Hlavní navigace

Windows na iPadu? S IBM Desktop Cloud je to možné

Devadesátá léta patřila počítačům, které opanovaly kanceláře. Desktopy postupně nahradily notebooky a nyní přicházejí chytré mobily a tablety.

Ne proto, aby nahradily počítače, ale zatím spíše jako jejich doplněk. A před IT administrátory vyvstává problém, jak toto různorodé prostředí co nejjednodušeji spravovat. Řešením může být IBM Desktop Cloud.

Desktop Cloud není ničím jiným než klasickou virtualizací desktopů tak, jak ji známe již řadu let, pouze doplněnou o implementační modely cloudového prostředí. Desktop, tedy všechny aplikace a data, je provozován centrálně a uživatel jej má k dispozici prostřednictvím různých koncových zařízení. Ve světě cloud computingu se tento servisní model označuje jako DaaS ‒ Desktop as a Service (Desktop jako služba). Uživatelům nabízí Desktop Cloud přístup k jejich aplikacím i datům z jakéhokoliv zařízení – stačí se připojit. Mají navíc k dispozici výkon, který obvykle kancelářský počítač ani notebook nenabízí. Veškeré aplikace a všechna data přitom zůstávají v cloudu – tedy na výkonném serveru, který se postará o aktualizaci softwaru, ale i o zálohování. Pokud se uživateli jeho počítač nebo třeba tablet porouchá, dostane jiný a může okamžitě pokračovat v práci. Nemůže tak přijít o žádná data.

Z pohledu provozovatele řešení založeného na Desktop Cloudu je velkým přínosem zejména efektivita celého řešení. Pracovníci nemusejí mít výkonné počítače, protože pouze potřebují zobrazit pracovní plochu, vše ostatní zařizuje server. Jednoduchý klient je levnější a navíc spotřebuje méně elektřiny. Podstatně se omezuje také množství potenciálních poruch koncových zařízení. Administrátorům tak stačí udržovat v bezvadném stavu centrální prvek cloudového řešení a nemusí se tolik starat o koncová zařízení, jak tomu obvykle bývá.

Monitorovací nástroje umožňují jednoduše analyzovat využití služeb, takže lze snadno zjistit, kdy už přestává dosavadní výkon postačovat a bude třeba jej navýšit. To lze navíc udělat velmi jednoduše a pro všechny uživatele navýšením výkonu serveru. Podobné to je s diskovou kapacitou a samozřejmě i s aktualizací používaných aplikací – i to se provádí centralizovaně pro všechny uživatele. Řešení na bázi Desktop Cloud se nejlépe hodí pro mobilní pracoviště, call centra, dispečinky, různé sklady, školicí střediska či informační kiosky, ale jeho možnosti jsou dostatečné i pro běžné kancelářské zaměstnance.

Po technologické stránce není Desktop Cloud ničím novým. Je založen na principu virtualizace desktopů, která je koncepčně realizována na produktech VMware, Citrix, Wyse a Virtual Bridges. Koncový uživatel pracuje s mobilním zařízením (tablet, telefon) připojeným do Desktop Cloudu. Klasické kancelářské pracoviště pak využívá tzv. síťový počítač s klávesnicí, monitorem a myší. Řešení je možné využívat ve třech různých servisních módech: jako privátní cloud, kdy veškeré zařízení dodává dodavatel, ale vlastní a provozuje je klient; jako hostované řešení (Host Managed), které dodavatel dodá a provozuje přímo u klienta; a jako hostovaný privátní cloud (Managed Private Cloud), kdy zařízení od dodavatele vlastní klient, ale provozuje je někdo jiný.

Petr Leština, Client IT Architect, IBM Česká republika