Hlavní navigace

Výsledky diskuse v rámci panelu mladých

[Tisková zpráva] V rámci Panelu mladých, který je součástí projektu "Monitoring služeb elektronických komunikací 2008", uspořádala firma Perfekt Crowd diskusi vybrané skupiny mladých lidí a následnou besedu se zástupci ČTÚ. Jejím účelem bylo především ověření a prohloubení závěrů plynoucích z internetového panelu. Poznatky z diskuse se zpravidla shodovaly s výsledky panelu.

Mladí vnímají služby elektronických komunikaci jako prostředek, „bez kterého si nedokáží představit život“ a přiznávají určitou „závislost na jejich používání“. Mezi jejich naprosté favority patří mobilní telefon a Internet. Nejdůležitější je, aby prostředky komunikace byly rychlé a ušetřily jim čas. Novinky, další funkce či služby sami nevyhledávají. Pevnou linku používají převážně doma pro připojení k Internetu či omezenému přijímání hovorů. Televizi vnímají spíše jako kulisu pro jinou práci, nemají na její sledování čas a ani program „nenabízí nic víc, než co si mohou najít on-line třeba na internetu“. O novinky jako je digitální vysílání se většinou zajímají pouze do té míry, do jaké se problém řeší doma, techničtější specifikace nevyhledávají.

U mobilního telefonu nejvíce využívají volání a SMS. Ostatní funkce příliš nevyužívají. Když si mobil kupují, přiznávají, že se občas nechají zlákat tím, co vše telefon umí. Poté se však opět přesvědčí, že nejdůležitější je jednoduchost. Většina z nich používá od počátku stejného operátora i stejný tarif, se kterým je spokojena a nemá důvod služby měnit či rozšiřovat. Akčními nabídkami se z důvodu nepřehlednosti, nesrozumitelnosti i nedostatku času nezabývají. Budoucnost vidí především v bezplatném telefonování (např. typu Skype).

Také Internet je pro mladé prakticky nezbytný. Využívají jeho služeb denně, počítač bez připojení k Internetu už „ani nezapínají“. Služeb Internetu využívají především pro běžnou komunikaci s kamarády (nejčastěji používají ICQ) a pro hledání informací. E-mail začínají pravidelně využívat až s nástupem do zaměstnání nebo na vysokou školu. Za ztrátu času považují surfování na Internetu bez konkrétní představy, co hledají. Budoucnost Internetu je pro ně jednoznačná, nicméně vylepšení vidí momentálně pouze ve zvýšení rychlosti a omezení „obtěžujících a nic neříkajících“ reklam. Další služby, které by rozšířily využívání Internetu, nedokáží specifikovat, což zřejmě naznačuje jejich spokojenost s tím, co používají.