Hlavní navigace

Chci webové stránky - realizace

-

Vytvořit skutečně dobré stránky těžko zvládnete sami. Na druhou stranu, máte-li chuť se něčemu přiučit a nejsou-li vaše nároky na kvalitu špičkové, můžete nechat ostatním jen to nejnutnější. V této kapitole vás proto seznámím s tím, jak stránky vznikají, jaké profese se na jejich tvorbě podílejí a na co si dát pozor při výběru dodavatelů.

Co vše je třeba zajistit

Podívejme se nejprve, co webové stránky tvoří a z toho nám vyplynou i potřebné profese, resp. znalosti a dovednosti. V pořadí, ve kterém se typický webový projekt odvíjí to jsou:

  1. Koncepce, struktura, ovládání
  2. Textový obsah
  3. Grafický návrh
  4. Kódování HTML
  5. Vývoj dynamických aplikací
  6. Hostování

Nyní se podívejme na jednotlivé body podrobněji. Vezměte však, prosím, v úvahu, že každý z těchto bodů lze vyčerpat pouze několika tlustými knihami a zde máme k dispozici jen pár odstavců. Nečekejte tedy žádné zráky.

Koncepce, struktura, ovládání

Tři slova v nadpisu se obvykle zahrnují pod společné označení informační architektura. Profesně mají tyto záležitosti na starosti informační architekti, což jsou tvorové, o kterých se hodně píše, málokdo však některého na vlastní oči viděl. V běžných podmínkách proto za koncepci, strukturu a použitelnost (tj. ergonomii ovládání) zodpovídá webdesignér.

Profese webdesignéra naneštěstí nemá všeobecně ustálenou náplň. Někdy pod tímto označením vystupuje i grafik, který právě pracuje na své první webové zakázce, a to pak je špatné. V každém případě, ať už si budete stránky navrhovat sami, nebo návrh svěříte někomu jinému, vždy mějte na paměti, že webdesign zdaleka nejsou jen hezké obrázky a nápisy.

Web je dynamické, interaktivní médium a ve své podstatě se spíše blíží softwaru než knížce, nebo reklamnímu plakátu. Webové stránky proto musí být především snadno použitelné, a to nebudou, nebude-li jejich koncepce jasná, struktura přehledná a ovládání intuitivní i pro naprostého laika.

Pokud snad náhodou chcete za svůj web utratit hodně peněz, pak vězte, že kvalita stránek z pohledu informační architektury, to znamená především jejich použitelnost (anglickým termínem „usability“) lze velmi vědeckými metodami měřit a zdokonalovat. Nicméně i v případě, že chcete utratit peněz méně (nebo dokonce žádné), vyplatí se vám konzultovat použitelnost stránek, a to i v době jejich navrhování, s přáteli, kolegy, obchodními partnery.

Textový obsah

Na některých stránkách textový obsah není tak podstatný a existují i stránky zcela bez něj. Většina stránek však textový obsah potřebuje a někdo ho musí napsat. Zatímco texty receptů na bábovky jistě zvládnete i svépomocí, s marketingově účinným obsahem firemní prezentace to již může být horší. V takovém případě vám může přijít zavhod profesionální textař.

Pustíte-li se do psaní sami, počítejte s tím, že text na webu funguje trochu jinak než na papíře. Nejde jenom o možnost provazovat stránky hypertextovými odkazy a podobné vymoženosti. Ještě důležitější je, jak čtenáři na webu čtou. Doporučuji proto studium informačních zdrojů uvedený v závěru této kapitoly.

Grafický návrh

Co se grafického návrhu týče, jsou dvě možnosti: buď máte peníze na dobrého webového grafika, nebo se smiřte s graficky velmi strohými stránkami. Nemáte-li potřebné zkušenosti, dobrý grafický návrh sami nestvoříte a dokonce vám moc nepomůže ani grafik z oblasti tradičních médií. Web je prostě příliš specifický.

Řešíte-li projekt dodavatelsky, pečlivě volte dodavatele. Ani profesionální webdesignér nemusí být zárukou kvality. Ohlídejte si, aby se k vám pod rouškou webdesignéra nevetřel grafik, který to trochu umí s nějakým HTML editorem, nebo naopak programátor, který si rád hraje s editorem grafickým. Obojí je poměrně časté.

Kódování HTML

Aby bylo možné text, obrázky, animace apod. vystavit na webu, je třeba je nejprve převést do jazyka HTML. Ten slouží pro popis struktury webových dokumentů a pro vytváření odkazů mezi nimi. Kromě HTML se dnes používají i další jazyky, nejčastěji např. CSS pro popis formátování (vzhledu) dokumentu.

Zatímco ostatní dosud probírané odbornosti jsou značně náročné, HTML můžete na potřebné úrovni zvládnout snadno. Existuje k němu mnoho příruček a kursů s jejichž pomocí vám to nezabere víc než pár týdnů.

Ovšem pozor na jeden háček: kódování stránek do HTML (a případně CSS) je snadné jen do okamžiku, kdy na stránkách převažuje text a na jejich vzhledu vám moc nezáleží. V opačném případě narazíte na problém kompatibility prohlížečů. Každý prohlížeč má totiž vrozené sklony zobrazovat stejnou stránku jinak než jiný prohlížeč.

Vývoj dynamických aplikací

Pokud chcete mít na svých stránkách např. elektronický nákupní košík nebo databázi receptů, ve které lze rychle vyhledat všechny jídla obsahující určitou ingredienci, budete potřebovat dynamickou webou aplikaci.

Některé obecnější aplikace lze získat již hotové a do svých stránek je integrovat. Někdy to lze dokonce zdarma (v závěru naleznete konkrétní odkazy), častěji však budete potřebovat programátora, který vám aplikaci podle vašich požadavků naprogramuje.

Hostování

Aby se na vaše stránky návštěvníci dostali, budete potřebovat internetový server. Samozřejmě si jej nemusíte kupovat a dokonce ani nemusíte vědět, co to internetový server je. Místo toho využijete službu, která se nazývá hostování, případně anglicky hosting (přesněji webhosting).

Při výběru webhostingového partnera a konkrétní varianty služby musíte vycházet zejména z nároků, které máte na rychlost, spolehlivost a objem prostoru na disku. V případě dynamických a databázových webových aplikací je i důležité, na jaké technické platformě pracuje.

Spolupráce s dodavateli

Nyní jistě stojíte před těžkou volbou, které části projektu svěřit dodavateli (dodavatelům), a do kterých se pustit vlastními silami. V rozhodování vám může pomoci jen hodně peněz — pak je to jednoduché. Já vám moc nepomohu, neboť nevím, co umíte, co jste ochotni se naučit a jakou důležitost mají jednotlivé složky právě ve vašem projektu.

Zvolené prostředky by měly odpovídat cíli a jeho významu. Zatímco tedy syn kamarádky, který se ve škole učí počítače, může pomoci s osobními stránkami receptů, pověřit ho webovou prezentací akciové společnosti určitě není nejlepší nápad. Avšak ani drazí profesionálové nemusí vždy přinést ty nejlepší výsledky. Pokusím se proto alespoň shrnout, jak při jednání s dodavateli postupovat a na co si dát pozor:

  • Pečlivě si projekt naplánujte, zformulujte jeho cíl, charakterisujte typické uživatele a všechno ostatní popsané v předešlé kapitole. Na základě toho sestavte zadávací dokumentaci a tu rozešlete s žádostí o nabídku co nejvíce webdesignérským firmám.

  • Některé oslovené firmy vůbec neodpoví, některé odpoví pozdě, nesrozumitelně, nekonkrétně. To je první filtr. Do dalšího kola pusťte jen ty, kteří reagují promptně, i v drobnostech drží slovo a hlavně vám kladou co nejvíce otázek — ty, kterým je hned od začátku všechno jasné, většinou odvedou svou práci špatně.

  • V druhém kole výběru si pečlivě ověřte reference firem. Každá seriózní firma má portfolio realizovaných projektů, ze kterých vám případně vybere ty, které se nejvíce podobají vašemu zadání. Rozhodně se však nespokojte s tím, že si weby z portfólia jen prohlédnete. Zavolejte jejich majitelům a ověřte si, zda je jejich web opravdu funkční a úspěšný a jak byli se spoluprací s daným dodavatelem spokojeni.

  • Jako u jiných typů služeb, i zde buďte podezíraví k příliš nízké nebo příliš vysoké ceně. Vždy si nechte vysvětlit, co v nabízené ceně je a co není a jak byla kalkulována.

  • Snažte se získat nějaké záruky a nedejte se odradit tvrzením, že to u webových stránek nejde. Samozřejmě že jde, např. můžete požadovat plnou přístupnost stránek v konkrétních prohlížečích, u webhostingu dostupnost serveru (tzv. uptime), atd.

  • Pamatujte na údržbu, aktualizaci a další rozvoj stránek. Co se např. stane v případě, že budete chtít vytvořit verzi v cizím jazyce? Dokáže vám váš dodavatel toto zajistit?

  • Na celý projekt uzavřete smlouvu, ve které bude zodpovědnost za výsledek jednoznačně rozdělena mezi vás a dodavatele.

  • Pozor na autorská práva. Svůj web budete provozovat a dále rozvíjet, musíte být tedy držitelem autorských práv vy. Je dobré to ošetřit ve smlouvě.

  • Ohlídejte si, abyste spolu s hotovými stránkami dostali i kompletní projektovou dokumentaci. To znamená mj. zdrojové soubory ke všem obrázkům, dokumentaci dynamických skriptů, atd. I to je lépe ošetřit hned na začátku ve smlouvě.

Informační zdroje pro tvorbu stránek svépomocí

Následující odkazy vám pomohou začít tvořit stránky svépomocí.

  1. Jak psát web – ucelený soubor návodů a článků o tvorbě a správě webových stránek pro začátečníky a mírně pokročilé
  2. Interval.cz – server publikující články o tvorbě webových stránek a e-komerci
  3. Sova v síti – emailový ezin a weblog o tvorbě a propagaci webových stránek
  4. Yale Style Manual – klasická „bible“ webdesignu zahrnující vše od návrhu struktury stránek po detaily grafických prvků (anglicky)
  5. Jak psát správně pro WWW – článek shrnující hlavní zásady psaní textu pro web na webzinu Živě
NAVRCHOLU.cz – profesionální systém pro měření a analýzu návštěvnosti webových stránek přináší nepostradatelné informace o zájmech a chování návštěvníků vašich internetových stránek. Díky podrobným statistikám dokážete efektivně zvyšovat kvalitu a účinek své internetové prezentace.
Dobrý web – poradenské centrum pro tvorbu www stránek, správu jejich obsahu, internetového marketingu, optimalizace pro vyhledávače, informační architektury, přístupnosti a použitelnosti webových stránek.
Chci webové stránky - příprava Chci webové stránky - propagace        
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Přivýdělek u Airbnb nebo Uberu? Čekejte kontrolu

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Podnikatel.cz: EET zvládneme, budou horší zákony

EET zvládneme, budou horší zákony

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Na poslední chvíli šokuje vyjímkami v EET

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte