Hlavní navigace

SMS a MMS trochu jinak (3. díl )

„Tak vy jste ten, kdo mi denně posílá reklamní SMSky…?“ ptal se sarkasticky moderátor oscarového „milionáře z chatrče“, jinak zaměstnance bombajského call centra. Ve srovnání s Indií je u nás tento druh mobilního marketingu ještě v plenkách, ale jako každé batole roste také on doslova před očima.

Ne každá SMSka či MMSka, která pípne v telefonu, musí být od přítele či kamarádky, zkrátka od někoho známého. Inzerenti ve spolupráci s mobilními operátory začali využívat tzv. reklamních SMS a MMS, kterými oslovují své zákazníky. To ovšem neznamená, že taková zpráva nemůže být zajímavá či užitečná. Naopak.

Ze zahraničních výzkumů je patrné, že si reklamní zprávu v mobilu přečte drtivá většina oslovených a zhruba třetina ji dokonce pošle dál. „Vzhledem k zacílení podle požadavků inzerenta se totiž informace obvykle dostane k těm, které zajímá,“ vysvětluje Tereza Hubičková z O2. Z nedávného výzkumu agentury Mediaresearch vyplývá, že 82% tuzemských respondentů by souhlasilo s reklamou ve svém telefonu, pokud by ji mohli vypnout, aniž aby museli vypnout telefon (což ve skutečnosti lze). Zcela bez jakýchkoliv podmínek by s reklamou v mobilu souhlasilo více než 50% dotázaných.

A co přinášejí reklamní SMS a MMS inzerentům? Jak jsme už řekli – dopraví libovolné sdělení přesně těm, které zajímá. Díky možnostem mobilního marketingu mohou inzerenti zacílit své sdělení s přesností, o jaké si u běžných reklamních formátů mohou sotva nechat zdát. „Reklama v mobilu nabízí cílení nejen podle klasických kritérií jako jsou věk, pohlaví a místo, ale třeba i podle výše měsíční útraty za mobilní služby, což je údaj, který se u televizního diváka jen těžko dozvíte,“ vysvětluje Jana Vyhlídalová, ředitelka oddělení Informačních a reklamních služeb O2. „Dopad každé kampaně umíme průběžně i jednorázově vyhodnotit a interpretovat,“ dodává.

Manager marketingové komunikace RWE Václav Podzimek si reklamu prostřednictvím SMS pochvaluje. „Přímou komunikaci s našimi zákazníky formou SMS vnímáme jako vysoce efektivní, nákladově příznivé a účinné médium. Předpokládám, že tuto formu komunikace budeme využívat i nadále.“ V nedávné kampani rozeslalo RWE na 280 tisíc SMS zákazníkům O2 s cílem, aby se registrovali na jeho stránkách. Prostřednictvím reklamních SMS se zapsala více než 3% oslovených!

Pokud byl dosud výklad příliš abstraktní, zkuste si představit, že jste výrobce luxusního opalovacího krému a nutně potřebujete vyprodat své sklady. Odbyt zboží můžete podpořit například použitím reklamní MMS, kterou zacílíte na ženy ve věku 18–60 let s nadprůměrnou měsíční útratou za telefon (lze předpokládat, že nebudou příliš hledět na cenu). Samotnou zprávu rozešlete ženám během jara (budou totiž opalovací krém co nevidět potřebovat). MMS pak ženy názorným způsobem upozorní na rizika opalování bez ochranného krému a současně je odkáže na reklamní stránku, kde se dozví více informací. Reklamní zprávy mohou kromě textu obsahovat i odkaz na bezplatnou linku inzerenta nebo na reklamní stránku. Ta je umístěna na mobilním internetu a je pro příjemce bezplatně dostupná – neplatí nic dokonce ani za připojení k internetu!

Všechny další informace o reklamních SMS a MMS i dalších produktech O2 Media najdete na stránkách www.petmilionu­.cz.

Pavel Pavlovský
http://blog.1188­.cz/autori-blogu/pavel-pavlovsky/

Další články k seriálu o mobilní reklamě: