Hlavní navigace

RIA Novosti ve sporu s česko-americkou firmou

[Tisková zpráva] RIA Novosti zapletena ve skandálu kolem sporu prokremelské televize a česko-americké internetové firmy o jméno „Russia Today“; slovo „Rusko“ musí schválit vláda, tvrdí ruská strana

Praha, 9. března –– Vydavatel a provozovatel webových stránek Russia Today, působící od roku 1996 ve Washingtonu a Praze, se nedávno obrátil na ruskou agenturu RIA Novosti a její dceřinný projekt Russia Today TV s žádostí, aby tato Putinovou vládou financovaná stanice přestala používat název Russia Today.

RIA Novosti spustila svůj projekt satelitní televize a webových stránek v angličtině koncem roku 2005, tedy o devět let později než RussiaToday.com, která působí v Praze a je vlastněna ve Spojených státech registrovanou firmou IPD Group, Inc.

Podezření ohledně volby jména Russia Today budí zejména fakt, že RussiaToday.com, jeden z dlouhodobě nejznámějších internetových serverů poskytujících každodenní zpravodajství z Ruska, je bývalým zákazníkem agentury RIA Novosti.

Výkonný ředitel IPD Group David Rothstein k tomu řekl: „RIA Novosti měla celou řadu možností pro výběr jména své nové stanice. To, že si přisvojila jméno jedné z hlavních anglických webových stránek poskytující zpravodajství z Ruska je přinejmenším zcela nezodpovědné.“

Vzájemný spor obou projektů získal pozornost mezinárodních médií v lednu 2006. Na výše zmíněnou žádost IPD Group o změnu jména ruská strana reagovala absurdním požadavkem, aby IPD Group prokázala, že má oprávnění od ruské vlády používat slovo Rusko ve svém názvu – viz následující dopis: http://www.rus­siatoday.com/let­ter_jan20.jpg

Více: http://www.mos­news.com/news/2006/02/03­/rword.shtml, http://www.di­gitalmediaasi­a.com/default­.asp?ArticleID=13076

Nejnovější obrat v této kauze nastal v pondělí 6. března, kdy se RIA Novosti pokusila od svého dceřinného projektu a celého sporu distancovat s tím, že Russia Today TV je na RIA Novosti zcela nezávislá a veškeré vzájemné vztahy probíhají pouze na smluvní bázi. Přitom jméno zřizovatele této televize – „autonomní nezisková organizace TV Novosti“ – je zjevně odvozeno od názvu RIA Novosti, oba subjekty také sídlí na stejné moskevské adrese (Zubovskij bulvar 4). Viz: http://en.rian­.ru/russia/20060306/4­3967300.html

Ruská média věnují kauze mimořádnou pozornost, jak dokládá následující výběr článků:

DigiZone.cz: Sat novinky: slovenská TV8 HD i ruský NTV Mir

Sat novinky: slovenská TV8 HD i ruský NTV Mir

Vitalia.cz: Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Jedlé kaštany jsou trpké, je třeba je tepelně upravit

Lupa.cz: Kolik ČR platí za sledování elektronické komunikace?

Kolik ČR platí za sledování elektronické komunikace?

DigiZone.cz: Skylink: zpožděný kanál Prima +1

Skylink: zpožděný kanál Prima +1

Vitalia.cz: Jak si užít Vánoce bez lepku

Jak si užít Vánoce bez lepku

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: SES zajistí HD pro M7 Group

SES zajistí HD pro M7 Group

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

DigiZone.cz: Je tu první sportovní přenos přes mobily

Je tu první sportovní přenos přes mobily

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D