Hlavní navigace

Průzkum podnikání na volné noze v Česku

[Tisková zpráva] Tisková zpráva internetového portálu nezávislých profesionálů Na volné noze

1. 10. 2009, Ostrava — Internetový portál www.navolnenoze.cz zveřejnil na svých stránkách výsledky vůbec prvního českého průzkumu zaměřeného na nezávislé profesionály a jejich přístup k podnikání.

Průzkum iniciovala a provedla na jaře 2009 studentka Vysoké školy ekonomické v Praze Veronika Holcová jako součást své diplomové práce. Celkem 88 otázek rozčleněných do 11 okruhů pokrylo celou problematiku podnikání na volné noze.

Výsledky naznačují, že až na malé odchylky dané legislativou a kulturně-sociálními rozdíly jsou čeští nezávislí profesionálové velice podobní svým zahraničním protějškům (anglicky freelancers). Zároveň se u nich vyskytují typické odlišnosti oproti běžným živnostníkům, jejichž přístup k podnikání se zpravidla více podobá firmám.

Jedním z hlavních závěrů průzkumu a celé diplomové práce je tedy staronové zjištění, že nezávislí profesionálové chápou užitek z podnikání jinak než většina ostatních podnikatelů: „Na prvním místě, pokud mluvíme o užitku z podnikání u nezávislých profesionálů, je osobní uspokojení z podnikání, seberealizace a uznání.“

Typicky český nezávislý profesionál…

  • je spokojenější než dříve v zaměstnání či při studiu (92 %)
  • podniká naplno a vytváří tak hlavní zdroj svých příjmů (85 %)
  • prosperuje a svou ekonomickou situaci hodnotí dobře či velmi dobře (84 %)
  • financoval podnikání z vlastních zdrojů bez půjček a úvěrů (81 %)
  • vydělává na volné noze více než dříve (79 %)
  • ignoruje instituce poskytující podporu v podnikání nebo dotace (98 %)
  • získává zakázky přes web a doporučení klientů nebo známých (80 %)
  • poskytuje služby v celé ČR nebo i do zahraničí (71 %)
  • cítí nutnost se dále vzdělávat, a to nejen kvůli konkurenci (100 %)
  • uznává profesní autoritu ve svém oboru (87 %)
  • pracuje doma (72 %)
  • nepoužívá projektové řízení (68 %)
  • odkládá si část výdělku na horší časy (65 %)
  • hce zůstat na volné noze (69 %) a do podnikání se pustil kvůli větší flexibilitě, možnosti pracovat pro sebe a přání udělat si z koníčka obživu (celkem 77 %)
Podnikatel.cz: Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Zařízení pro EET zbytečně, vrátí vám peníze

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Zdeněk Gerlický: nový ředitel nangu.tv

Podnikatel.cz: Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Snížení DPH na 15 % se netýká všech

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?