Zynga přichází o uživatele a připravuje se na rozchod s Facebookem

Nepřekonatelná jednička v sociálních hrách Zynga má dlouhodobé problémy. Může za ně příliš velká závislost na Facebooku, nebo už hráče nudí stále se opakující modely her?

Bývaly doby, kdy hry od Zyngy (ZNGA) – www.zynga.com – hrálo přes 265 milionů lidí, prakticky třetina (a později čtvrtina) uživatelů Facebooku – sociální platformy, na kterou Zynga na počátku vsadila. A Facebook jí umožnil stát se zdánlivě nepřekonatelnou jedničkou v sociálních hrách.

Jenže, časy se mění. A hlavně se změnilo prostředí, ve kterém Zynga fungovala. Facebook postupně omezoval možnosti volného virálního (a organického) šíření her na další hráče a Zynga musela platit více a více peněz za marketing. 

Její hry přitom byly znovu a znovu založené na stejném principu, měnilo se jen prostředí, postavičky a barvičky. Univerzální omalovánky sice měly perfektně zpracované mechanismy nutící hráče k stále dokola se opakující činnosti, ale obsahovaly také zásadní problém.

Aby vydržely v chodu a vše jako celek rostlo, bylo nutné do her lákat stále nové a nové hráče, zejména aby nahradili ty, které hraní přestalo bavit. Zynga také musela investovat více a více peněz do oslovování těch, kteří se již do hry sami od sebe nevraceli. 

Dopadlo to nakonec tak, že například za poslední rok Zynga ztratila skoro polovinu svých aktivních denních hráčů. Což v praxi znamená, že  v roce 2013 hrálo hry od Zyngy denně na 53 milionů lidí – dnes je to pouze 28 milionů.

Zynga se snaží najít nové platformy

Zynga samozřejmě nutně potřebuje nové platformy – a také nové hry. Pokus s Google+ nevyšel, zejména proto, že Google nikdy herní platformu nepodporoval a nechal ji víceméně samovolně umřít. 

Ani akvizice Zyngy nepřinášejí vždy ovoce – poslední za 527 milionů dolarů (Clumsy Ninja a firma NaturalMotion) žádné slavné finanční výsledky nevykazuje (61 milionů dolarů minus). Optimisticky nepůsobí ani odstoupení Marka Pincuse (zakladatel a dřívější CEO) ze zbytku povinností, které ve firmě měl coby CPO (Chief Product Officer, produktový ředitel).

První FarmVille ještě stále můžete hrát.

Zynga vznikla v červenci 2007 a má za sebou několik bouřlivých období, ale také několik legendárních sociálních her – nejznámější FarmVille (2009) ji pravděpodobně vynesla na vrchol a dočkala se i druhé verze (Farmville 2). Známých her ale najdete řadu – Texas Holdem Poker (nyní Zynga Poker, první z her Zyngy), ChefVille, FishVille, Mafia Wars, Mafia Wars 2, Treasure Isle či Zynga Slingo.

Známá se ale stala i podvodnými reklamami, které vedly k zaregistrování uživatelů do zpoplatněných SMS služeb. Stejně jako řadou sporů s dalšími herními firmami, které ji obviňovaly z vykrádání a kopírování her.

EBF16

Zatím nejhorší časy pro Zyngu nastaly v loňském roce. Klesající počty hráčů, tlak Facebooku na placení, velké množství akvizic i otevírání poboček po celém světě napovídají, že si Zynga asi vzala příliš velké sousto, nebo případně klasicky neustála růst. Následující propouštění stovek lidí a zavírání poboček bylo logickým vyústěním déletrvajících problémů, včetně toho, že firmu kromě Pincuse opustila i řada dalších šéfů.

Dnes má na Facebooku Zynga silného konkurenta v podobě her od společnosti King (Candy Crush SagaFarm Heroes Saga obsazuje první a druhou příčku v denních i měsíčních aktivních uživatelích) a pokouší se uspět na iPhonech a iPadech. Podaří-li se úspěšně převést myšlenku nikdy nekončícího hraní z FarmVille na mobilní zařízení, dostane možná Zynga druhou šanci. 

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 5. 2014 22:48

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »