? Událost v kontextu: nejenom informaci o tom, že se stala, ale analyzovat ji, přinést k ní různé pohledy a názory, což se hned na web zajistit nedá. Obojí  - jak web, tak noviny – si pak může zachovat svoji hodnotu, svůj oddělený rituál konzumace, a co je příhodné, také cenu. I proto zavedla Economia výše uvedené změny v redakci deníku a webu. 

IlSole24ore.com je dalším webem z dílny Garcia Interactive. Poznáváte rukopis?

IlSole24ore.com je dalším webem z dílny Garcia Interactive. Poznáváte rukopis?

Nový design navrhl art director Hospodářských novin Jan Vyhnánek ve spolupráci s Mariem Garciou ze studia Garcia Interactive.  Garcia se spolupodílel například na částech Handelsblattu,  IlSole24 nebo WSJ, takže jde o v oblasti návrhu digitálních médií renomované jméno.

Zpřehlednilo se především menu, logo, učesala se tvář jednotlivých příloh. Zmizela celá řada “značek”, na nichž kdysi Economia chtěla stavět svůj průnik do světa internetu, za všechny jmenujme DigiWeb, což měl být technický zpravodajský magazín. V novém iHnedu se proměnil spolu s řadou dalších podobných rubrik a materiálů v HNTech. Písmena HN mají vizuálně web spojovat s novinami a tak se nadále budou používat v názvech rubrik.  

Jak nový web vypadá? To posuďte sami, v průběhu víkendu se iHned překlápěl, od dnešního dne má fungovat kompletně v betaverzi a v novém vzhledu.

Porovnejte hlavičku starého (nahoře) a nového iHnedu. Čistší, přehlednější, bez zbytečných nánosů a hromady odkazů, které vedou na prakticky nepoužívané části webu.

Porovnejte hlavičku starého (nahoře) a nového iHnedu. Čistší, přehlednější, bez zbytečných nánosů a hromady odkazů, které vedou na prakticky nepoužívané části webu.

Pár obrázků přinášíme a náš redakční názor je podezřele optimistický. Web byl významně pročištěn, dostal moderní kabátek s nápaditými a zapamatovatelnými prvky, díky nimž jej lze snadno vizuálně identifikovat. Odstraněn byl marast nánosů starého iHnedu, na jehož vzhledu už bylo poznat, že se s ním pracovalo způsobem “tak to někam nacpěme”. Stručně řečeno, iHned potřeboval redesign jako sůl. A na první pohled se změna vydařila.

Titulní stránka iHned.cz 1.5.2011

Titulní stránka iHned.cz 1.5.2011

Titulní stránka iHned.cz 1.5.2011

Titulní stránka iHned.cz 1.5.2011

První vyhrání v tomto případě také často z kapsy vyhání. Nové požadavky mají tendenci web zanášet a půjde o to, zda a jak operativně a dostatečně prozíravě se podaří tvůrcům iHnedu tyto nánosy systémově zapracovávat do webu. Neblaze v tomto ohledu působí zejména obchodní oddělení s tendencí dát reklamu kamkoliv, kde se ji podaří prodat.

Ostatně, podívejte se na aktuálně rovněž redesignovaný Super.cz ze stáje Seznamu. To je web, o němž by se dalo říci, že minimalizoval obsah na co nejúnosnější minimum určené k tomu, aby se reklamy konkurenčních společností na stránce nepřekrývaly: Nový Super.cz přetéká reklamou.

Nové funkce? Zatím se s nimi příliš nepočítá, tedy s těmi převratnými. Inovovaná verze redakčního systému by měla zatím přinést hlavně funkce, dnes považované za běžné, ale iHnedu doposud chybící, jako je rozkliknutí obrázku pro jeho větší verzi, lepší možnost práce s mezititulky atd.

Jednou ze zajímavostí má být Databox určený pro HNBusiness, tedy pro samotné ekonomické zpravodajství. Interaktivní mapa vám hned ukáže, jak si stojí jednotlivé světové burzy a jejich indexy, i jak si vedou akcie v Česku.

