Hlavní navigace

Android svým inzertním ID porušuje GDPR, tvrdí organizace právníka Schremse

Sdílet

David Slížek 13. 5. 2020

Organizace NOYB, za kterou stojí rakouský právník Max Schrems, podala na Google formální stížnost kvůli možnému porušování GDPR. Firma podle ní evropská pravidla na ochranu soukromí nedodržuje tím, že v systému Android používá bez souhlasu uživatelů technologii na sledování.

Jde o tzv. inzertní ID (Android Advertising ID), které identifikuje konkrétní zařízení pro účely zobrazování personalizovaných reklam nebo za účelem cross-device cílení inzerce. 

Inzertní ID se automaticky vygeneruje při prvním spuštění zařízení s Androidem. Podle stížnosti ale Google v rozporu s GDPR nedává uživateli možnost vybrat si, zda se sledováním svého zařízení souhlasí. 

Navíc se identifikátoru nemůže zbavit. V nastavení zařízení může uživatel inzertní ID pouze resetovat – tedy smazat stávající identifikátor a vygenerovat nový, který staré ID nahradí. Uživatel se také může v nastavení z personalizace reklam odhlásit, tedy zakázat aplikacím, aby jeho ID k reklamním účelům používaly. Smazat ID a pořízená data ale možné není.

Když Google v roce 2013 inzertní ID zavedl, prezentoval pseudonymní identifikátor, který je možné resetovat, jako zlepšení ochrany soukromí svých uživatelů. Do té doby Android umožňoval sbírat o zařízeních řadu tzv. perzistentních (trvalých) údajů (například MAC adresu, IMEI nebo Android ID). Jenže se ukázalo, že ještě v roce 2019 se mnoho aplikací snažilo inzertní ID obcházet a řadu těchto údajů o zařízeních zaznamenávala.

Schremsova organizace NOYB podala stížnost u rakouského úřadu na ochranu osobních údajů. Odvolává se mimo jiné na norskou studii Out of Control (PDF), která se trackováním zabývala.

Našli jste v článku chybu?
  • 14. 5. 2020 20:24

    petrph

    Tedy nejsem si úplně jist zda to souvisí přímo s tímto inzertním ID (asi ano), ale Google dává lidem v nastavení dobrovolně vybrat. Buď se sledují zmíněné údaje - a pak jim tedy posílá podle toho personalizovanou reklamu. Tedy alespoň to co je zajímá. A nebo se "jako " nesleduje - ale pak jim stejně posílají stejný objem reklamy, ovšem zcela libovolně, co je třeba vůbec nezajímá, otravuje a třeba to vůbec ani vědět/vidět nechtějí.
    To jen aby bylo zřejmé k čemu vedou takové "dobře míněné " žaloby a GDPR jako takový,