Hlavní navigace

Alza.cz elektronické dálniční známky prodávat nebude. Zájem dalších e-shopů je minimální

Sdílet

Ondřej Novák 2. 12. 2020

Největší český e-shop Alza.cz se nepřipojí k prodeji elektronických dálničních známek. Ačkoliv na budoucí možnost nákupu upozorňuje na svém webu, podle místopředsedy představenstva firmy Tomáše Havryluka prodej nakonec neplánuje. „Oceňujeme, že systém prodeje dálničních známek se otevřel pro všechny online obchodníky, kteří k tomu mají uzpůsobenou infrastrukturu. Alza.cz spuštění prodeje v tuto chvíli nechystá,“ řekl Lupě Havryluk. 

Hlavním kanálem pro prodej e-známek má být státní web edalnice.cz, který se ovšem po svém spuštění 1. prosince potýkal s mnohahodinovým výpadkem.

Zájemců o prodej e-známek z řad komerčních partnerů jsou podle státního podniku Cendis zatím pouze jednotky, a to včetně čerpacích stanic a automobilek. Na vině je kromě technických a administrativních překážek i to, že prodejci kromě České pošty a Čepra na prodeji nejenže nic nevydělají, ale obchod pro ně bude dokonce ztrátový

„Nulová marže některé subjekty odradila, nicméně i tak některé e-shopy projevily zájem. S jejich zapojením počítáme kvůli technické a administrativní zátěži v prvním čtvrtletí příštího roku,“ řekl Lupě mluvčí Cendisu Martin Opatrný. „Budeme rádi, když se zapojí, aby byl systém prodeje co nejširší,“ dodává. 

K prodeji se zatím nepřipojí ani e-shop CZC.cz. „Prodávat je pravděpodobně nebudeme, protože podle dosavadních informací nemají otevřenou platformu pro prodej třetím stranám,“ říká pro Lupu mluvčí CZC.cz Michaela Balarinová. Firma ale neplánuje prodávat dálniční známky ani po Novém roce, kdy Cendis plánuje technicky umožní prodej prostřednictvím třetích stran. „Zatím s tím nepočítáme,“ říká Balarinová. 

Na nízkém počátečním zájmu může mít podíl i předvánoční nákupní shon, který letos navíc komplikuje epidemie koronaviru. E-shopy proto spíše než prodej dálničních známek bez marže řeší předně vánoční objednávky. 

"Předpokládám, že to za stávajících podmínek není pro e-shopy priorita, v současnosti jde hlavně o to, obsloužit zákazníky před vánoci, což ve spojení s poptávkou spojenou s koronakrizí e-shopy zaměstnává na 100 %. Myslím, že e-shopy se případnému prodeji elektronických známek budou věnovat spíše až po Novém roce. I tak ale nepředpokládám vzhledem k nevýhodnému nastavení podmínek bez marže velký zájem,“ domnívá se výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK)Jan Vetyška

Distribuci elektronických dálničních známek momentálně zajišťuje konsorcium České pošty a státního podniku Čepro. Stát s nimi podepsal smlouvu na konci léta a oba subjekty dostanou 2,3 % z ceny každé prodané známky. Ostatní prodejci na marži nemají momentálně nárok a stát nebude nijak kompenzovat ani přímé náklady spojené s prodejem. Ten pro ně tak bude fakticky ztrátový, mimo jiné třeba za poplatky za platby kartou.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.