Zpropadená karma...

...tak nějak by si mohl asi povzdechnout návštěvník nejednoho blogovacího systému při zpravodajských serverech, kde hon za vyšší reputací vyústil u některých blogerů v tématický a názorový populismus. Přitom původní myšlenka vypadala tak nadějně…

Michal Černý - karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

Jen na úvod by bylo dobré říci, co to ta karma vlastně je. Pokud nahlédneme do slovníku cizích slov, pak se dozvíme následující: 1. plynový průtokový ohřívač vody, 2. karma. Následuje sousloví Karma Kagjü – jedna z velkých škol Diamantové cesty buddhismu, linie bezprostředního ústního předávání učení kladoucí hlavní důraz na meditaci a přímý přenos prožitku podstaty mysli z učitele na žáka (zdroj: Slovník cizích slov). Obvyklý zkušený uživatel Internetu si však nevzpomene ani na průtokový ohřívač, ani na náboženskou integritu, ale na reputaci blogera.

Princip je jednoduchý – cílem „hry“ je na svůj článek nalákat co nejvíce čtenářů, kteří ohodnotí článek kliknutím na příslušný odkaz na znamení, že se jim líbí. Čím více kliknutí, tím vyšší karma. Celý systém se pochopitelně tváří ještě daleko složitěji, ale kostra je zhruba taková. Současně platí, že čím větší karma, tím více návštěvníků. Na některých serverech se potom může váš dlouhodobý výkon přetavit na visačku „VIP bloger“. To je v podstatě bloger, který má ještě větší šanci ještě většího množství návštěvníků, tedy na stále vysokou (a do určité míry rostoucí) karmu. Kromě nich se někde VIP stávají i osoby, o něž má ten který web zájem, aby blogovaly (herci, novináři, politici,…).

CIF16

Na první pohled se jedná o geniální motivační program. Bloger napíše dobrý článek, vymyslí geniální téma a na oplátku bude mít vysokou reputaci a velké množství čtenářů. Ukazuje se ale, že to tak úplně ideální není. Někde má vysokou karmu ten, kdo se objeví na titulní stránce celého webu. Ten má v zásadě vyhráno. Jinou možností je zvolit takové téma, které se bude lidem líbit – nejlepší kombinací (například na iDnes) je článek podporující eutanázii, potraty a odsuzující církev (nejlépe katolickou). Vtip je v tom, že i když je počet souhlasících a nesouhlasících čtenářů například 3:7, hlasy těch třiceti procent vytvoří výbornou karmu.

Vše tak spěje k populismu doplněnému zásahy korektorů, kteří rozhodují o tom, který spot se objeví na titulce, o výběru z blogů, … Ač si nemyslím, že by si počínali manipulačně naschvál, právě jejich chování ovlivňuje karmu více něž dost. A tak se nám začínají rodit první blogerské celebrity Lidovek, iDnes, Respektů a dalších webů. Pomalu, nenápadně, bez hluku. Snad jen někteří z trochou populismu v začátcích. Zda tuto podporu dokáží přetavit v komentátorský či žurnalistický úspěch dlouhodobějšího charakteru, ukáže až čas. I tak by bylo dobré zvážit, zda je systém karmy tím nejlepším, co blogerský boom mohlo potkat. Osobně si myslím, že nikoli. Mnoho lidí nepíše to, co si myslí, ale to, co ostatní chtějí slyšet. A já mám pocit, že možná o něco zůstáváme ochuzeni. Možná, ale kdo ví? Možná by takoví upřímní psavci byli ještě horším řešením…

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 6. 2008 16:10

Školení web copywritingu

  •  
    Jak strukturovat text na webové stránce.
  • Tajemství atraktivního a úderného titulku.
  • Optimalizace webového textu pro vyhledávače.

Detailní informace o školení psaní pro web »