Hlavní navigace

Podle studie Trend Micro zjišťující názory podnikových uživatelů počítačů jsou nejpalčivějším problémem datové úniky

[Tisková zpráva] Cupertino, Kalifornie – 7. července 2008 – Společnost Trend Micro Incorporated (TSE: 4704), globální leader v oblasti zabezpečení internetového obsahu, uvedla, že datové úniky se stávají nejpalčivějším problémem amerických, britských, německých a japonských společností. Ukazují to výsledky její studie, která zkoumala vnímání a zkušenosti podnikových uživatelů počítačů s bezpečnostními hrozbami.

Průzkum, v němž bylo dotazováno 1600 podnikových uživatelů ve Spojených státech, Spojeném království, Německu a Japonsku, zjistil, že ztráta firemních dat a informací je považována za druhou nejhorší hrozbu po virech a za mnohem závažnější hrozbu než většina ostatních jako spam, spyware a phishing. Mnoho dotazovaných zdvihlo při zmínce o únicích podnikových dat varovně prst: zatímco šest procent koncových uživatelů přiznalo, že má k dispozici uniklé podnikové informace, 16 procent věří, že za úniky dat mohou druzí zaměstnanci. Koncoví uživatelé ve Spojených státech, Spojeném království a Německu ochotněji přiznávají, že způsobili únik dat, ať už záměrně nebo náhodou, než koncoví uživatelé v Japonsku.

Respondenti ve Spojených státech o něco více věří, že jsou opatrnější co se týče důvěrnosti dat – 74 procent dotazovaných uvedlo, že vědí, který typ podnikových dat je důvěrný a ve vlastnictví firmy. Ve Spojeném království to bylo 67 procent, v Německu 68 procent, ale v Japonsku pouhých 40 procent. Na druhou stranu si koncoví uživatelé z japonských velkých společností dělají více starostí s tím, která podniková data jsou důvěrná ve srovnání s koncovými uživateli z malých firem. Pečlivější jsou také mobilní uživatelé. Například ve Spojených státech 79 procent mobilních koncových uživatelů uvedlo, že vědí, které informace jsou důvěrné ve srovnání s 69 procenty uživatelů desktopových počítačů.

Studie také zjistila, že zhruba 46 procent společností v současnosti nemá pravidla zamezující únikům dat. Společnosti v Německu a Japonsku častěji než firmy ve spojeném království zavádějí pravidla pro ochranu před úniky dat. Ve všech sledovaných zemích to jsou větší společnosti, které častěji aplikují preventivní pravidla, než malé firmy.

Mezi koncovými uživateli, jejichž společnost v současnosti má zavedena pravidla pro prevenci před úniky dat, téměř 70 procent amerických koncových uživatelů uvádí, že bylo proškoleno. Je to více než v ostatních zemích, zejména ve Spojeném království, kde pouze 57 procent koncových uživatelů uvedlo, že prošli školením. Ve všech zkoumaných zemích patří k nejběžnějším aktivitám pro boj s úniky dat instalace a využívání bezpečnostního softwaru.

„Většina úniků dat se děje zvnitřku, ať už jde o náhodu nebo záměr. Viníky jsou právoplatní uživatelé, kteří mají přístup k datům v podnikové síti. Úniky dat mohou zapříčinit udělení pokut, vyšetřování, poškození dobrého jména značky a negativní reakce okolí. Není proto překvapující, že úniky dat se stávají pro společnosti významným problémem,“ uvedl Glen Kosaka, marketingový ředitel divize Trend Micro zabývající se prevencí před úniky dat. „Náš nástroj Trend Micro LeakProof je navržen tak, aby omezil datové úniky, datové hrozby a úniky zvnitřku využitím jedinečného přístupu, který kombinuje prosazování pravidel na koncových bodech sítě s vysoce přesnou technologií pro snímání otisků prstů a porovnávání obsahu.“

Na seznamu soukromých online aktivit provozovaných v podnikové síti jsou na prvních místech kontrola osobních mailů a prohlížení webových stránek, které nesouvisejí se zaměstnáním. Průzkum ukázal, že během doby, kterou koncoví uživatelé tráví na podnikové síti:

  • ve Spojeném království si vyřizují osobní nákupy a navštěvují weby zaměřené na sociální networking,
  • v Japonsku si více než kde jinde stahují spustitelné soubory,
  • ve Spojených státech výrazně více sledují nebo poslouchají streamovaná média.

Mezi další zjištění patří:

  • více než polovina koncových uživatelů (ve všech zemích), kteří se stali oběťmi spywaru nebo phishingu věří, že jejich IT oddělení mohlo incidentu zabránit,
  • britští a němečtí uživatelé méně důvěřují ochranným prostředkům instalovaným do jejich pécéček než američtí uživatelé, nicméně stejně často jako jejich američtí kolegové otevírají podezřelé maily nebo webové odkazy.