Hlavní navigace

Alza po 27 hodinách obnovila vydávání zboží [AKTUALIZACE]

David Slížek

Aktualizace 22. 5. 22:00 – Alze se podařilo kolem 19:00 obnovit vydávání zboží. Výpadek trval zhruba 27 hodin. Mluvčí největšího českého e-shopu Patricie Šedivá uvedla, že „všechny systémy Alza.cz jsou již funkční a v plném provozu, logistická centra odbavují objednávky zákazníků.“

Pro Lupu pak popsala, proč k výpadku došlo:

Včera (pondělí) v odpoledních hodinách zaznamenala naše diagnostika výpadek síťového připojení k jednomu ze serverů, na kterých běží databáze našeho interního informačního systému. Po obnovení spojení jsme zjistili, že kromě síťového výpadku došlo také k selhání jednoho z hardwarových řadičů, což mělo za následek selhání celého datového úložiště.

Bohužel ani po cca 2 hodinách se nám nepodařilo data obnovit z tzv. rychlých záloh, a proto jsme se rozhodli pro nejbezpečnější řešení, a sice tzv. plnou obnovu dat z jejich záložních kopií. To je nejjistější, ale zároveň časově nejnáročnější cesta pro zprovoznění celého systému (velikost jedné z poškozených databází se pohybuje v jednotkách TB a obnova trvala celou noc až do dnešního odpoledne).

Za výpadkem stojí hardwarová chyba, která není obvyklá, ale již nyní pracujeme na opatřeních, aby se neopakovala. Vždy je postaráno o to, aby byl systém naprosto bezpečný.

Šedivá během dne Lupě řekla, že prodejny společnosti byly v úterý otevřené, služby ale celý den fungovaly v omezeném režimu. „Dočasně není možné vyzvedávat již zadané objednávky. Rezervace byly prodlouženy o dva dny,“ řekla dopoledne Šedivá.

Za potížemi podle ní stál technický problém v interním systému, který způsobil výpadek ve všech zemích, kde Alza působí. „Na vyřízení tak čeká několik tisíc objednávek. Zákazníkům doporučujeme vyčkat na potvrzující SMS, kdy si mohou zboží vyzvednout,“ dodala mluvčí.

Případné kompenzace zákazníkům podle ní bude Alza řešit individuálně.

Zpráva ze včerejšího (21. 5. 2018) večera:

„Z technických důvodu jsou dnes všechna výdejní místa uzavřena. Vyčkejte prosím na SMS informující o doručení zboží, omlouváme se.“ Takto Alza.cz na svém webu oznamuje zákazníkům výpadek interních systémů, který na několik hodin ochromil vydávání objednaného zboží z e-shopu.

Podle vyjádření mluvčí Alzy Patricie Šedivé pro server iDNES.cz má oprava trvat několik hodin.

Na sociálních sítích Alza upřesňuje, že zákazníci mohou v e-shopu i nadále objednávat zboží, ale obchod je zatím nemůže doručovat. „Objednávku lze normálně zadat a ta bude vyřízena. Zadané objednávky z dřívější doby vyřídíme samozřejmě také, ale přesný stav je v tom interním systému, který stávkuje,“ tvrdí zástupce Alzy na facebookové stránce e-shopu.

Příčiny problémů zatím e-shop nesdělil.

Našli jste v článku chybu?