Hlavní navigace

Lajkneš mi to? Pls, RT… aneb konference na sociálních sítích

14. 5. 2014

Víte, co mají konference TEDxPrague a sociální sítě společného? Sdílejí myšlenky, které stojí za to dál šířit. Ale obejdou se dnes jeden bez druhého?

Každý, kdo si jednou založil twitterový nebo facebookový účet, to kouzlo poznal – může poslat do světa každý drobný postřeh, vtip, nápad či prosbu o pomoc. Jeho vlastní myšlenky se pak šíří rychlostí světla (pokud jsou dostatečně zajímavé anebo se cestou nezastavily někde na kafe). Podobné to bylo i s konferencí TED před 30 (!) lety a jejím mladším bratrem TEDx, který je letos v Praze pořádán již po páté. S určitou nadsázkou lze říci, že TED kdysi analogově předznamenal princip sociálních sítí.
Dá se ale taková (velká) konference v současné době bez skutečných sociálních sítí vůbec pořádat? Zeptali jsme se Jany Kosové a Mateje Michlíka, kteří konferenci TEDxPrague z hlediska sociálních sítí připravují.

Čtenáři Lupy mají rádi čísla. Konference, kterou připravujete, počítá s 800 účastníky. Kolik tweetů a facebookových postů musíte napsat, abyste prodali 100 vstupenek?

MM: Tak to je záludný dotaz. Hodně závisí na tom, jak moc je u konference zapojené publikum, jak se pracuje s ostatními kanály a tak dále. Určitě to není o počtu, nýbrž o kvalitě, tedy o informační hodnotě příspěvků a o tom, jak se fanoušky i nefanoušky podaří zaujmout, aktivovat. Poslední dobou je to ovšem čím dál těžší – konkurenčních „podniků“ je mnoho, dosah klesá, a proto nestačí ládovat informace, ale musíme s nimi pracovat s větší invencí.
JK: Záleží na kvalitě obsahu, který můžeme šířit. Prodej lístků startuje několik měsíců před dnem D každého eventu a prodat 100 lístků při spuštění prodeje se nedá srovnávat s pokusem prodat 100 lístků v okamžiku, kdy jste zveřejnili řečníky, a zdánlivě už nemáte co zajímavého říct. Sociální sítě navíc nejsou jediným prodejním a informačním kanálem TEDxPrague, těžko si proto s Matejem vůbec přičteme absolutní zásluhu na stovce prodaných vstupenek. :)

Jak využíváte fenomén hashtagů a jak s ním zacházíte?

MM: Hashtagy jsou prima věc, kterou na Facebooku nikdo nepoužívá a na Twitteru jsou také využívány jinak, než bylo zamýšleno, resp. jaká byla jejich primární funkce. 99 procent lidí je jen píše, zbylé procento na ně i kliká. Měly sloužit ke spojování příbuzných informací, což na Twitteru celkem funguje (viz zpravodajské využití typu #Maidan), ale Facebook nepřekročil svůj stín a u hashtagů zobrazuje to, co se mu líbí – až příliš intenzivně filtruje aktuálnost. Zkrátka, kromě pár nejpopulárnějších se po kliknutí nedozvíte nic, nevyužíváte-li externí služby. Je to tak trochu #LOL.
JK: Já spravuji hlavně účty na Twitteru a Google+, tak se omezím na ně. Pokud jde o reportáže z místa dění, jsou podle mě hashtagy nenahraditelné. Na akcích typu TEDx konferencí mají skvělé využití – přečtete si znovu zajímavé myšlenky, které zazněly při přednáškách, nebo pomůžete dosahu těch nejlepších z nich – pošlete je do světa i mimo oficiální účty konference. Navíc poskytují rychlou orientaci v prvních dojmech a zpětnou vazbu, což je pro pořadatele konference velmi důležité. Dozvíte se například i to, na kterém záchodě došel toaletní papír.

Basecamp – další sociální síť. Používáte jej? Jaké v něm vidíte přednosti a úskalí?

MM: Řešení pro týmovou spolupráci je hodně, Basecamp nicméně k mým favoritům nepatří. Kdo to s ním neumí, ten spamuje, navíc přehlednost jeho vláken trochu pokulhává. Já preferuju spíše služby Google Disku s opravdu sdílenými dokumenty, které je možno editovat společně, nejen si je stáhnout a upravovat na vlastním počítači.

