Hlavní navigace

Průzkum: Nedůvěra lidí v evropské e-shopy mizí po prvním nákupu

[Tisková zpráva] (Praha, 18. března 2011) Celých 40 procent Evropanů loni alespoň jednou nakoupilo na internetu. To je oproti roku 2009 nárůst o 3 procenta. Zvýšil se hlavně podíl lidí nakupujících online ve svém domovském státě, zatímco obchodníky z jiných zemí EU si lidé vybírají daleko méně. Průzkum Evropské komise nicméně ukázal, že většina spotřebitelů má už po prvním přeshraničním nákupu v tyto obchodníky stejnou důvěru jako v domácí prodejce. Oznámilo to Evropské spotřebitelské centrum.

V roce 2010 nakupovalo od domácích prodejců po internetu 36 % evropských spotřebitelů, oproti 34 % v roce 2009. Přeshraniční elektronický obchod vzrostl z 8 jen na 9 %, a to navzdory jeho nepopiratelným výhodám z hlediska úspor a výběru zboží, na které poukazují předchozí studie Evropské komise. Doma nejčastěji nakupují Britové (64 %) a v zahraničí Lucemburčané (53 %). Jinde v Unii nakoupila loni online pouze 2 procenta Čechů, přičemž z nabídky domácích e-shopů si vybral každý čtvrtý český spotřebitel.

Zdá se, že hlavní překážkou přeshraničního elektronického obchodování jsou obavy spotřebitelů. 62 % lidí, kteří si po internetu z jiné země nikdy nic neobjednali, se obává podvodného jednání, 59 % přiznává, že se obávají, že nebudou vědět, co dělat v případě problémů, a 49 % odrazují předpokládané problémy s dodáním zboží.

„Přitom problémy s doručením zboží z jiné země EU jsou ve srovnání s vnitrostátními nákupy o něco méně časté. Zboží není doručeno pouze v 5 procentech přeshraničních nákupů, zatímco u domácích nákupů je to 6 procent. Doručení zboží ze zahraničí bylo loni zpožděno v 16 procentech případů, na rozdíl od domácích 18 procent,“ říká Tomáš Večl, ředitel Evropského spotřebitelského centra ČR, které zdarma poskytuje informace o právech spotřebitelů na evropském trhu a pomáhá řešit jejich případné spory s obchodníky z jiných zemí EU, Norska či Islandu.

Spotřebitelé, kteří už někdy jinde v Evropě nakoupili, v 61 % důvěřují přeshraničním obchodům stejně jako domácím, přičemž v případě všech spotřebitelů je tomu tak pouze ve 33 % případů.

Údaje obsažené v pravidelné hodnotící zprávě Evropské komise o spotřebitelských trzích vycházejí z průzkumu chování nejen spotřebitelů, ale i maloobchodníků, z nichž pouze 22 % loni dodalo své zboží do jiné země EU, což je oproti roku 2009 pokles o 3 %. Kompletní studie je dostupná zde. Více informací o právech spotřebitelů na evropském trhu lze nalézt na www.coi.cz/esc.