Hlavní navigace

Parfums.cz – navenek parfémy, uvnitř špičková vývojářská firma

22. 6. 2015

Na první pohled mohou působit internetové obchody jen jako prostí prodejci zboží, ale nenechte se zmást. Ti největší jsou totiž hlavně softwaroví vývojáři.

Provozovatel parfums.cz, společnost Internet shop s.r.o., je dnes největším eshopem svého druhu nejen v České republice, ale také ve střední a východní Evropě. Od loňského roku dobývá také trh ve Spojených státech. Za tímto úspěchem stojí práce mnohých lidí, ale hlavní roli při tomto úspěchu má vlastní softwarový vývoj.

A jak dodává Michal Zámec, generální ředitel společnosti: „Celý náš byznys stojí na vlastním, tedy interním, vývoji. Od webových stránek přes CMS, CRM, WMS až po účetní ERP systém, který si vyvíjíme s našim týmem sami.“ A na důvody jsme se jej zeptali podrobně.

Můžete nám představit, co a kdo je Internet Shop s.r.o. a tedy parfums.cz? 

Jsme specializovaný internetový obchod s parfémy, kosmetikou a výrobky pro krásu. Působíme ve více než 13 zemích v Evropě a Americe. Letos předpokládáme opět růst obratu okolo 40 % a expedovat budeme okolo 5 milionů zásilek.

Začínali jsme zhruba před deseti lety na zelené louce a za tu dobu jsme vyrostli z nuly na největšího prodejce parfémů a kosmetiky. Našim cílem je ovšem stát se globální jedničkou.

Při pohledu zvenčí působíte jen jako prodejci parfémů, ale vaše IT oddělení má bezmála 30 lidí, což je v podstatě menší softwarová firma. Proč takový tým? 

Bude to znít možná překvapivě, ale opravdu velké eshopy jsou v podstatě špičkové vývojářské a logistické společnosti, kde samotný produkt není to hlavní. Eshop musí přijmout objednávky, komunikovat o nich se zákazníkem, pak je zpracovat a expedovat z vlastních skladových systémů.

Pro tyto potřeby opravdu velkých hráčů neexistují krabicová či komerční řešení. Jedinou šancí je integrace obrovských korporátních systémů. Jenže jak se říká „ďábel spočívá v detailu“ a tyto detaily pak ovlivní celou firmu.

Těmto řešením se pak musí podřídit celá firma, jste tedy otroky tohoto produktu. Pokud chcete růst, fungovat a udržet se na špici, musí se systém naopak přizpůsobovat vašim potřebám. A to velmi pružně.

Navíc díky naší specializaci na úzký segment můžeme mít vše na míru. Můžeme to dělat lépe a levněji než nákupní galerie typu Alza nebo Mall. Můžeme si dovolit customizaci přímo pro náš obor a potřeby.

Vývoj tedy probíhá jako v jiných softwarových firmách, nebo se něčím liší? 

Podobnost je asi jen v tom, že vyvíjíme aplikace. Vše ostatní je výrazně odlišné. Uvedu příklad.

Základní rozdíl je ten, že tvoříme produkty na míru pro naše potřeby. Tedy něco, co na trhu vůbec není a nelze se tak učit od druhých. Nejsou ani konkurenti v našem oboru s naší velikostí, kteří by nám mohli být inspirací. Ano, jsou zde distributoři s větším obratem, ale jejich B2B segment je naprosto odlišný od toho, co děláme my.

Takže velmi často musíme od zelené louky vymyslet, jak určitý problém či proces chceme řešit a tomu se poté přizpůsobí vývoj aplikace. Neexistuje pro nás na trhu inspirace, jak ukládat produkty ve skladu, jak je vychystat pro expedici a to s ohledy na rychlost a chybovost. Takže často vytvoříme dle těchto konkrétních požadavků software, ale až praxe může ukázat, zda to byl správný směr. Proto u nás v podstatě neexistuje možnost použít komerční řešení. U něj není prostor na zásadní a flexibilní úpravy a učení se z chyb.

A to je na našem vývoji to fascinující – nevyvíjíme jen software, ale způsob, jak to všechno vlastně dělat. A naše IT oddělení je nedílnou a velmi důležitou součástí tohoto procesu s velmi aktivním podílem.

Dá se říci, že IT je tím hlavním článkem naší firmy, který dokáže výrazně ovlivnit rychlost našeho rozvoje, růst, ale také zvyšování efektivity a snižování nákladů.

Kdy budete mít systém v takové podobě, že si již řeknete, že máte hotovo? 

Nerad věštím budoucnost, ale v tomto směru mohu s jistotou říci, že takový okamžik nenastane nikdy. Pokud chceme dosáhnout našich cílů, pak je to nekonečný proces. Protože tak jak se mění trh, mění se potřeby zákazníků a my se musíme měnit také. A nejlépe tak, abychom byli o krok před těmito změnami.

V současné době jsme dokončili vývoj první generace našeho systému. Nyní nás čeká nový projekt „zelené louky“ – tedy v duchu znovu a lépe. Na tomto novém systému chceme růst v budoucnu a dosáhnout pozici globálního lídra.

V čem může být práce u vás pro lidi z IT zajímavá? 

Lidé v našem IT týmu mohou získat zkušenosti, které nikde jinde nezískají. Nejde o samotný vývoj nějaké aplikace, ale právě o to velmi těsné provázaní s celou firmou. Sami mohou, pokud chtějí, ovlivnit směřování vývoje. Sami mohou navrhovat architekturu systému a vzápětí vidí, jak systém funguje v praxi.

Pro to vše samozřejmě potřebujeme ty nejlepší lidi, protože u nás se neprogramuje – u nás se vyvíjí a hledá řešení. Manažer musí znát nejen procesy ve firmě, ale musí také chápat, proč to tak chceme a potřebujeme. Pak je schopen se svým týmem vyvinout to nejlepší.

A to vše ve velmi neformálním prostředí, kdy kdokoli může přijít za mnou a říci svůj názor či postřeh, co by mělo být jinak v rámci vývoje a procesů. Díky tomu, že i přes korporátní obrat jsme stále mladou a dynamickou firmou, je pak rozhodování o změnách velmi flexibilní.

Management u nás ve společnosti nerozhoduje jak v typických korporátech přímo od stolu a bez znalosti procesů, ale sám se podílí na implementaci změn, rozumí problematice a kupříkladu ve spolupráci s IT se přímo podílí na denním vývoji.

Mluvíte pořád o vývoji. A na čem vlastně všechen SW „běží“? 

Máme privátní cloud, o který se stará náš tým administrátorů infrastruktury. Opět jsme laborovali s různými řešeními od poskytovatelů cloudu, jenže téměř vše mělo nějaké „ale“. Nakonec jsme došli k tomu, že nejlepší je si postavit cloud tak, jak ho přesně potřebujeme včetně testovacích a vývojových prostředí, což je nezbytný předpoklad vývoje.

Budete svůj IT tým rozšiřovat?

Určitě ano. Hledáme analytiky, webové i aplikační vývojáře, databázisty, správce IT infrastruktury, projektové manažery a další specialisty.

V poslední době je na trhu dobrých volných vývojářů nedostatek, uvažujete i o jiné formě spolupráce či akvizici? 

Určitě uvažujeme i tímto směrem, máme zájem například o dlouhodobou spolupráci se sehraným vývojářským týmem, který má za sebou již několik větších úspěšných projektů, případně o akvizici menší vývojářské společnosti.

Dveře jsou u nás tedy otevřeny všem, kteří se chtějí realizovat na opravdu smysluplném projektu, kde mohou vidět reálný přínos a výsledky své práce v praxi. Proto každý, kdo má zájem, mne může kontaktovat na emailu michal.zamec@parfums.cz, anebo se k nám může přijít podívat.

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Vitalia.cz: Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Vitalia.cz: 5 chyb, které děláme při skladování potravin

5 chyb, které děláme při skladování potravin

Podnikatel.cz: Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

120na80.cz: Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: Skylink: Cinemax 2 nejspíše až 2017

Skylink: Cinemax 2 nejspíše až 2017

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

DigiZone.cz: Nova opět stahuje „milionáře“

Nova opět stahuje „milionáře“

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

120na80.cz: Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Galerie: Čínští policisté testují českou minerálku

Lupa.cz: Proč jsou firemní počítače pomalé?

Proč jsou firemní počítače pomalé?