Hlavní navigace

Na internetu se daří luxusnímu zboží, budoucnost může patřit potravinám

4. 11. 2008

[Tisková zpráva] Poptávka po zboží prodávaném na internetu se v České republice postupně rozšiřuje. Provozovatelé e-shopů tedy musejí být při výběru komodit obezřetní. IT produkty, elektro či mobilní telefony již pro obchodníky znamenají pouze minimální marži a mnoho e-shopů s tímto zbožím krachuje. V současnosti se na internetu daří značkovému a luxusnímu zboží. Velký potenciál lze najít z hlediska online obchodování také v osobních automobilech, oblečení či potravinách.

Konkurenční boj na scéně internetového obchodování má za následek, že marže u většiny zboží jsou podstatně nižší, než v případě kamenných obchodů. Prodejci tak stojí před klíčovým rozhodnutím, která komodita je pro jejich e-shopy nejvhodnější. Stoupající poptávka a větší počet internetových uživatelů znamená, že se nabídka jednotlivých obchodů i jejich počet neustále rozšiřuje. Začíná přitom přibývat sortimentu, který si s online prodejem dříve spojoval jen málokdo.

„Na internetový trh vstupují velcí hráči, které jsme dosud znali pouze z kamenných prodejen a obchodních domů. Bez silného investora tedy může nový e-shop přežít pouze v případě, že bude něčím výjimečný,“ vysvětlil Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis, která provozuje například obchody Parfemy.cz, Sperky.cz či Hodinky.cz. „V mnohém sortimentu je však Česká republika oproti zahraničí ještě pozadu. Například kosmetiku či šperky se čeští uživatelé teprve učí na internetu kupovat,“ doplnil Rozhoň, který vidí potenciál v oblasti tuzemského internetového obchodování například u oblečení či potravin.

Michal Ježek ze společnosti Karsa Technologies, která pravidelně monitoruje ceny jednotlivých komodit na internetu, zrazuje nové prodejce od obchodování s IT produkty či mobilními telefony. „Obecná představa provozovatelů e-shopů je propojení na zdrojové ceníky, převzetí dat a nastaveni marže. To vše bez nutnosti vlastních skladových zásob. Toto vede k obrovskému množství obchodů, kde se bojuje především cenou,“ vysvětlil Ježek.

Dlouhodobě roste na internetu zájem o luxusní a značkové zboží, které svou kvalitou nahrazuje možnost osobně zboží prohlédnout či vyzkoušet. V poslední době se však zvyšuje poptávka i po tom, co se v kamenných obchodech nakupuje naprosto běžně. Potenciál lze hledat v automobilech, oblečení či potravinách. Jedná se většinou o problematické komodity, jejichž prodej považují mnozí tuzemští provozovatelé za riskantní. Například oblečení se na internetu neprodává především z důvodu často vraceného zboží bez možnosti dalšího prodeje. O tom, že by mohl být on-line prodej této komodity zajímavou příležitostí, však svědčí například více než půl milionová akvizice e-shopu Obleceni.cz společností Vivantis. Dalším příkladem vzrůstající poptávky po spotřebním zboží jsou potraviny. Příští rok je má v tuzemsku začít prodávat přes internet společnost Tesco, které se tato služba osvědčila ve Velké Británii. Kromě obrovských investic do logistiky a skladů bude muset efektivně vyřešit problémy s expiracemi a čerstvostí potravin.

Trendem na tuzemském trhu potravin jsou bio produkty, což se začíná stále výrazněji projevovat i na internetu. Dle statistiky Greenmarketing spotřeba biopotravin v České republice dosáhla v roce 2007 1,29 miliardy korun, což je nárůst o 70 % oproti předchozímu roku. „Růst poptávky po bioproduktech se samozřejmě musí projevit i na internetu Zároveň je u citlivějších biopotravin potřeba důsledněji sledovat důvěryhodnost provozovatele, nebo se spokojit s užším sortimentem a nakupovat u biovýrobce,“ uvedl Radim Štěpánek, ředitel společnosti TopBio, která vyrábí české biopotraviny a dodává do maloobchodu. „O biopotraviny i biokosmetiku registrujeme mezi našimi zákazníky rostoucí zájem, proto do našeho sortimentu pravidelně zařazujeme více bio značek. Očekávám, že se tento trend v budoucnu ještě prohloubí,“ doplnil Martin Rozhoň ze společnosti Vivantis.

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Lupa.cz: UX přestává pro firmy být magie

UX přestává pro firmy být magie

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Vitalia.cz: Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Tesco: Chudá rodina si koupí levné polské kuře

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO