Hlavní navigace

Italská poslanecká sněmovna, Červený kříž a YouTube společně proti násilí na ženách

[Tisková zpráva] Začínající evropští filmaři z 11 zemí upozorní na problém násilí na ženách krátkými videi v rámci mezinárodní filmové soutěže „Action for Women“ (Iniciativa pro ženy), která proběhne na YouTube. Mezinárodní výbor červeného kříže přispěje do soutěže edukačními videi, lokálně soutěž podpoří Slovensko-český ženský fond.

Sdílet

YouTube a italský parlament ve spolupráci s Radou Evropy a filmovým ateliérem Cinecittà společně uvedly filmovou soutěž s názvem „Action for Women“ (Iniciativa pro ženy). Soutěž je určena pro začínající filmové režiséry, kteří chtějí svou tvorbou upozornit nejen na fyzické a sexuální násilí na ženách, ale také na jeho skrytou podobu: ponižování, pronásledování, diskriminaci, omezování, vydírání, zastrašování a vystavování žen ekonomickému strádání. Vítězný snímek, který vyberou uživatelé YouTube, bude promítnut na Berlínském filmovém festivalu. Lokálním partnerem soutěže je Slovensko-český ženský fond, který se ochraně ženských práv v ČR věnuje již přes 5 let.

„Násilí páchané na ženách je vážný problém, který se týká všech zemí, kultur, sociálních tříd, náboženství i etnických skupin,“ říká Susan Pointerová, ředitelka veřejné politiky a vztahů s vládními institucemi pro YouTube v jižní a východní Evropě, na Středním východě a v Africe. „Jsme přesvědčeni, že YouTube jakožto platforma celé soutěže může celé věci výrazně pomoci.“

Sociální praxe a průzkum Slovensko-českého ženského fondu potvrzují, že i v České republice je problém potřeba řešit. „ Až 75 % respondentek a respondentů považuje jakékoliv násilí na ženách v ČR za velký problém, ale pouze každá desátá žena s tímto problémem vyhledá odbornou pomoc. Přes 40 % obětí svůj problém vůbec neřeší a celá čtvrtina z nich vůbec neví, jak ho řešit,“ říká Markéta Hronková, ředitelka Slovensko-českého ženského fondu v ČR a dodává: „Jelikož hlavní bariérou řešení jsou zejména pocity studu a strach, je dobré, že se o tomto tématu začne otevřeně mluvit prostřednictvím řeči filmu, a to v médiu s velmi širokou komunitou, jakým je právě YouTube.“

Ode dneška až do 1. prosince mohou začínající filmaři z 11 evropských zemí nahrávat na YouTube (http://www.y­outube.com/ac­tionforwomen) svá krátká původní videa namířená proti násilí na ženách ve všech jeho formách. Porota pod vedením belgického filmaře Jaco Van Dormaela vybere ze zaslaných příspěvků deset finalistů. Komunita uživatelů YouTube pak bude moci o finalistech hlasovat od 18. prosince 2009 do 15. ledna 2010, přičemž vítězové budou vyhlášeni 20. ledna 2010.

Vítězný snímek bude promítnut v rámci Berlínského filmového festivalu, který proběhne v únoru roku 2010. Autor snímku, který se umístí na druhém místě, dostane možnost absolvovat osmitýdenní stáž v římských ateliérech produkční firmy Achivio di Cinecittà Luce. Třetí v pořadí se zúčastní osmitýdenní stáže v ateliérech produkční společnosti Centro Sperimental di Cinematografia, která sídlí také v Římě.

Mezinárodní výbor červeného kříže a Červeného půlměsíce přispěje do soutěže edukačními videi s tematikou násilí na ženách. Tato videa by měla povzbudit lidi k natočení vlastních příspěvků a k účasti v soutěži „Action for Women“.

„Cílem této iniciativy je najít nový, neotřelý přístup, který podnítí lidi k tomu, být víc než jen pasivními diváky. Online videa by měla pomoci bojovat proti závažnému problému, jakým násilí na ženách bezesporu je,” dodává Deborah Bergamini, členka italského parlamentu podporující tuto aktivitu. „Lidé v mnoha zemích mohou nahrát na YouTube působivá a zajímavá videa, rozšířit je a zároveň se i rozhlédnout kolem sebe. Mají skvělou šanci ovlivnit tím povědomí o násilí na ženách a zastavit toto odporné jednání, které zatěžuje celou společnost.“

YouTube nabízí svým uživatelům řadu komunitně zaměřených funkcí, díky nimž lze příspěvky do soutěže „Action for Women“ hodnotit. Prostřednictvím textových komentářů či video klipů se uživatelé mohou k těmto krátkým filmům vyjadřovat a reakce sdílet v sociálních sítích jako jsou Facebook nebo Twitter, které pomohou oslovit nové diváky. Soutěžní videa na YouTube poslouží i jako inspirace pro další mladé filmaře, kteří by se mohli soutěže zúčastnit.

Participující země: Itálie, Česká republika, Francie, Německo, Velká Británie, Irsko, Nizozemsko, Polsko, Rusko, Španělsko a Švédsko.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).