S konceptem brokerů cloudových služeb (CSB – Cloud Service Brokerage) přišli poprvé analytici Gartneru v roce 2011. Již v té době bylo jasné, že s tím, jak poroste nabídka a využívání veřejných cloudových služeb a aplikací, zrodí se v podnicích poptávka po službě, která by jednotlivé „cloudy“ agregovala, integrovala a případně upravovala a následně přeprodávala firemním uživatelům. CSB tedy není produkt ani aplikace, ale služba s přidanou hodnotou, určená pro propojení dalších cloudových služeb a snazší přístup k nim ze strany zákazníka.
Cloudová sila
Cloudy jsou do značné míry technologická sila, oddělené „balíky“ technologií pro zvládnutí určité agendy, procesu nebo jeho části – tedy cosi, s čím IT v minulosti usilovně bojovalo zejména ve velkých firmách. Problém se vznikem nových sil kompenzuje v případě cloudu existence rozhraní (typicky REST API), přes která je možné je napojovat či propojovat do větších funkčních celků a také obecně existující podpora exportů a importů dat, daná zejména požadavky či tlakem uživatelů.
Uvažovat o API a integraci cloudových služeb je ale něco, co v reálném světě zajímá spíše startupy, firmy pohybující se výrazně v oblasti IT či online byznysu, nebo větší podniky s vlastním rozsáhlejším IT. I pro ně to ale může být výzva, zejména pokud IT nemají jako svůj hlavní obor podnikání. Služby CSB by proto v budoucnu měly oslovovat zejména střední, malé a nejmenší podniky mimo IT obor.
Míra integrace, kterou cloudoví brokeři nabídnou, bude pochopitelně různá – v závislosti na tom, na jakou cílovou skupinu (velikost zákazníka, oborové zaměření apod.) budou mířit. V základní úrovni se může jednat o sjednocení nákupu, správy, přístupu, zabezpečení a vyúčtování cloudových aplikací. Lze ale předpokládat, že řada cloudových brokerů se pustí i do významnější integrace cloudových aplikací – například napojení mezi systémy CRM a marketingové automatizace (například e-mail marketing).
Již od začátku byli jako vhodní kandidáti pro roli CSB zmiňováni zejména telekomunikační operátoři – cloudové služby jsou ze své podstaty úzce spojené s potřebnou konektivitou a operátoři navíc mají technologické know-how a infrastrukturní zázemí pro jejich integraci a doplnění o případné další funkce. Mezi cloudovými brokery se ale nejspíš objeví i ISP, provozovatelé datových center, IT distributoři a konečně své vlastní „interní“ CSB si budou nejspíš vytvářet i některé velké nebo technicky orientované podniky a organizace. Interní CSB má výhodu především v tom, že se může zaměřit na integraci s ohledem na konkrétní byznys procesy a jejich automatizaci, může lépe pracovat s identitami a uživatelskými účty/právy, dokáže napojit cloudové služby i na interní aplikace a může vše lépe zabezpečit a monitorovat.
CSB v praxi
Možnosti cloudových brokerů se budou do budoucna jistě rozšiřovat. Ostatně v hype křivce společnosti Gartner, která je věnována výhradně této oblasti, jsou zmiňovány například specializace jako tržiště API, federované služby technické podpory poskytované CSB, brokeři služeb v oblasti byznys procesů, brokeři bezpečnostních cloudových služeb a další. Z praktického hlediska bude ale v první řadě poptávka po vyřešení základních problémů, kterým při používání více cloudových služeb větším počtem uživatelů čelí zejména menší firmy: jednoduché a jednotné objednávání a vyúčtování služeb, přehledná správa služeb a přístupu k nim (uživatelské účty, práva), jednotná kvalita jejich dostupnosti (SLA).
Významnou roli hrají také otázky bezpečnosti. Ta je typicky vyšší u systémů single-sign-on s jednotným silným heslem, nebo vícefaktorovou autentizací, dodatečným šifrováním dat v úložištích nebo zálohách. Důležitým aspektem může být též vyhovění právním předpisům, například v souvislosti s místem kde jsou data uchovávána (v řadě případů musí být na území EU).
Otázkou, na kterou se někdy při výběru cloudových služeb zapomíná, je stabilita a dlouhodobá životaschopnost jejich poskytovatelů – mnohé z těch nejzajímavějších a inovativních provozují a poskytují malé startupy, jejichž budoucnost lze stěží předvídat v horizontu několika měsíců, natož let. To pochopitelně neznamená, že je na místě takové služby ignorovat – jen by neměly hrát v podnikání klíčovou roli a měli byste mít „připravenou“ alternativu v případě jejich náhlého výpadku či odstavení.
Ostatně totéž platí i o (zejména bezplatných) službách těch největších poskytovatelů – jen Google ukončil v posledních zhruba pěti letech přes 15 služeb (například Jaiku, Wave, Labs, Notebook, Aardvark, Buzz, Health, Talk, iGoogle, Reader). Drobnou výhodou v případě velkých poskytovatelů je, že o ukončení služeb většinou informují s několikaměsíčním předstihem. Právě CSB mohou představovat dodatečnou záruku dodavatelské stability a včasného informování v případě změny nebo ukončování některých služeb.
Tuzemský broker
Vzhledem k výše uvedenému není překvapivé, že jedním z prvních poskytovatelů služeb cloudového brokera se na našem trhu stala společnost T-Mobile. Její T-Cloud byl představen v září letošního roku a dnes nabízí portfolio šesti služeb. Ty zahrnují komplexní Office 365 včetně Sharepointu a e-mailových služeb Exchange účtovaných po měsících – ceny služeb T-Cloud jsou navíc nastaveny v Kč, nikoliv v eurech.
Dalšími nabízenými aplikacemi je online účetní program Helios One (včetně bezplatné verze pro jednoho uživatele a varianty pro účetní firmy umožňující bezplatný přístup jejich zákazníků – podnikatelů), cloudové služby Spontania Videomeeting a Classroom určené pro videokonference a vzdělávání na dálku, aplikace T-Cloud zakázka obsahující souhrnný přehled drtivé většiny veřejných zakázek v ČR a zálohovací služby (od 149 Kč měsíčně za jeden obor) a T-Cloud backup pro jednotlivé uživatele (v základní verzi 2GB dat zdarma), nebo skupiny (na úrovni složek, nebo celého operačního systému).
Prostředí ekonomického systému HeliosOne
První, čeho si při práci s T-Cloudem všimnete, je jednoduché a přehledné rozhraní (zkušenějším uživatelům se může zdát snad až moc jednoduché) – vše je připraveno tak, aby objednávání nových služeb, nastavování práva správce a další úkony byly jasné a srozumitelné. Snadno také dohledáte příručky (PDF), smlouvy a další informace o jednotlivých aplikacích.
Prostředí samotných aplikací se už samozřejmě může lišit – ty, které si T-Mobile nechal pro své portfolio CSB připravit na míru, (zálohování, veřejné zakázky) se drží jednoduchého a přehledného vzhledu rozhraní T-Cloud, další jako je Helios One mají rozhraní odlišné, ale stále přehledné.
U aplikací lze jednoduše nastavit jednomu z uživatelů práva správce
T-Cloud je výtečnou ukázkou toho, co cloudoví brokeři již nyní mohou zákazníkům nabídnout: počínaje silou a stabilitou (a tedy i dlouhodobou perspektivou – jistotou dostupnosti služeb), technickým zázemím a infrastrukturou umístěnou v ČR a dalších zemích EU, odkud jsou služby poskytovány. Především ale nabízí možnost zřídit cloudové služby i nezbytnou konektivitu u jednoho poskytovatele, spravovat cloud – tedy používané aplikace i práva uživatelů (zaměstnanců) v jednoduchém a přehledném rozhraní, jednotně a přehledně je vyúčtovat v korunách a mít jistotu jejich jednotné dostupnosti.
Zbývá už jen přání, aby se počet nabízených aplikací a služeb co nejrychleji rozrůstal. Ty stávající si na měsíc můžete zdarma objednat a vyzkoušet. Zejména v případě přehledu veřejných zakázek je to zajímavá nabídka.