Hlavní navigace

Cesta k úspěchu s podporou státu. Firmy hodnotí CzechAccelerator

Nebát se. To je základní rada od firem, které se v minulosti zúčastnily projektu CzechAccelerator. Jejich zkušenosti dokazují, že cesta k úspěchu není snadná, ale je otevřená.

Na první pohled vypadá vše složitě. Vyjet na tři měsíce do Silicon Valley, neznámého prostředí plného ostřílených hráčů, je snem a zároveň noční můrou spousty českých firem. Za potem a dřinou se však skrývá minimálně obrovská životní a profesní zkušenost, v nejlepším případě globální úspěch.

Přihlásili se do výzvy projektu CzechAccelerator 2011 – 2014, úspěšně prošli hodnotitelskou komisí, vybrali si destinaci a dosáhli mezinárodního úspěchu. Takto by se dal ve stručnosti popsat příběh firem DAP Services, která se vydala do Izraele, a Ki-Wi Digital, která zamířila do Silicon Valley. Úspěch se ale nedostavil samotnou přítomností v technologických centrech světa. Zástupci firem museli začít v prvé řadě u sebe. Petr Adamík, jednatel Ki-Wi Digital, připouští, že to nejdůležitější je změna myšlení. Nejprve si firmy musí uvědomit, že na ně a jejich produkty nikdo nečeká, což nemusí být příjemné. Cení se aktivita, ale i neúspěch. Máte za sebou neúspěšný start-up? U spousty lidí tím získáváte plusové body i tím. Nebojte se oslovit kohokoli, ne nepovažujte za definitivní odpověď, překážky berte jako výzvu.

V Silicon Valley jsme se naučili rychleji rozhodovat a lépe prezentovat nejen sebe, ale i firmu a produkt. Vycepovaly nás pravidelné networkingy a neustálé ladění elevator pitchů. Naučili jsme se používat MVP pro vývoj nových produktů a funkcí, a také nástroj lean canvas pro vyhodnocení potenciálu nových nápadů. Dokonce jsme realizovali i dva „dočasné“ patenty na naše nové produkty. Jedním z nich byl i Oscar, komunikační zařízení pro seniory, přibližuje praktické zkušenosti ze Silicon Valley Petr Adamík, jednatel Ki-Wi Digital. Jeho cesta po světě však nekončí. Pro velký úspěch se firma chystá v rámci projektu k dalšímu pobytu, tentokrát do Bostonu. Cílem bude více proniknout na americký trh s produktem Oscar, aktivně jej prezentovat a prodávat. Pobyt tedy bude zaměřen výhradně na získávání obchodních partnerů.

Pozitivní přínosy projektu CzechAccelerator 2011 – 2014 potvrzuje i Jiří Šimonek, výkonný ředitel společnosti DAP Services. Pro jeho firmu bylo největším přínosem otevírání dveří a získávání kontaktů v oblasti izraelského byznysu, a také poznávání světa Blízkého východu. V této rychle a dynamicky rostoucí zemi se mnohé přiučil. Na základě toho firma přizpůsobila svůj produkt místní mentalitě. Pobyt v Izraeli shrnuje velice pozitivně: Získali jsme tři obchodní partnery během pobytu a půl roku po skončení přibyl další. Většina partnerů má celosvětový dosah, proto se spolupráce zpravidla neomezuje pouze na izraelský trh. 

Projekt CzechAccelerator 2011 – 2014 pokračuje dál. Aktuálně je otevřena poslední 6. výzva, do které se mohou hlásit inovativní české firmy s ambicemi uspět v zahraničí. Otevřeny jsou destinace v USA, Silicon Valley a Boston, dále Singapur, Izrael a Švýcarsko. Šanci mají zejména společnosti z oborů ICT, life science, nanotechnologie, biotechnologie, zdravotnické techniky, čisté technologie a přesného strojírenství. Podpořeno může být až dvanáct firem. Termíny pobytů v zahraničních technologických inkubátorech jsou stanoveny na období od 6. 1. do 30. 6. 2014, přičemž délka pobytu se pohybuje v rozmezí tří až šesti měsíců. Přihlášku můžete zaslat v češtině a angličtině na adresu accelerator@czechinvest.org nejpozději do 9. 9. 2013. A co by váhavým firmám doporučili úspěšní účastníci?

Jiří Šimonek z DAP Services o Izraeli říká: Nebojte se využít jedinečné šance objevit obchodní potenciál této malé, ale velice progresivní země. Může to mít zásadní dopad na úspěch vašeho podnikání a vstupenka na světové trhy. 

Petr Adamík z Ki-Wi Digital: Doporučil bych to zkusit každé firmě, která nepřišla se zahraničním trhem do kontaktu, a především firmám, které se chtějí posunout ze své komfortní zóny. Buďte připraveni na tvrdý náraz, nicméně je to obrovská životní i profesní zkušenost. Očekávejte práci 16 hodin denně, tunu pozitivní i negativní zpětné vazby a především možnost se něco nového naučit.

Další zkušenosti účastníků projektu na http://www.czechaccelerator­.cz/realizovane-projekty.

Projekt je financován z programu Poradenství, který je součástí Operačního programu Podnikání a inovace. Více informací o projektu CzechAccelerator 2011 – 2014 naleznete na www.czechaccelerator.cz.