Hlavní navigace

Xerox vyvinul barevný jazyk, který usnadní práci s barvami

[Tisková zpráva] Praha, 30. května 2007 – Každý, kdo někdy viděl krabici pastelek, dokáže popsat karafiátově růžovou. Ale kolik lidí dokáže tutéž barvu dostat ve správné podobě na počítačovou obrazovku nebo do své prezentace? Vědci společnosti Xerox pracují na nové technologii, která přemění úpravu barev v dokumentech na úkon stejně snadný, jako je prostý slovní popis barevných odstínů.

Uživatel může napsat „udělej oblohu trochu tmavěji modrou„ nebo dát hlasový příkaz „udělej pozadí světle růžové,” a software vybavený novou technologií daný úkon provede. Vynález Xerox Innovation Group, stále ve fázi výzkumu, vytváří „barevný jazyk“ překladem lidského popisu barev do přesných číselných kódů, které počítače používají pro tisk barevných dokumentů. Xerox již zažádal o patentovou ochranu tohoto unikátního přístupu k práci s barvami.

„V kancelářích dnes pracují lidé, kteří přesně vědí, jak vypadají barvy, ale nedokážou pracovat s počítačovými nástroji pro úpravu barevných odstínů,“ říká Geoffrey Woolfe, odborný vedoucí Xerox Innovation Group. „A podle nás opravdu nemusíte být expert, abyste dokázal udělat nebe o několik odstínů modřejší nebo louku zelenější.“

Objev týmu pana Woolfea znamená, že se úprava barev na zařízeních, jako jsou barevné kancelářské tiskárny nebo produkční tiskové stroje, může obejít bez matematiky. Například nachově rudá barva je na tiskárně nebo počítačovém monitoru vyjádřena matematickými souřadnicemi v trojrozměrném prostoru – gamutu všech barev, které dané zařízení dokáže zobrazit. Pro úpravu barevného odstínu experti upraví tyto souřadnice do nového postavení v rámci gamutu.

Woolfe zaměřil svůj výzkum na popis barev v běžné řeči. Zjistil přitom, že slova, která lidé používají pro rozlišení různých barevných odstínů, mohou být převedena do technického jazyka barev, který používají tisková zařízení. Možnost použít běžné výrazy lidské řeči pro úpravy barev by měla dalekosáhlé důsledky pro laické uživatele i odborníky – grafiky, tiskaře, fotografy a další profesionály, kteří tráví spoustu času úpravami barev v dokumentech.

„Inovace našeho objevu spočívá v propojení běžného jazyka s počítačovým,“ říká Geoffrey Woolfe. „Když spojíte lidský přístup s matematickým, otevřou se vám netušené možnosti. Důležité je využití v praxi, nikdo by neměl být odborník jen proto, aby mohl pracovat s barvami.“

Přestože je Woolfeho objev, stále ve fázi raného výzkumu, může být použit k celé řadě účelů. Při spojení s hlasovým ovládáním budou uživatelé moci počítači při úpravě fotografie kytice kosatců doslova říci „tu fialovou udělej sytější“. Nebo budou moci přikázat tiskárnám, jakým způsobem mají tisknout určité barvy („při tisku zelené použij brčálově zelenou“). I v oblasti komerčního digitálního tisku najde nová technologie své místo – tiskaři budou se svými zákazníky při zadání nových tiskových úloh moci komunikovat v běžné řeči („logo máme v meruňkové, ne v broskvové“).

Xerox Innovation Group se věnuje vývoji a výzkumu v oblasti barev, počítačové vědy, digitálního zpracování obrazu, elektromechanických systémů, nových materiálů, lingvistiky, nanotechnologií a analýz pracovních postupů ve spojení se silným postavením společnosti Xerox v oblasti tisku a správy dokumentů. Pro podrobnější informace o vývoji a výzkumu společnosti Xerox navštivte prosím www.xerox.com/in­novation.

Podnikatel.cz: Dárkové poukazy. Vaše byznys výhra

Dárkové poukazy. Vaše byznys výhra

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Podnikatel.cz: EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

EET: Totálně nezvládli metodologii projektu

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí