Všechny galerie Zpět

Fotogalerie: Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů: Měřicí vagón vyjíždí v 6:27 ráno z Hlavního nádraží v Praze. Je součástí normální EC soupravy a od ostatních vagónů ho na první pohled nepoznáte - žádné čouhající antény, žádné viditelné úpravy. Jen cedule "Nenastupovat - ČTÚ" na dveřích.  Více v článkuDavid Slížek
  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Měřicí vagón vyjíždí v 6:27 ráno z Hlavního nádraží v Praze. Je součástí normální EC soupravy a od ostatních vagónů ho na první pohled nepoznáte - žádné čouhající antény, žádné viditelné úpravy. Jen cedule "Nenastupovat - ČTÚ" na dveřích.

    Autor: David Slížek

  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Historicky první měření pokrytí železničních koridorů mobilními sítěmi si kromě techniků ČTÚ a zástupců drah nenechal ujít ani předseda Rady ČTÚ Jaromír Novák, mluvčí úřadu Martin Drtina a skupinka novinářů. Jinak je vagón, který si ČTÚ od drah pronajal, zcela prázdný.

    Autor: David Slížek

  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Náklady na pronájem vagónu se pohybují ve statisících, potvrzuje mluvčí Drtina. České dráhy inkasují peníze za pronájem vagónu a související služby, Správa železniční dopravní cesty pak poplatky za ujeté kilometry. Úřad původně uvažoval o tom, že si pronajme třeba jen kupé, ale nakonec musel pronajmout celý vagón - v okamžiku, kdy se v něm dělají úpravy nutné k měření, do něj dráhy nemohou pustit normální pasažéry.

    Autor: David Slížek

  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Kdo čekal velkou šou, je zklamaný - měřicí "náčiní" sestává z mobilního skenneru s UPS, klubka propojovacích kabelů a notebooku, do kterého se sbírají naměřená data. ČTÚ měří úroveň signálu přes antény na střeše vagónu, které České dráhy používají k připojování pasažérů na wi-fi, vysvětluje odborný rada z oddělení technické kontroly ČTÚ Karel Holek. Telefon uvnitř vozu by na tom byl kvůli stínění vagónu ještě o kus hůř.

    Autor: David Slížek

  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Software v notebooku zaznamenává přes GPS aktuální polohu (první sloupec), úroveň referenčního signálu LTE (druhý sloupec), výkon GSM (třetí sloupec) a UMTS (čtvrtý sloupec). U LTE sleduje jak sítě všech tří operátorů, tak úrovně v jednotlivých pásmech (800, 900 a 1800 MHz). ČTÚ slibuje, že po zpracování dat dá údaje volně k dispozici na internet (i jako open data). Dočkat bychom se jich měli přibližně za měsíc.

    Autor: David Slížek

  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Úterní cesta vede měřicí vagón z Prahy do Ústí nad Labem a do Děčína. Pak se vrací zpět do Prahy, odkud se ještě tentýž den vydá do Chebu a zpět do hlavního města. Na středu je plánovaná cesta z Prahy přes České Budějovice do Břeclavi. A na čtvrtek z Břeclavi přes Ostravu do Žiliny a odtud zpět do Prahy.

    Autor: David Slížek

  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Skenner mobilních sítí. "Má dva anténní vstupy. Každá anténa může běžet separátně. Samozřejmě je tu vstup pro napájení, dále přívod signálu z GPS a LAN kabel do notebooku, kterým se sypou data do aplikace," popisuje Holek. GPS údaje bere skenner z antény na střeše vagónu.

    Autor: David Slížek

  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Přístroj je napájený ze zásuvky ve vagónu, ovšem ne z jedné z těch, které jsou cestujícím k dispozici pro nabíjení notebooků a telefonů - nemají totiž zemnící kolík. Skenner je tak připojený k zásuvce, která je v chodbičce - v panelu s ovládacími prvky vagónu. Jistí ji UPS, která se cestou může hodit - například při přepojování vagónů.

    Autor: David Slížek

  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Do Děčína jedeme rychle, jako součást EC soupravy. Cestou zpátky do Prahy notně zpomalíme, když se připojíme k obyčejnému rychlíku. Měřicí vagón má být při svých cestách republikou většinou zařazený na konci soupravy, aby se omezilo rušení od lokomotivy a z trolejí.

