Hlavní navigace

Vrátit nechtěný dárek prodejci není vždy bezproblémové!

[Tisková zpráva] Praha, 20. prosince 2010 – Dostali jste na Vánoce dárek, který není úplně podle vašich představ, nebo jste obdrželi jeden dárek vícekrát? Chtěli byste vrátit peníze? Mnohdy na to máte právo, má to však svá „ale“ a ne vždy je vám prodejce povinen vyjít vstříc.

Internetový  porovnávač cen Srovname.cz provedl průzkum českého trhu, za jakých podmínek je možné vracet nevyužité vánoční dárky.  

Kamenné prodejny nemají ze zákona povinnost vzít zpět zakoupené zboží. Logika je jasná. Nakupující si zboží prohlédne, osahá, vyzkouší a koupí. Samozřejmě se to netýká vadného zboží, které je prodejce povinen opravit nebo vyměnit.  

„Většina seriózních prodejců vychází vstříc nakupujícím a nabízí zákazníkům možnost zboží vrátit. Například při koupi u Bati máte nárok na vrácení peněz do 14 dní od data nákupu. V Datartu je to 10 dní. Spotřebitel by si měl však dát velký pozor na to, zda je nabídka skutečně oficiální nebo pouhý příslib prodavače. Po Novém roce může být totiž vše jinak,“ uvádí David Folprecht, ředitel projektu Srovname.cz. A ihned dodává „Je nutné také velmi významně rozlišovat mezi tím, zda vám obchodník zboží vymění, nebo vrátí peníze. Výměnou zboží nebo voucherem si obchodník pojišťuje, že již nepřijde o svůj zisk. Vrácením hotových peněz naopak nabízí spotřebiteli více svobody.“ 

U internetových prodejců  je vracení zboží jednodušší. Ti mají ze zákona povinnost vyhovět spotřebiteli v žádosti při odstoupení od kupní smlouvy. A to z důvodu, že spotřebitel nemá možnost vidět produkt na vlastní oči nebo si jej vyzkoušet. V Česku je tato lhůta 14 dní od koupě zboží. Na Slovensku nebo v Polsku ale pouze 7 dní.  

„Velcí obchodníci již chápou reklamace a odstoupení jako službu zákazníkovi a mnohdy jdou nad rámec zákona. Například Alza.cz má ve svých podmínkách uvedenu 14 denní zákonnou lhůtu na vrácení zboží, ale po domluvě tuto lhůtu prodlužují na 30 dnů. Toto je přesně příklad, kdy je slibováno něco jiného, než obchodník smluvně garantuje v obchodních podmínkách. Naopak smluvně 30 dní na vrácení zboží nabízejí například internetové obchody Mall.cz nebo Kasa.cz,“ dodává Folprecht.

„Denně se na nás obrací spotřebitelé ohledně rad a většinou je problém s menšími obchody. V případě, že chcete nakupovat u prověřených obchodníků, můžete využít jejich seznamu na stránkách Asociace pro elektronickou komerci, kde naleznete nezávisle certifikované obchody. Další možností je vybírat z obchodů na www.srovname.cz, kde je denně prověřována jejich kvalita.“ dodává k tomu Folprecht.  

Váš prohlížeč možná nepodporuje zobrazení této zprávy.  
 

O službě Srovname.cz:

Srovname.cz je internetová služba, která umožňuje rychlé a přehledné porovnání cen českých obchodů na internetu. Srovname.cz je na trhu od roku 2006 a od roku 2009 také na Slovensku. Srovnává přes 200 000 položek zboží z více než tisícovky nejvýznamnějších obchodů na českém internetu. Do srovnání cen zahrnuje pouze prověřené obchody, kterým uděluje vlastní certifikát kvality Srovname.cz Spolehlivý obchod, který zaručuje, že obchod splňuje nejen zákonné podmínky, ale nákup je tu rychlý, bezpečný a bezproblémový. Registrovaným uživatelům nabízí například možnost hlídání ceny, hodnocení výrobků a diskusi o výrobcích s ostatními uživateli. Provozovatelem stránek www.srovname.cz je společnost SROVNAME, s.r.o.  

Další informace najdete na www.srovname.cz.