Hlavní navigace

Obrat internetových obchodů v roce 2008 dosáhne 22 miliard korun.

[Tisková zpráva] V letošním roce bude internet používat pět miliónů Čechů.

Ke konci roku 2007 používalo internet 4,5 miliónu obyvatel České republiky. Letos jej podle předpovědí expertů začne pravidelně používat dalších 500 tisíc Čechů. Tím vzroste počet potenciálních zákazníků internetových obchodů o více než jednu desetinu. Tento nárůst, současně s tím jak si dosavadní uživatelé internetových obchodů na tuto službu zvykli, vytváří prostor pro další růst obratu internetových prodejců.

„Loňský obrat tuzemských internetových obchodů přesáhl 18 miliard korun. Na základě vývoje posledních let odhaduji, že jejich obrat by letos mohl vzrůst o zhruba 20 procent a dosáhnout 22 miliard korun,“ nešetří optimizmem Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

„Lidé si již zvykli přes internet nakupovat prakticky cokoli – byty, auta, bílou techniku, hudbu, filmy, oblečení, vlastně cokoli, na co si vzpomenete. Tento trend v tuzemsku výrazně posílil v posledních dvou letech, ve světě boom internetových obchodů trvá ještě déle. Pro mnoho lidí je totiž tento způsob nákupu pohodlnější alternativou k dlouhým hodinám strávených v nákupních centrech,“ vysvětluje Martin Kasa, ředitel jednoho z největších českých internetových obchodů KASA.cz. Skupina obchodů KASA v loňském roce dosáhla tržby 1,28 miliardy ko­run.

„V posledních dvou letech naše tržby rostly vždy o více než 50 procent. S ohledem na předpovědi růstu počtu uživatelů internetu a na to, jak rychle roste popularita internetového nakupování předpokládáme, že letos se naše tržby přiblíží k hranici dvou miliard korun,“ říká Martin Kasa.

„V současné době je podle několika na sobě nezávislých výzkumů mezi dospělou populací ČR přes 50 % lidí uživateli internetu. Toto číslo je již tak vysoké, že nadále bude růst pomaleji než dosud, mezi pěti a deseti procenty. I to je ve srovnání se západní Evropou hodně. Co je důležité, dvě třetiny českých uživatelů udávají, že nakupují online. Toto číslo je jedno z nejvyšších v Evropě, což potvrzují aktuální průzkumy Eurostatu,“ říká konzultant v oboru IT a bývalý šéfredaktor časopisu Inside Petr Koubský.

Pro zachování tempa rozvoje je pro internetové obchody rozhodující důvěryhodnost. „APEK uděluje certifikáty obchodům, které splňují podmínky naší asociace. To znamená, že v těchto obchodech má zákazník záruku bezpečného a bezproblémového nakupování“, vysvětluje Jan Vetyška.“

„Certifikát je dobrým vodítkem pro zákazníky, kteří přirozeně hledají v anonymitě internetu partnery se zárukou serióznosti. Pro firmu je to navíc dobrá prověrka, zda dělá vše opravdu správně. Proto jsme certifikační proces absolvovali hned, jak to bylo možné,“ říká ředitel KASA.cz Martin Kasa.

To že si nemohou zboží osahat, vynahrazuje spotřebitelům zákonná možnost při nákupu na internetu odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu.