Hlavní navigace

Průzkum: Nedůvěra lidí v evropské e-shopy mizí po prvním nákupu

[Tisková zpráva] (Praha, 18. března 2011) Celých 40 procent Evropanů loni alespoň jednou nakoupilo na internetu. To je oproti roku 2009 nárůst o 3 procenta. Zvýšil se hlavně podíl lidí nakupujících online ve svém domovském státě, zatímco obchodníky z jiných zemí EU si lidé vybírají daleko méně. Průzkum Evropské komise nicméně ukázal, že většina spotřebitelů má už po prvním přeshraničním nákupu v tyto obchodníky stejnou důvěru jako v domácí prodejce. Oznámilo to Evropské spotřebitelské centrum.

V roce 2010 nakupovalo od domácích prodejců po internetu 36 % evropských spotřebitelů, oproti 34 % v roce 2009. Přeshraniční elektronický obchod vzrostl z 8 jen na 9 %, a to navzdory jeho nepopiratelným výhodám z hlediska úspor a výběru zboží, na které poukazují předchozí studie Evropské komise. Doma nejčastěji nakupují Britové (64 %) a v zahraničí Lucemburčané (53 %). Jinde v Unii nakoupila loni online pouze 2 procenta Čechů, přičemž z nabídky domácích e-shopů si vybral každý čtvrtý český spotřebitel.

Zdá se, že hlavní překážkou přeshraničního elektronického obchodování jsou obavy spotřebitelů. 62 % lidí, kteří si po internetu z jiné země nikdy nic neobjednali, se obává podvodného jednání, 59 % přiznává, že se obávají, že nebudou vědět, co dělat v případě problémů, a 49 % odrazují předpokládané problémy s dodáním zboží.

„Přitom problémy s doručením zboží z jiné země EU jsou ve srovnání s vnitrostátními nákupy o něco méně časté. Zboží není doručeno pouze v 5 procentech přeshraničních nákupů, zatímco u domácích nákupů je to 6 procent. Doručení zboží ze zahraničí bylo loni zpožděno v 16 procentech případů, na rozdíl od domácích 18 procent,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR, které zdarma poskytuje informace o právech spotřebitelů na evropském trhu a pomáhá řešit jejich případné spory s obchodníky z jiných zemí EU, Norska či Islandu.

Spotřebitelé, kteří už někdy jinde v Evropě nakoupili, v 61 % důvěřují přeshraničním obchodům stejně jako domácím, přičemž v případě všech spotřebitelů je tomu tak pouze ve 33 % případů.

Údaje obsažené v pravidelné hodnotící zprávě Evropské komise o spotřebitelských trzích vycházejí z průzkumu chování nejen spotřebitelů, ale i maloobchodníků, z nichž pouze 22 % loni dodalo své zboží do jiné země EU, což je oproti roku 2009 pokles o 3 %. Kompletní studie je dostupná zde. Více informací o právech spotřebitelů na evropském trhu lze nalézt na www.coi.cz/esc.


Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

DigiZone.cz: Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

Co chtějí operátoři při přechodu na DVB-T2?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Měšec.cz: Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Stavební spoření: alternativa i pro seniory

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?