Hlavní navigace

Výzkum: Platby dobírkou na internetu stále vedou, rostou rychlé platby

[Tisková zpráva] Nejlepším způsobem platby na internetu je podle uživatelů stále dobírka. V posledním roce klesl zájem o platbu bankovním převodem, významnější místo zaujímají platební karty a ostatní rychlé metody platby. Poukázal na to výzkum internetového srovnávače Heureka.cz, Heureka.sk a nákupní galerie Aukro.cz, kterého se zúčastnilo 15 000 českých a 3 000 slovenských uživatelů internetu.

Dobírku jako nejlepší způsob platby při nákupu na internetu označilo více než 54 % českých respondentů, což je ve srovnání s loňským rokem růst o pět procentních bodů. „Čeští zákazníci se oproti předchozímu roku výrazně odklonili od platby bankovním převodem, což je jednoznačně nejpomalejší metoda platby. Místo toho volí dobírku a platbu kartou,“ říká Tomáš Hodboď, manažer internetového srovnávače Heureka.cz O 11 procentních bodů klesla v České republice právě obliba plateb bankovním převodem. V roce 2010 došlo k  růstu moderních platebních kanálů jako platba kartou, platba prostřednictvím platebních bran a platba rychlými platebními tlačítky bank, za nejlepší je v současné době považuje 12,78 % Čechů. Na Slovensku preferuje rychlé metody téměř 14 % respondentů.  

V praxi je nejčastěji využívaným platebním kanálem dobírka. V loňském roce koupilo zboží na dobírku více než 84 % českých uživatelů internetu. Druhým nejpoužívanějším způsobem je platba bankovním převodem, jejž v minulém roce alespoň jednou využilo více než 58 % Čechů. Využití platby bankovním převodem zaznamenalo největší pokles. „Zájem mezi uživateli o tuto platební metodu klesá proto, že zákazníci začínají preferovat modernější způsoby plateb jako je například rychlý online převod pomocí platebních tlačítek,“ říká Gabriel Kalapoš, manažer platební brány PayU, který situaci v oblasti plateb sleduje, a dodává: „Bankovní převod je zastaralý a komplikovaný, nakupující se může snadno splést při opisování čísla bankovního účtu, variabilního symbolu nebo částky.“ Platební tlačítka nebo platební karty nabízí uživatelům větší komfort při placení a právě to se podle něj odráží v pozitivních výsledcích moderních platebních metod.  

V loňském roce na internetu nakoupilo necelých 96 % českých uživatelů internetu a téměř 94 % uživatelů na Slovensku.  
 
 

Jaký  způsob platby na internetu uživatelé považují za nejlepší CZ SK
2009 2010 2010
Bankovním převodem 34,16% 23,82% 19,77%
Dobírkou 49,18% 54,53% 59,73%
Mikroplatební systémy (PaySec, PayPal, ..) 2,19% 2,31% 2,87%
Platební  kartou 7,89% 9,79% 9,12%
Platebními tlačítky x 0,68% 1,74%
Pomocí  SMS 0,13% 0,20% 0,24%
Přímo v sídle společnosti 2,90% 4,78% 3,79%
Těžko říci 3,55% 3,89% 2,64%
 
 
 
       
Nejpoužívanější způsob platby na internetu CZ SK
2009 2010 2010
Bankovním převodem 65,22% 58,34% 48,95%
Dobírkou 81,28% 84,60% 82,41%
Mikroplatební  systémy (PaySec, PayPal, ..) 7,30% 8,03% 8,51%
Na splátky 7,27% 6,51% 6,82%
Platební  kartou 17,72% 20,44% 19,37%
Platebními tlačítky x 4,98% 7,59%
Pomocí  SMS 3,48% 1,34% 1,09%
Přímo v sídle společnosti 15,97% 18,79% 13,20%
Ostatní 1,50% 1,81% 2,70%
 
 
 

Informace o výzkumu:

  • Realizátor – Heureka.cz, Heureka.sk, Aukro.cz, MITON
  • Výzkum proběhl na přelomu listopadu a prosince na reprezentativním vzorku 15 000 českých a 3 000 slovenských internetových uživatelů.
  • Další sociodemografické údaje na vyžádání
 

O webu Heureka.cz:

Nezávislý nákupní  rádce Heureka.cz patří do rodiny webů společnosti Miton. Web byl spuštěn v říjnu 2007 a jeho návštěvnost se pohybuje kolem 1 785 0001 RU měsíčně. Na jednom místě porovnává zboží z více než 11 000 interne­tových obchodů. Na webu Heureka.cz naleznou nakupující recenze, zkušenosti a hodnocení ostatních uživatelů. Heureka.cz každoročně pořádá anketu ShopRoku, ve které oceňuje dlouhodobě spolehlivé e-shopy.  

O společnosti Aukro:

Společnost Aukro provozuje největší internetový aukční portál v České republice, který se od svého zahájení v roce 2003 orientuje jak na nejširší veřejnost, tak i na firmy. Aukro se velmi rychle rozvíjí, komunitu Aukro.cz tvoří více než 1,5 milionu registrovaných uživatelů. Pro společnost Aukro pracuje více než 70 zaměstnanců. Hodnota obchodovaných transakcí v loňském roce překročila 2,5 miliardy korun, v letošním roce lze očekávat nárůst této hodnoty na 4 miliardy korun. K prioritám vývoje služeb portálu Aukro.cz patří bezpečnost, rychlost a jednoduchost obchodování. O úspěchu v oblasti e-commerce svědčí spuštění a provoz sesterských aukčních servisů ve 13 zemích střední a Východní Evropy (Bělorusku, Bulharsku, Estonsku, Kazachstánu, Litvě, Maďarsku, Polsku, Rusku, Rumunsku, Slovensku, Srbsku a na Ukrajině) Více informací na www.aukro.cz