Hlavní navigace

APEK: COVID zvýšil zájem o dodání zboží z e-shopů na výdejní místa nebo domů

Sdílet

Ondřej Novák 21. 7. 2021

Během pandemie koronaviru se výrazně zvýšil zájem o doručení balíčků z e-shopů na externí výdejní místa. Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) využívalo externí výdejny například České pošty nebo Zásilkovny 27 % online zákazníků. V roce 2018 to bylo 19 %. APEK to zjistil ve výzkumu naměřeném na proměny dopravy zboží z e-shopů, na kterém spolupracovala agentura Nielsen Admosphere. Šetření se zúčastnilo 1 000 respondentů.

„Náš výzkum jsme zaměřili v oblasti doručení zboží na dva body. Tím prvním je, kam si spotřebitelé nechávají zaslat zboží z e-shopů nejčastěji. Druhým, zda svůj přístup během pandemie změnili,“ komentuje výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. "Porovnáme-li letošní výsledky s rokem 2018, vidíme, že se chování nakupujících výrazně změnilo. Zatímco před třemi lety si nejčastěji nechalo zaslat balíčky domů 66 % zákazníků, letos už je to jen 45 %,“ doplňuje.

V posledních letech stoupla také obliba projeden e-shopů. Ty dnes využívá nejčastěji 15 % dotázaných, v roce 2018 to byly 4 %. Výdejní boxy pak v oblibě za poslední tři roky vyrostly z nuly na 6 %. „Celkem tedy upřednostňuje některou z variant osobního odběru 48 % zákazníků. Před třemi lety to přitom bylo jen 23 %. Rychle pak roste zájem o výdejní boxy, které poskytují nakupujícím velkou časovou flexibilitu. Očekáváme, že tento trend bude pokračovat i nadále,“ dodává Vetyška.

 Zásadní změny pak přinesla samotná pandemie. 22 % respondentů uvedlo, že více využívá dodání balíků domů. 14 % nakupujících zvýšilo svůj zájem o externí výdejní místa, 11 % o výdejny e-shopů a 10 % o výdejní boxy. „Naopak jedenáct procent respondentů uvedlo, že využívá méně vlastních výdejen e-shopů. 61 % dále zmínilo, že si nikdy nenechávají doručit zboží do zaměstnání,“ doplňuje Vetyška.

Našli jste v článku chybu?