Snažíte se účastníkům vycházet vstříc např. mobilní verzí webu nebo aplikacemi? Odkud máte nejvíc konverzí – z vašeho webu, nebo ze sociálních sítí? A není to tak, že rozesílání newsletteru – prostý dopis – zabírá pořád nejvíc?

MM: Mobilní web je dnes již nutnost, sociální sítě jsou samostatnou kapitolou. Ale samozřejmě bez obsahu je jakýkoli mobilní web, aplikace nebo kampaň úplně k ničemu. Naštěstí TEDxPrague nikdy nezklamal a atmosféra během našich událostí je opravdu nabitá pozitivní energii, kterou musíte zažít. Popsat to opravdu nejde, a to říkám i jako dřívější účastník. Za organizátory můžu říct, že poslední momenty TEDxPrague jsou nám sice jedinou, ale obrovskou odměnou.
JK: I já si myslím, že mobilní web je při pořádání akcí nezbytnost. Kdo si cestou na event nikdy nemusel googlit, kde že to vlastně přesně je a v kolik má přijít? :) Nejvíc lidé reagují na aktuální informace, které jim zpřístupníte nejsnáz právě pomocí sociálních sítí, newsletterů, atd. Koneckonců je to logické. Sociální sítě a emaily kontrolujete pravidelně v průběhu dne, navštěvování nezpravodajských webových stránek se ale sotva stane vaším každodenním rituálem.

Jak jste ke komunikaci využívali sociální sítě při prvním TEDxu v roce 2009 a jak při letošním, již pátém ročníku?

MM: V roce 2009 jsem sice znal TED, ale ne TEDx, to se změnilo až rok poté. Takže nemůžu hodnotit, spíše je zajímavé srovnání s rokem minulým. Tehdy se informace šířily lavinovitě, i když prodeje lístků v krizi nebyly ideální. Letos jsme pokles dosahu Facebooku pocítili opravdu silně a již jsme sáhli i do malé placené podpory.
JK: Já mohu srovnávat také pouze poslední tři ročníky TEDxPrague. Máme velkou výhodu, že naše cílová skupina sociální sítě hojně využívá (nebo jimi spíš žije), takže víme, že naše příspěvky opravdu někdo čte. Nicméně dvě změny mi neunikly: Lidé čím dál víc sledují hashtagy na Twitteru, reagují na obsah tvořený přímo na eventu a také z něj sami aktivně reportují. I když jste fyzicky na jiném místě, můžete sledovat konferenci díky sociálním sítím téměř v přímém přenosu (nebo spíš závidět, že tam nejste). Jak říká Matej, Facebook nemá ten dosah jako dřív, proto je potřeba víc komunikovat i přes další socky – zejména Twitter.

Navštěvují teď uživatelé vůbec různé Facebook pages? Jak z Facebooku získávají informace?

MM: Chcete stručnou odpověď? Minimálně. Skoro všichni hltají obsah, jenž jim připlouvá do jejich news-feedů. Vy jste někdy měla potřebu navštívit nějakou facebookovou stránku? Já tak jednou týdně, a to se tím živím. Nicméně je to dobrá věc: důležitý je obsah, a ten dobrý se navíc do feedů dostává ve větší míře. Facebook umí filtrovat nezáživné věci až překvapivě dobře.

Musíte za news-feedy platit?

MM: Nemusíme, ale dost to pomáhá. Zaplnit Hybernii není úplně lehké, ani když jste TEDx :)

Platí úsloví kdo není na Facebooku, jako by nebyl i o sdruženích nebo akcích typu konference jako ta vaše? Je možné se v současné době spolehnout na web jako šiřitele novinek nebo myšlenek? 

