Hlavní navigace

Zuzana Roithová: Komentář o ochraně spotřebitele v digitálním prostředí

[Tisková zpráva] Hodně času trávím v zahraničí a na cestách a stále častěji vyhledávám či kupuji věci či služby po internetu. O to častěji ale narážím i na překážky ve zdánlivě bezhraničním světě internetu: například vyhledávač Google mi kvůli nastavené češtině vyhledává české stránky, přestože chci belgické – jsou ale i závažnější překážky, třeba obyvatelé nových členských zemí nemohou nakupovat v hudebním on-line obchodě iTunes, Slováci zase nemohou využívat PayPal, platební systém internetové aukční síně eBay. Podle Eurobarometru je třetina zákazníků ošizena o zboží či služby ze zahraničí na základě státní příslušnosti, místa pobytu či držení platební karty. Znevýhodněni jsou především spotřebitelé z malých nebo nových členských zemí.

Evropská unie ale nesmí připustit tříštění vnitřního trhu v digitálním prostředí. Musí se probrat z letargie a napnout veškeré úsilí k tomu, aby dokázala udržet legislativní krok s rychlým rozvojem technologií a nezaspala za hbitějšími soupeři jako USA nebo některé státy jihovýchodní Asie. Evropská komise v únoru přijala Zelenou knihu, podle níž chce elektronickému vývoji přizpůsobit pravidla na ochranu spotřebitelů – vždyť výdaje za nákupy se na HDP Unie podílejí 58 procenty! Proto jsem Výboru Evropského parlamentu pro vnitřní trh a ochranu spotřebitele předložila Zprávu o důvěře spotřebitele v digitálním prostředí, kde vytyčuji některé zásadní nedostatky. Oříškem je přeshraniční nakupování po internetu – téměř 60 procent obchodníků prodává své zboží on-line, ale jen 6 procent zákazníků nakupuje v zahraničních elektronických obchodech. Důvodem je především obava, že nebudou chráněni stejně, jako při nákupech doma. Chci proto zavést Evropskou značku důvěry (česká Asociace pro elektronickou komerci zavedla v roce 1999 označení „Certifikovaný obchod“, kterou obchodník získá vždy na rok za dodržování základních pravidel bezpečného nákupu – podobné známky kvality existují i v dalších zemích; mým cílem je ale takové označení pozvednout na úroveň EU, aby posílilo zahraniční internetový obchod) či Evropskou chartu uživatelských práv v informační společnosti (která kromě shrnutí stávajících pravidel uvede i některá nová pravidla či povinnosti, týkající se například duševního vlastnictví nebo lepšího přístupu postižených osob na internet). Narůstá i počítačová kriminalita, například phishing – česky někdy překládaný jako „rhybaření“ – je podvodnou praktikou, která v současnosti spotřebitele obtěžuje víc než třeba nevyžádaná obchodní sdělení, tzv. spamy (USA se phishingu velmi obávají, podle společnosti Anti-Phishing.org se objeví ročně kolem půl milionu takových pokusů a asi pět procent lidí návnadu spolkne…). Uživatelům pomůže systém včasného varování (včetně databáze) na celoevropské úrovni – Evropská komise už od roku 1984 provozuje RAPEX, který varuje před nebezpečnými výrobky na evropském trhu – šablona by tu tedy byla.

Evropská unie je v bodu zlomu: digitální prostředí nezná hranice a po vyjasnění pravidel se může stát předobrazem pro hladké fungování jednotného vnitřního trhu. Pokud se to ale nepodaří včas (podle expertů se musí legislativa v této oblasti zlepšit do pěti let), stane se 27 izolovaných národních trhů brzdou vývoje informační společnosti a naplňování Lisabonské strategie. Evropa může americkému či východoasijskému trhu konkurovat kvalitou, té však lze dosáhnout jen odstraněním bariér a přirozenou konkurencí na vnitřním trhu sedmadvacítky – to platí o kamenných i digitálních obchodech. Proto se musí Evropská komise i členské země shodnout na jednoznačných a snadno vymahatelných pravidlech.

DigiZone.cz: Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

Perspektivy TV v roce 1939 podle časopisu Life

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Měšec.cz: Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

120na80.cz: Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Co všechno ovlivňuje ženskou plodnost?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Analýza letáků: Na co lákají do prodejen?

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru