Hlavní navigace

S rostoucími zkušenostmi používají nakupující na internetu modernější metody platby

[Tisková zpráva] Čím zkušenější jsou nakupující na internetu, tím modernější platební kanály si vybírají. Klesá mezi nimi zájem o platbu dobírkou a hotovostí, naopak roste zájem o platbu předem, ať už se jedná o rychlý online převod nebo standardní bankovní převod. Vyplývá to z výzkumu platební brány PayU, který realizovala v lednu 2011 na vzorku 1100 uživatelů největší české e-commerce platformy Aukro.cz.

Uživatelé, kteří na internetu nakupují  pravidelně, používají pro­kazatelně jiné me­tody platby za zboží a služby než uživatelé, kteří na internetu nakupují jen výjimečně. „Zatímco mezi uživateli, kteří nakupují na internetu přibližně jednou ročně, využívá  dobírku přibližně 35 %, u pravidelných nakupujících na internetu podíl platících dobírkou rapidně klesá,“ ří­ká  Gabriel Kalapoš, manažer platební brány PayU. Uživatelé, kteří nakupují online přibližně jednou týdně, pak volí dobírku jen ve 14 % případů. Většinou vybírají jiné způsoby platby.  

S rostoucím počtem nákupů na internetu klesá také počet využívání platby v hotovosti. Zatímco hotovostí platí přibližně desetina příležitostných nakupujících, mezi pravidelnými je o tuto metodu platby zájem jen v 5 % nákupů.  Téměř 70 % pravidelných nakupujících využívá platbu bankovním převodem, ačkoli tento způsob platby patří pro nakupující administrativně k těm nejsložitějším, protože musejí opisovat čísla účtů, variabilní symboly i placené částky. „Vysoká obliba bankovního převodu však poukazuje na to, že pokud mají lidé pozitivní zkušenosti s platbou předem a platí u ověřeného prodejce, pak tuto metodu preferují,“ říká Gabriel Kalapoš z PayU.  

Výběr platební metody ovlivňují  pochopitelně hlavně samotné e-shopy tím, jaké způsoby platby nabízejí. Příkladem obrovského vlivu prodejců na výběr platebního kanálu může být například situace v nákupní galerii Aukro.cz, kde většina nakupujících platí za zboží bankovním převodem, který preferují právě prodejci na Aukru.  „Obecně není podle mého názoru nabídka platebních metod v českých e-shopech dostatečná. Mezi nakupujícími v posledním roce prudce vzrostl zájem o rychlé platby pomocí online převodu nebo kartou, e-shopy však na tento fakt reagují poměrně opatrně,“ dodává Kalapoš.   

Obecně lze říci, že  čím méně respondenti nakupují, tím více používají  dobírku nebo platbu v hotovosti a naopak. Lidé, kteří nakupují  častěji, více využívají moder­ní platební ka­nály, jako jsou platby kartou nebo rychlým online převodem, který je propojený s internetovým bankovnictvím. Zároveň mají tendenci platit předem a používat větší škálu dostupných a moderních platebních metod.