Hlavní navigace

Češi na internetu nakupují častěji, ale za méně peněz

[Tisková zpráva] Zatímco v České republice roste počet lidí, kteří na internetu nakupují více než pětkrát ročně, na Slovensku jejich podíl naopak klesá. V porovnání s minulým rokem klesl v obou zemích počet lidí, kteří za rok na internetu utratí více než 10 tisíc, naopak, především na Slovensku, vzrostl podíl zákazníků, kteří ročně utratí online méně než tisícovku. Vyplývá to z rozsáhlého průzkumu internetových obchodů Kasa.cz a Hej.sk mezi 10 tisíci zákazníků a z interních statistik.

Podle informací internetového obchodu Kasa.cz vzrostl v posledním roce počet lidí, kteří na internetu nakupují více než pětkrát za rok. Díky růstu o 5 procentních bodů se podíl této skupiny nakupujících na Kasa.cz zvýšil na rovnou polovinu. Naopak klesl počet příležitostných kupujících s frekvencí 2–5krát ročně. Na Slovensku klesl jejich podíl z 50 % na 43 %, o 10 procentních bodů pak stoupl podíl příležitostných online kupujících, kteří nyní tvoří 40 % všech nakupujících na Hej.sk.

Slováci v porovnání s Čechy na internetu utrácejí menší částky – zatímco na Slovensku nakoupí 17 % zákazníků za méně než tisícovku, v ČR tvoří tuto skupinu 9 % zákazníků. Meziročně se podíl této skupiny v obou zemích zvýšil, na Slovensku dokonce o 11 procentních bodů. Naopak v obou zemích klesl podíl lidí, kteří online ročně utrácejí přes 10 tisíc – v ČR z 52 % na 45 % a v SR z 52 % na 38 %.

Typický Čech nakupující na internetu je zaměstnaný nebo podniká, čistý měsíční příjem jeho domácnosti se pohybuje mezi 20–40 tisíci a bydlí v sídle s méně než 100 tisíci obyvateli. Zajímavé je, že nakupujících důchodců je stejně jako zákaznic z řad žen na mateřské dovolené – v obou případech se jedná zhruba o desetinu.

Přibližně 60 % českých zákazníků, tedy 3 z 5, je mladších 40 let, na Slovensku jsou to přitom tři čtvrtiny. V obou zemích jsou v řadách nakupujících na internetu zastoupena obě pohlaví rovným dílem. Rozdíly najdeme v podílu vysokoškolsky vzdělaných zákazníků, kdy vysokou školu v ČR má 23 % nakupujících, na Slovensku 40 %. Z hlediska povolání v obou zemích nejvíce nakupujících tvoří úředníci a pracovníci v kancelářích (26 %) a nejméně zemědělci a manuálně pracující bez kvalifikace (méně než 1 %).

Pro Čechy patří mezi nejdůležitější aspekty nakupování na internetu cena, rychlost dodání, kvalita doručení, šíře nabídky a zákaznické služby. Slováci kladou největší důraz také na cenu, dále pak na kvalitu doručení, rychlost dodání, šíři nabídky a platbu při převzetí. Češi tedy chtějí na zboží čekat méně než Slováci, ti naopak nevyžadují zákaznické služby s přidanou hodnotou, ale chtějí mít možnost platit hotově při převzetí zboží.

Z údajů internetových obchodů Kasa.cz a Hej.sk také vyplývá, že dominantním způsobem platby a doručení zboží nakoupeného přes internet zůstává dobírka, kterou v ČR využívá 58 % a v SR 49 % zákazníků.

Oba národy jsou zatím vůči placení internetových nákupů relativně nedůvěřiví – v obou zemích je 9 z deseti nákupů placených při převzetí zboží, ať již v hotovosti či kartou. A navíc pouze každý jedenáctý nákup zaplatí Češi a Slováci před dodáním zboží, tj. bankovním převodem či online platební kartou.

Slováci více preferují platbu kartou na pobočce (16 % vs. 8 %), tj. bezhotovostní styk (25 % vs. 17 %), Češi naopak dobírku (58 % vs. 49 %). V ČR se 31 % objednávek dočká vyzvednutí na prodejně, v SR 40 %. Dvě procenta nákupů realizují Češi přes internet na splátky, Slováci tak činí ve třech procentech případů.

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

Vitalia.cz: Bižuterie tisícinásobně překračuje povolené limity

Bižuterie tisícinásobně překračuje povolené limity

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: Velká cena v Abú Dhabí: 131 ti­síc diváků

Velká cena v Abú Dhabí: 131 ti­síc diváků

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky