Hlavní navigace

NÁVŠTĚVNOST PORTÁLU VEŘEJNÉ SPRÁVY SE KAŽDOROČNĚ ZVYŠUJE

[Tisková zpráva] Návštěvnost Portálu veřejné správy se letos v únoru oproti období před dvěma lety téměř zdvojnásobila. Na portál se tento měsíc přihlásilo 220 tisíc lidí, přičemž počet jimi stažených stránek přesáhl hranici 2 700 000. Od začátku letošního roku systém zpracoval na 110 tisíc podání od občanů a podnikatelů, která obsahovala více než 1,5 milionu elektronických formulářů. Portál veřejné správy je přístupný na internetových stránkách portal.gov.cz.

Takzvaná transakční část Portálu veřejné správy je to, co Portál nejvíce odlišuje od ostatních webů. Je zde registrováno 43 929 organizací a firem, které tak státu elektronicky odevzdávají daňová přiznání, důchodové listy zaměstnanců, přihlášky k nemocenskému pojištění, hlášení o pohybu zboží do statistiky Intrastat nebo přehledy osob samostatně výdělečně činných. „Výhodou transakční části je to, že pro komunikaci s různými úřady nabízí jednotné prostředí. Takový účetní program, ze kterého formuláře přímo na Portál odešlete, dnes nabízí už téměř 200 softwarových firem,“ říká ministryně informatiky Dana Bérová a doplňuje: „Velký zájem uživatelů Portálu je ale také o jeho další služby, zejména databázi všech zákonů v úplném a aktuálně platném znění, vojenské mapy nebo bezplatné kurzy práce s počítačem a elektronickým podpisem.“

Společnost ČESKÝ TELECOM je již od počátku vzniku Portálu hlavním dodavatelem a integrátorem celého projektu a poskytuje veškeré elektronické služby veřejné správy. Generální ředitel ČESKÉHO TELECOMU Jaime Smith Basterra dodává: „Jsme rádi, že jsme při tom a že se projekt portálu stává důležitou součástí života občanů i podnikatelů v České republice. Vedoucí telekomunikační společnost v České republice zajišťuje kompletní výměnu dat mezi občany, organizacemi a veřejnou správou, ale také mezi orgány veřejné správy navzájem.“

Návštěvníci zde dnes mohou jednoduše získat informace o úřadech státní a veřejné správy, o jejich agendách a mají možnost prostřednictví elektronického podání odesílat například daňová přiznání či hlášení na ČSSZ. V případě jakýchkoli dotazů či požadavků se mohou obrátit na bezplatnou telefonní linku 800 202 122 poskytovanou společností ČESKÝ TELECOM, popřípadě na e-mail helpdesk@portal­.gov.cz. Tyto služby jsou plně k dispozici 24 hodin denně 7 dní v týdnu.

Fyzické osoby, které navštíví Portál veřejné správy, mohou získat celou řadu informací z oblastí jako např. rodina, bydlení, zaměstnání, doprava, vzdělání, zdraví, životní prostředí aj. Ani podnikatelé ovšem nepřijdou zkrátka. Portál veřejné správy jim nabízí informace z oblastí práva, dotací, podnikání, daní, trhu a dalších. Pro cizince jsou připraveny všeobecné informace o České republice, vstupních formalitách, podmínkách k pobytu, práci či studiu a celé řadě dalších oblastí. Všechny sekce jsou přitom propojeny s adresářem obsahujícím kontakty na orgány veřejné a státní správy, odkazují na právní předpisy a nabízejí návody, jak postupovat při řešení životních situací.

Mezi nejvíce navštěvované sekce patří v současné době „Životní situace“, kde návštěvníci naleznou informace, které jim pomohou při komunikaci s orgány veřejné správy: kde, co a jak vyřídit, zda se platí správní nebo jiné poplatky, které doklady je třeba předložit apod.

Portál veřejné správy byl poprvé představen v roce 2003 na březnové konferenci Internet ve státní správě a samosprávě (ISSS) v Hradci Králové, přičemž zkušební provoz byl spuštěn v říjnu téhož roku na celorepublikovém veletrhu informačních a komunikačních technologií Invex v Brně. Ostrý provoz byl zahájen o rok později, kdy Portál získal atest na shodu informačního systému veřejné správy se Standardem ISVS pro náležitosti životního cyklu informačních systémů.