Hlavní navigace

IQ TEST NA INTERNETU, KTERÝ OKRÁDÁ ZÁKAZNÍKY

[Tisková zpráva] PRAHA 8. června 2006 – Čeští uživatelé internetu mohou narazit na reklamy na web worldofiq.co.uk, který nabízí mimo jiné testy inteligence (IQ). Pokud uživatel přehlédne nevýrazné upozornění a stáhne si speciální ActiveX prvek, je připojen na placenou linku. Za každou minutu připojení k internetu pak zaplatí 70 korun.

Sdílet

„Naše zkušenosti s uživateli potvrzují, že zejména začátečník si nemusí nevýrazného upozornění všimnout,“ říká Robert Němec, ředitel internetové reklamní agentury RobertNemec.com. Upozornění je na webové stránce záměrně umístěno v části, kterou uživatelé většinou neprohlížejí.

Samotný text upozornění je v textovém poli. Na první pohled vypadá, že se jedná o licenční ujednání. Tento typ textů však internetoví uživatelé velmi často přeskakují. „Uživatelé webové stránky nijak podrobně nezkoumají. Očima přelétávají části, které je nezajímají. Jakmile naleznou řešení svého problému, kliknou na odkaz a přechází na další stránku,“ popisuje chování lidí Němec.

Podle Němce provozovatel zřejmě záměrně klame zákazníky a uživatele českého internetu. „Pokud by provozovatel chtěl, mohl umístit zřetelné upozornění na cenu do horní části stránky. Tam se totiž umísťují velmi důležité informace,“ vysvětluje Němec. Solidní provozovatelé webů zákazníka upozorňují na vyšší ceny několikrát a výrazně. „V tomto případě by ovšem měl nižší zisky. Na internetu je mnoho IQ testů, které jsou zdarma,“ dodává Němec.

Agentura se také v minulosti setkala s případem českého provozovatele, který na svém webu také záměrně nezveřejnil cenu IQ testu. Když uživatel vyplnil poctivě všechny otázky, dozvěděl se, že pro výsledek musí zaslat SMS v hodnotě 79 Kč na zvláštní číslo. Teprve po zaslání SMS se dozví IQ. „Někteří lidé SMS skutečně pošlou. Je jim líto času, který strávili vyplňováním IQ testu,“ odhaduje chování uživatelů Robert Němec. Podle něj by ovšem bylo vůči uživateli spravedlivější, kdyby znal dopředu cenu za výsledky IQ testu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).