Hlavní navigace

Bankovní identita je tady, banky ale čekají na ověření identit ze základních registrů

Sdílet

David Slížek 5. 1. 2021

Dvě první banky – Česká spořitelna a ČSOB – už technicky spustily přihlašování svých klientů ke službám státu prostřednictvím údajů pro internetové bankovnictví (přes národní bod pro identifikaci a autentizaci, NIA). 

Fakticky ale zatím může tzv. bankovní identitu (BankID) využít jen část jejich zákazníků. Banky totiž čekají, až stát provede ověření identit proti identitám v základních registrech.

„Cílem procesu je ověřit, že bankovní identita klienta je shodná s jeho identitou v rámci Státního základního registru a může tedy byt využívána pro ověření Národní identitní autoritou (NIA),“ vysvětluje na dotaz Lupy mluvčí České spořitelny Filip Hrubý.

„Od 1. ledna došlo ze strany státu k ověření již takřka 200 tisíc klientu Spořitelny, kteří se tak již mohou na Portálu občana bez problémů identifikovat skrze svou bankovní identitu (to znamená přihlašovacími údaji, které používají pro přístup do digitálního bankovnictví George),“ dodává. 

Ověření všech 1,7 milionu digitálních klientů předpokládá banka v průběhu ledna. Zákazníky o tom informuje ve svém internetovém bankovnictví.

Malá výpočetní kapacita základních registrů

Podobná je situace i u klientů ČSOB. „Pro přihlášení k portálům státní správy a obecně pro používání bankovní identity je potřeba mít sjednanou službu ČSOB Identita a klient musí zároveň plnit zákonné podmínky, mezi kterými je mimo jiné i ověření jeho totožnosti oproti státním registrům. Vzhledem k tomu, že tato procedura stále běží, uvádíme na stránce NIA, že se jedná o ověřovací provoz,“ říká mluvčí banky Patrik Madle.

„V našem případě očekáváme, že všichni stávající držitelé ČSOB Identity, kteří splňují zákonné podmínky, budou ověřeni do konce tohoto týdne. Aktuálně máme přes 80 000 klientů, kteří již službu mohou využívat,“ dodává.

Podle informací z bank je příčinou dlouhého ověřování identit malá výpočetní kapacita na straně státu.

AKTUALIZACE 6. 1. 17:45: Podle Správy základních registrů (SZR) je problém v tom, že se banky rozhodly ověřit identity všech svých klientů najednou. „Vzhledem k tomu že jde o ověření řádově milionů identit a jedno ověření trvá cca 2,4 sec, zabere tento proces trochu delší čas, nicméně do konce ledna 2020 by měl být proces dokončen,“ píše na svém webu. 

Zároveň detailně popisuje, jak ověření probíhá. „Součástí procesu je případné vytvoření identifikačního profilu, provázání identifikátorů národního bodu s identifikátorem základních registrů, ověření oprávněnosti pro vydání (uživatel žije a je ve věku, kdy mu může být prostředek vydán), následně zavede vazby do jednotlivých modulů národního bodu a vydá unikátní identifikátor národního bodu pro vydavatele prostředku. Tento identifikátor dále slouží ke komunikaci vydavatele prostředku národním bodem. Tento proces trvá průměrně kolem 2,5 sekundy a každý vydavatel může v jednom okamžiku zakládat až 5 prostředků současně,“ uvádí například.

Sytém odbavuje prioritně přihlášení uživatelů ke online službám. Zároveň s tím „… dokáže národní bod založit až 50 000 nových identifikačních prostředků během jednoho dne,“ píše SZR.

Další banky se chystají

Dalším bankovním domem, která už získal akreditaci pro používání BankID k přihlašování ke službám státu, je Komerční banka. Ta zatím chystá spuštění testovacího provozu.

„Nyní připravujeme pilotní provoz využití Bankovní identity KB zaměřený na služby státní správy pro vybranou skupinu klientů, především zaměstnanců Komerční banky, který poběží přibližně od druhé poloviny ledna do poloviny února. Pokud vše poběží bez problémů, v únoru plánujeme nabídnout možnost využívat Bankovní identitu KB všem našim klientům. Rádi bychom klientům Komerční banky umožnili podávat daňová přiznání za loňský rok již s využitím Bankovní Identity,“ říká Jakub Vlček, manažer pro Bankovní identitu KB.

Na spuštění BankID se chystají také Moneta Money Bank, Fio banka a Air Bank, které si založily svoji vlastní asociaci pro BankID.

„Jsme v pravidelném kontaktu s ministerstvem vnitra, které tuto akreditaci uděluje, a věříme, že ji získáme v následujících týdnech. Poté bude následovat samotné technické napojení na národní bod a také ověřovací interní pilot, že vše funguje, jak má,“ sdělila Lupě mluvčí Air Bank Jana Pokorná.

Ke službám e-governmentu se mohou uživatelé přihlašovat kromě elektronické občanky také čipovou kartou od První certifikační autority nebo přihlášením přes MojeID sdružení CZ.NIC.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.