Hlavní navigace

České firmy zaměřené na SaaS chtějí sdílet informace, rozjíždí první akci

Jan Sedlák

Tuzemské společnosti zaměřené na software jako službu (SaaS) se začínají spojovat a rozjíždí první konferenci zaměřenou právě čistě na SaaS. Marketing MonStaaS se uskuteční 11. října v Brně v Jihomoravském inovačním centru.

„Rozjet SaaS projekt je velmi náročné, musí za ním stát velmi dobrá myšlenka. Pokud však takovýto projekt překoná prvotní extrémně náročnou fázi a získá trakci, zisky jsou mnohem větší, globální expanze snadnější a hrozba zkopírování produktu konkurencí minimální,“ uvádí organizátoři s tím, že české SaaS firmy s mezinárodními ambicemi si prozatím spíše nevyměňovaly zkušenosti.

Cílem konference je tedy mimo jiné začít budovat zdejší SaaS komunitu, sdílet mezi sebou informace a know-how, popularizovat SaaS jako samostatné odvětví vedle e-commerce a podobně nebo řešení expanze českých firem do zahraničí.

Organizátoři chtějí dělat v budoucnu další akce. Jako příklady, co se má v komunitě řešit, uvádí nasazování globálních platebních bran, které podporují automatické obnovování plateb (subscription billing), jak se řeší globální marketing a prodej, budování cloudové infrastruktury, zavádění lokalizace nebo vícejazykové zákaznické podpory.

Na první akci vystoupí zástupci firem Avast, CDN77, Webnode, ROI Hunter, Smartlook, Survio, uLab a Exponea.

Našli jste v článku chybu?
  • 6. 8. 2018 14:36

    Niemand (neregistrovaný) ---.113.245.218.static.b2b.upcbusiness.cz

    >> Rozjet SaaS projekt je velmi náročné, musí za ním stát velmi dobrá myšlenka. Pokud však takovýto projekt překoná prvotní extrémně náročnou fázi a získá trakci, zisky jsou mnohem větší, globální expanze snadnější a hrozba zkopírování produktu konkurencí minimální ...

    A teď překlad do běžné češtiny. Musíte mít úžasnou skvělou fantastickou super myšlenku, aby zákazník neviděl, neslyšel a "sežral to i s navijákem". To je těžké na začátku dosáhnout, ale když už "zaseknete", zákazník se z háčku vyvlékne jen za cenu velkých bolestí, takže je pro vás snazší ho ždímat a zvětšovat svoje lovecké teritorium v globálním měřítku.

    SaaS znamená spoustu "lock-inů", z nichž nejvýznamnější jsou asi dodavatelský a technologický, ale je jich i spousta dalších. Jako osobní příklad mohu uvést, že znám x uživatelů Photoshopu, kteří preferovali nákup licence a měli jej "navždy", ale neznám níkoho, kdo byl nadšený z přechodu na předplatné, jakožto jediné možnosti legálně Photoshop používat. Obzvláště pokud fotíte alespoň na trošku vážnější úrovni, víte o čem píšu.

  • 7. 8. 2018 14:16

    Vladimír Šandera

    Dobry den,

    dovolil bych si nesouhlasit.

    Zrovna nedavno jsme resili ve firme nakup Photoshopu a nakupujeme Adobe cloud licence, tj formou SaaS. Prijde nam to lepsi nez koupit za velke penize lifetime licenci na verzi Photoshopu, ktera za dva roky bude zastarala.

    Kdyz odhledneme od osobnich preferenci, trh v dnesni dobe jednoznacne smeruje k SaaS modelu a prechazi na nej mnoho firem. Takze at uz je nazor kazdeho z nas jakykoliv, je pro softwarove firmy dobre SaaS model podporovat a sledovat co se deje na tomto poli, o cemz je nase akce.

    Vladimir Sandera
    organizator akce MonStaaS
    Smartsupp.com cofounder

  • 7. 8. 2018 15:35

    Niemand (neregistrovaný) ---.113.245.218.static.b2b.upcbusiness.cz

    To, že bude aktuální verze Photoshopu za dva roky zastaralá je pouze váš názor a nelze to brát jako fakt. Takováto sugesce je spíše příklad manipulační techniky.