    Autor: David Slížek

  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Pohled do prostoru mezi stropem a střechou vagónu. Ta bílá krabice je systém firmy Icomera, který obstarává připojení palubní wi-fi k mobilním sítím. České dráhy mají takových routerů momentálně něco kolem dvou set. Jsou v nich zapojeny SIM karty dvou operátorů (O2 a T-Mobile), karty všech tří tuzemských operátorů jsou jen v Pendolinech. Jedna SIM karta přenese asi 200 - 300 GB dat za měsíc. Při měření jsou k anténám na střeše vagónu místo routeru připojeny tři kabely vedoucí do mobilního skenneru ČTÚ.

    Autor: David Slížek

  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Současné měření na koridorech je pro ČTÚ jen "zkušební". "Dokážeme rozetnout dávný spor operátorů a dopravců, kdo může za to, že ve vlacích není signál," věří mluvčí ČTÚ Martin Drtina. Pro operátory z naměřených hodnot nevyplyne nic víc, než jisté upozornění. Zatím. "Závazky z aukce mají první milník pět let od přidělení licencí, tedy v roce 2019. Tehdy musí mít pokryto 50 % a v roce 2021 už 100 % železničních koridorů," upozorňuje Drtina. Měření se tedy zřejmě bude za tři roky opakovat. A pokud by operátoři kritéria nesplnili, hrozilo by jim v nejhorším případě až odebrání licence.

    Autor: David Slížek

  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Na výsledky současného měření si ještě pár týdnů počkáme. Cestou z Prahy do Děčína ale bylo vidět, že zatímco GSM signál byl skoro celou cestu na výborných hodnotách, LTE na řadě míst značně pokulhávalo. A to jde o hodnoty naměřené venku, na střeše vagónu. Uživatelé s telefonem uvnitř vagónu jsou na tom ještě mnohem hůře.

    Autor: David Slížek

  • ČTÚ - měření - útlum ve vlacích

    ČTÚ - měření - útlum ve vlacích

    Jak moc jednotlivé typy vagónů tlumí mobilní signál, měřil ČTÚ letos v průběhu února a března. A výsledky jsou jasné: útlum je velký, jeho střední hodnota se pohybuje (v závislosti na typu vagónu) mezi 10 a 45 dB. "I při dodržení předepsaných limitních hodnot úrovní signálů mobilních sítí (podle relevantních předpisů) pokrytí uvnitř železničních vozů zajištěno nebude (útlum 20 dB reprezentuje 100 x nižší výkon signálu)," konstatuje úřad ve své zprávě o měření. "Pokrytí vnitřních prostor vagonů je tedy nutno řešit odpovídajícími technickými prostředky - sítěmi RLAN, opakovači GSM…)," dodává.

    Autor: ČTÚ

  • ČTÚ - měření - útlum ve vlacích

    ČTÚ - měření - útlum ve vlacích

    Starší vagóny přitom signál podle analýzy ČTÚ tlumí o něco méně. Tento typ například vyšel z měření o poznání lépe, než zmodernizované nebo nové vozy...

    Autor: ČTÚ

  • ČTÚ - měření - útlum ve vlacích - Bdmpee233

    ČTÚ - měření - útlum ve vlacích - Bdmpee233

    ...zatímco tento typ tlumí o poznání více. "V případě moderních (zmodernizovaných) vozů je vlivem konstrukce a materiálů (zejména provedení oken) útlum vf signálů poměrně značný - u velkoprostorových vozů většinou v mezích 20-25 dB," zjistil ČTÚ. Fólie na oknech tak sice přispívají k bezpečnosti, chrání sklo a cloní sluneční paprsky, zároveň ale tlumí i mobilní signál.

    Autor: ČTÚ

  • ČTÚ - měření - útlum ve vlacích - Bmz 241

    ČTÚ - měření - útlum ve vlacích - Bmz 241

    Nejhorší situace z hlediska šíření signálu je každopádně ve vagónech s kupé - jako je třeba tento typ. "Přepážky signál hodně odrážejí a rozbíjejí. Velkoprostorové vozy jsou v tomto ohledu mnohem lepší," vysvětluje Karel Holek z ČTÚ. Dráhy ale od těchto typů vagónů stále více ustupují.

    Autor: ČTÚ

  • Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    Jak ČTÚ poprvé měřil mobilní pokrytí železničních koridorů

    České dráhy už řadu let jednají s operátory o tom, že by do vagónů nasadily opakovače (repeatery), které by uvnitř vozů zajistily bezproblémové pokrytí. Je to podobné, jako s pokrytím tunelů pražského metra - technické řešení dávno existuje, ale firmy se zatím nedokázaly dohodnout na podmínkách (hlavně finančních). Dráhy přitom nemohou operátory jednoduše obejít a nainstalovat si repeatery bez nich (brání v tom pravidla stanovená v tzv. všeobecném oprávnění).

    Autor: David Slížek