MM: To jsou dvě otázky. Odpověď na první je: Nemusíte být na Facebooku, Twitteru, Instagramu ani jinde. Jenže jsou tam tři, možná čtyři miliony Čechů. A vy jako značka nebo událost se k nim chcete dostat, a představit se v co nejlepším světle. Druhá odpověď zní, že web je úplný základ, protože ho vlastníte. Facebook nevlastníte, ať si od tvorby Stránky slibujete cokoli. Je to tak trochu platforma, kde některé benefity sbíráte vy, ale zároveň pomáháte dosahovat zisk provozovateli. Ten si tudíž může dělat téměř cokoli, i když je i jeho zájmem, aby o vás nepřišel. Někteří tomu říkají schizofrenní situace, jiní to nazývají zdravým trhem. Já jsem někde mezi – Facebook má speciální postavení, téměř monopolní, a věřím, že ani Mark a další jeho hlavy to nemají lehké.
JK: Co je víc – web, nebo sociální sítě? Záleží na množství vašeho času a míře lenosti, případně na míře prokrastinace. Web slouží primárně jako zdroj informací, ale jeho procházení zabere čas, který dnes nikdo nemá. V tom mají sociální sítě navrch – vkládáme tam aktuální, důležité a zajímavé informace omezené množstvím znaků. Chceme, aby byli naši fanoušci v obraze. Víme, že nemají čas zkoumat každý den na náš web, jestli je tam něco nového nebo zda jsme náhodou už nespustili prodej lístků. Na druhou stranu pokud máte zaplatit skoro 2000 za vstupenku, chcete vědět, jak bude konference probíhat, na jaké řečníky se můžete těšit, jak vypadaly minulé ročníky… Takže kdo chce detailnější informace, musí na web. Bez sociálních sítí by to možná šlo, ale proč nejít zvykům vaší cílové skupiny naproti?

Máte přehled o struktuře uživatelů vašich sociálních sítí? Jak „mladí“ lidé je nejvíc používají? Je podle vás rozdíl mezi používáním sítí u teenagerů a u třicátníků, čtyřicátníků?

MM: Poslední dobou jsem slyšel bonmot, že jediná skupina, která už na sítích přibývá, jsou starší lidé, a ti se tam během poznávání funkcí a procesu přivykání chovají jako mimina, čili pro správce a vlastníky stránek nejlépe: všude klikají na Like :)
JK: Přehled o tom, kdo jsou naši fanoušci, máme. A nejen z hlediska věku nebo zájmů.
Rozdíl v používání sociálních sítí různými věkovými skupinami samozřejmě je. Ale příspěvky naštěstí čtou (snad) všichni zleva doprava a shora dolů. :)

Máte chuť být při tom a konferenci zažít live nebo si o ní jen číst na sociálních sítích?
Pro ty, kteří se chystají rozhoupat k akci, máme pár doplňujících informací. 

KDY: 21. června 2014
KDE: divadlo Hybernia
ZA KOLIK: jednotlivé lístky pořídíte za 1888 Kč, hromadné objednávky pro 5 a více osob dostanou slevu na každý lístek 444 Kč (1444 Kč/ks), takže ušetříte pěkných pár tisíc.

Registrovat se můžete na www.tedxprague.cz, kde najdete i program s přednášejícími. A nejen to, každý týden jsou pro vás na sociálních sítích Twitter, FacebookGoogle+ odhalena další programová překvapení.

DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DigiZone.cz: Skylink nabídne eSportsTV HD

Skylink nabídne eSportsTV HD

DigiZone.cz: ČT začne vysílat z Hradce Králové

ČT začne vysílat z Hradce Králové

DigiZone.cz: O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

O2 TV doplnilo kanály HBO v HD

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Podnikatel.cz: Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Udělali jsme velkou chybu, napsal Čupr

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny

Root.cz: Bezpečný router Omnia právě dorazil

Bezpečný router Omnia právě dorazil

Vitalia.cz: Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

Když všichni seli řepku, on vsadil na dýně

DigiZone.cz: Rapl: seriál, který vás smíří s ČT

Rapl: seriál, který vás smíří s ČT

DigiZone.cz: Digi2GO: výborný základ, ale...

Digi2GO: výborný základ, ale...

Lupa.cz: Další Češi si nechali vložit do těla čip

Další Češi si nechali vložit do těla čip

DigiZone.cz: Funbox 4K v DVB-T2 má ostrý provoz

Funbox 4K v DVB-T2 má ostrý provoz

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

120na80.cz: Na různou rýmu různá homeopatie

Na různou rýmu různá homeopatie

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?