    Trend "přinucení zákazníka" ke stálým pravidelným platbám není znakem jen dnešní doby, ale tato snaha tu je už minimálně jednu dekádu, spíše dvě. Mohu uvést napřiklad osobní zkušenost s telefonními operátory. Celý život, kdy jsem měl mobilní telefón, zásadně jsem chtěl mít kreditní předplatné a nikoliv tarif. X-krát mi byla vnucovaná "výhodná" nabídka a můžete si tipnout, kolikrát mi nabízeli tarif a kolikrát kredit. Ano, správně, vždy se mi snažili za každou cenu vnutit tarif a kredit mi nabízeli přesně v nula případech. Navíc si myslím, že těmi nabidkami tarifu cíleně oslovovali právě "černé ovce" s kreditem.

    Další důvod proč nemít SaaS je nesmířit se se svévolí autora software a nevydat se mu napospas. Z mnoha různých důvodů může zákazníkovi nová verze nevyhovovat tak jako stará a chce používat tu starou, ale kvůli SaaS to je prostě nemožné. Mohu uvést příklady třeba WoW classic, kdy je poptávka mezi hráči po "vanille" a proto si "načerno" zřídíli různá komunitní řešení, na což Blizzard reagovla podáváním žalob a slíbením zprovoznění oficiální vanilla verze, ale až po mnoha průtazích a vysvětlování oficiálních představitelů, že to hráči nechtějí a oni, "Blizzardi" to prostě ví. To je přesně obecný způsob arogantní komunikace těch, kteří se snaží vnucovat SaaS. (Tím nemyslím konkrétně vás, ale obecný přístup firem, které propagují SaaS.) Příklady vnucení "moderní", uživateli nechtěné, verze na úkor "zastaralé" (přesně váš příklad argumentace v úvodu příspěvku), ale uživateli preferované, verze se objevují čím dále častěji a nejspíše se to bude jen zhoršovat. Namátkou mohu uvést klasický Skype versus moderní Skype, starší verze Windows versus moderní verze Windows ... Windows 10 jsou k dispozici tuším od roku 2014, ale Windows 7 se jim podařilo v počtu instalací překonat teprve tento rok a verze Windows 8 a 8.1, které jsou také "modernější" než Windows 7, toto nedokázaly nikdy. WoW jsem již zmiňoval výše.

    Další významné riziko je v případě používání netradičního formátu a tady vstupuje na scénu jeden z lock-inů, které jsem zmiňoval v předchozím příspěvku. Představte si, že vaše firma používá nějaký typ dokumentů a pořídí si SaaS. Později například z důvodů rozšiřování (nebo nějakých jiných důvodů) přejde na jiný software a jiný typ dokumentů, ale potřebuje z důvodů archivace mít stále přístup ke staršímu typu. Pokud by měli doživotní licenci, tak ty starší typy dokumentů otevřou v té odpovídající verzi software, ale pokud budou mít SaaS, tak by si museli platit nový software i starý software, který potřebují jen občas. A teď si představte, že by ten starý SaaS přinesl "vylepšení" a přestal poskytovat zpětnou kompatibilitu. To by ani ten starý typ souborů neotevřeli vůbec i kdyby si platili dvojí SaaS.

    Moderní "počítačová" historie přinesla mnoho příkladů nechtěného "pokroku" proti vůli uživatelů a upsání se SaaS představuje alegorický bianco šek vystavený ďáblovi.

    Podle mého názoru, jeden z nejhlavnějších důvodu proč firmy propagují SaaS je právě vytvoření závislosti / lock-inu, aby se jich firma nemohla snadno zbavit a přejít na něco jiného. Jedním z největších rizik těch, kteří přistoupí na SaaS, je nemožnost cokoliv udělat s nechtěným "moderním" vylepšením, které ale zákazníkovi nevyhovuje.

  • 7. 8. 2018 14:17

    Vladimír Šandera

    Dobry den,

    dovolil bych si nesouhlasit.

    Zrovna nedavno jsme resili ve firme nakup Photoshopu a nakupujeme Adobe cloud licence, tj formou SaaS. Prijde nam to lepsi nez koupit za velke penize lifetime licenci na verzi Photoshopu, ktera za dva roky bude zastarala.

    Kdyz odhledneme od osobnich preferenci, trh v dnesni dobe jednoznacne smeruje k SaaS modelu a prechazi na nej vetsina firem. Takze at uz je nazor kazdeho z nas jakykoliv, je pro softwarove firmy dobre SaaS model podporovat a sledovat co se deje na tomto poli, o cemz je nase akce.

    Vladimir Sandera
    organizator akce MonStaaS
    Smartsupp.com cofounder