Hlavní navigace

Vlákno názorů k aktualitě Bankovní identita bude dražší, firmy za aktivaci zaplatí 30 000 Kč od anonym - Typické banky. Ty nedělají nikdy nic zadarmo. Udělají...

  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 26. 2. 2021 4:58

    bez přezdívky

    Typické banky. Ty nedělají nikdy nic zadarmo. Udělají si z toho pěkný business s podporou státu. P.S. není toto náhodou kartelová dohoda?

  • 26. 2. 2021 15:33

    ...

    ale tohle snad nemá nic společného s tou státní bankovní identitou? Tohle je vyloženě komerční aktivita a jak to chápu není potřeba ani žádné extra povolení od státu nebo změna legislativy, prostě budou fungovat jako již funguje jistou řádku let mojeid.

    To jen banky využily PR státní bankovní identity a udělali hodně podobnou věc pro soukromý sektor. Nebo mi něco uniká?

  • 26. 2. 2021 20:32

    Filip Jirsák

    Právě že to úplně oddělené od té státní identity není. Banky si vylobovaly přístup k registrům (který nikdo jiný mimo veřejnou správu nemá), takže díky tomu budou mít aktuální data. Teoreticky může kdokoli další udělat podobnou komerční věc, z hlediska záruk to bude to samé, ale banky mají navíc ten nadstandardní kanál k registrům.

    Ale to PR bank kolem toho je opravdu dokonalé – nabízejí horší službu, než MojeID, přišly později, ještě mají nadstandardní podmínky od státu, a k tomu je ještě stát propaguje.

  • 26. 2. 2021 20:16

    bman

    Úplně přesně to asi není.

    Definoval bych to tak, že Bankovní identita je validní pro veřejný a soukromý sektor.
    Každý klient banky má/může mít svou bankovní identitu.

    A ta se dá použít pro příhlášení ke službám státu (NIA) nebo k soukromým subjektům (tzv. SONIA).

    Bankovní identita asi začala jako systém pro veřejný sektor, ale banky v tom uviděly možnost monetizace již vybudovaného systému.
    Jak a kolik firem ji využije, těžko říct.

  • 27. 2. 2021 1:17

    ...

    Ale banky již teď mají ověřené osobní údaje o zákaznících. Informace z registrů ale nestahují, pouze je kontrolují (aspoň takhle zatím vidím implementace). Česká spořitelna oslovovala klienty, aby u ní údaje aktualizovali u těch, u kterých to nesouhlasilo s registrem, tj. neproběhlo správně spárování.

    Mně to připadá, že využili PR, udělali stejně pojmenovanou službu a svezou se na vlně státní podpory.

  • 27. 2. 2021 20:00

    Filip Jirsák

    Kde by ty údaje vzaly? Opíšou si údaje z občanky, když si někdo zakládá účet. Ale o změnách už se dozví jedině tehdy, pokud majitel účtu změnu svědomitě nahlásí. Tedy to platilo doteď, nově se o změně dozví z registru obyvatel, protože si to kvůli BankID prolobovaly. No a jistě ty údaje nebudou udržovat odděleně, tedy si je zaktualizují i ve svých interních systémech a v SONIA.

  • 28. 2. 2021 21:20

    ...

    ohlášení změny trvalé adresy při změně je do bank povinné. Prakticky drtivá většina lidí 99%+ tu změnu nahlásí (pracuji v bankovním sektoru), protože to je pro ně důležité.

    On ani ten počet změn trvalých adres není nijak vysoký počet, takže tohle podle mě není ten důvod.

    Dnešní banky mají svoje systémy dost rozmělnění a v nejbližší době nedojde k integracím do všech CRM a synchronizaci napříč systémy, takže se ani ohlašovací změně zatím nevyhneš, ale doufám, že i tohle se v budoucnu změní. Je otravné měnit adresu dva roky, protože nevíš do kterých všech systémů v bance to máš nahlásit.

  • 1. 3. 2021 8:16

    Filip Jirsák

    Hlášení změn je povinné všude možně, ale reálně se moc nedodržuje. Zajímalo by mne, jak jste došel k těm procentům – když se o těch nenahlášených změnách nedozvíte, těžko je můžete zahrnout do statistik. Samozřejmě, že někdy v budoucnosti tu změnu bance spousta lidí ohlásí, protože je banka ověřuje proti občance, takže spousta lidí potřebuje, aby banka měla správný údaj. Nicméně spousta lidí má zase víc účtů, přičemž třeba nepoužívá aktivně všechny. Motivace hlásit změnu u toho nevyužívaného účtu nebude vysoká.

    Jako vlastníkovi účtu je mi samozřejmě jedno, v kolika systémech to banka má – já změnu nahlásím bance, a je už starostí banky, aby věděla, kde všude to eviduje.

    Mimochodem, před pár lety jsem při změně trvalé adresy využil možnost CzechPointu nechat zaslat změnu trvalého bydliště do datových schránek různých institucí, jednou z nich byla i banka. A byla také jednou z institucí, které tohle oznámení ignorovaly.

  • 1. 3. 2021 10:31

    ...

    informace o změně trvalého pobytu se vždy nějak do banky dostane, při změně služeb, při zrušení účtu, při vydání nové platební karty atd. Pokud vezmeš prodlevu mezi změnu a získáním informace vedlejší cestou, můžeš s určitou přesností odhadnout jaká je báze uživatelů, kteří to hlášení neprovedli. Případů, kdy se o změně dozvíš po 10 letech je opravdu minimum, skoro ty lidi můžeš znát osobně.

    Řada bank u nás nejsou jediný právní subjekt, ale mají spousty dcer, bratrů a strýců. Prakticky změnu musíš nahlásit pro každou smlouvu, kterou s nimi máš, nepředávají si to. Např. ČSOB (účet u Poštovní spořitelny a hypotéka u ČSOB) nebo KB (účet vs penzijní připojištění u KB Penzijní společnosti). Třeba pojištění k debetním/kreditním kartám je podobně divně u všech bank, musíš jmenovitě udělat změnu u té pojistné smlouvy, ne vždy to je automatické na pobočce a ne vždy jsou schopní sami dohledat, kde všude to máš.

    A to je přesně i problém toho Czechpointu, oni to na moc míst nehlásí, banky nemají automatický proces na zpracování takových datových zpráv a někdy ta informace se nedostane ke všem místům. Neobahuji to, také mi to extrémně vadí a proto se mi i docela zamlouvá stav, kdy banka změny bude přebírat automaticky.

  • 1. 3. 2021 10:47

    Filip Jirsák

    Že se změna musí hlásit každému subjektu zvlášť (i když jsou ty subjekty provázané), to chápu. Ale moje zkušenost je taková, že i přímo v bance se to muselo měnit na několika místech (v jednom systému z pohledu uživatele, ale buď za tím byly různé systémy, nebo to v tom jednom systému bylo oddělené).

    Předpokládám, že banka se typicky o změně trvalého bydliště dozví nejčastěji během pár měsíců, nicméně pro to poskytování služeb třetím stranám je docela podstatné, aby se o změně dozvěděla „hned“ (ve skutečnosti je tam nějaké zpoždění, než to probublá až do základních registrů). Ale to si banky prolobovaly, takže jako jediné čistě soukromprávní subjekty ty informace budou mít.