DataRoom na iHnedu

DataRoom na iHnedu

Všechen placený obsah Economie se také přesouvá pod nové označení IHNED+, i to je spíše kosmetická změna zjednodušující orientaci, než zásadní funkční revoluce.

Vzhled rubriky HNBusiness, maketa

Vzhled rubriky HNBusiness, maketa

Jaké jsou cíle nového iHnedu?

Stránka článku iHned 1.5.2011

Stránka článku iHned 1.5.2011

Podle jeho projektového manažera Jana Babky především růst návštěvnosti o 30 % za rok, tedy do konce dubna příštího roku. Což je odvážná vize. Dnešní český web nabízí dostatek standardního, mainstreamového zpravodajství a ani profilace ekonomikou tolik nepomáhá. Krom toho, ekonomika není zase tak velký tahák, jak by se mohlo zdát, tím stále je běžné domácí zpravodajství, sport a samozřejmě bulvár.

Na následujícím grafu si můžeme udělat představu o peletonu zpravodajských serverů. Na prvním místě jsou Novinky.cz, ty jsme z grafu rovnou odstranili, protože jejich prvenství je příliš očividné a graf zbytečně znepřehledňují ve “zbytku peletonu”. Vynechali jsme také bulvární Blesk, který žánrově vůči iHnedu nezapadá.

Přehled RUest kategorie Zpravodajství, zdroj dat NetMonitor, SPIR.

Přehled RUest kategorie Zpravodajství, zdroj dat NetMonitor, SPIR.

Pořadí je (dle RUest za týden): iDnes, Aktuálně, Deník.cz, Lidovky, iHned a pro orientaci jsme přidali i E15, která je v NetMonitoru v rubrice ekonomických médií, ale je žánrově nepříbuznější iHnedu, včetně orientace i na běžné zpravodajství, než jen ekonomiku.

Jak vidět, odstupy ostatních serverů od triády Novinky/iDnes/Ak­tuálně jsou značné. Navíc se nevyvíjí dobře ani trend poměru čtenosti ve zpravodajství, podívejte se na následující graf, který zobrazuje poměry týdenních počtů zobrazených stránek vůči celkovému počtu v kategorii Zpravodajství, tedy procento čtenosti v kategorii.

Procenta zobrazených stran jednotlivých serverů vůči celému Zpravodajství (PV dle NetMonitoru, SPIR)

Procenta zobrazených stran jednotlivých serverů vůči celému Zpravodajství (PV dle NetMonitoru, SPIR)

Když odhlédneme od jiných zajímavých jevů, jako je trvalý pokles podílu Novinek na počtu přečtených zpravodajských článků a trvale nerozhodný boj mezi iDnes a Aktuálně tam, kde bychom iDnes možná bez pohledu do grafu považovali za vítěze, je hlavně zřejmé, že iHned sice trvale roste, ale velmi málo, nevýrazně.

CIF16

Navíc ani třicetiprocentní meziroční růst nebude znamenat žádnou velkou změnu, stále bude na chvostu a bude spíše záležet na kreativitě obchodního oddělení, jak tuto pozici zúročí, než na pozici samotné. Šance tu ale pro iHned je: zaútočit na Lidovky, na Deník a především potvrdit pozici jedničky ekonomického zpravodajství s tím, že už sahá na paty největším zpravodajským serverům (pokud bereme absolutní pořadí, nikoliv surová data jako RU nebo PV, kde situace nadále bude vypadat beznadějně).

Přehledná forma webu je jedním z prvních a důležitých kroků pro povznesení iHnedu, nemůže být ale posledním. Rozhodne až kompletní trio: čtenářsky atraktivní obsah, marketing produktu a jeho zobchodování. Bude tedy záležet na tom, jak zvládne Economia zbytek procesu – tedy na tom, zda s redesignem webu také revitalizace iHnedu nekončí. A pro nás bude zajímavé to sledovat.

Anketa

Co si myslíte o novém vzhledu serveru iHned?

45 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 4. 6. 2011 8:06

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »