Hlavní navigace

Chytrá karanténa při nízkých počtech nakažených nepomáhá, říká 59 hygieniků

Sdílet

David Slížek 27. 4. 2020

Nejsme „zdržovatelé pokroku“, píše v otevřeném dopise skupiny 59 hygieniků. „Podstata naší práce je, byla a bude vždy stejná, založená na lékařské a zdravotnické odbornosti nikoliv principiálně na technické podpoře,“ uvádějí. Jde podle nich o reakci na tvrzení, že hygienici brzdí zavádění tzv. Chytré karantény do provozu. Celý dopis je k dispozici na webu České lékařské komory.

S rychlým dohledáváním kontaktů nakažených pacientů má hygienikům pomáhat IT systém vytvořený iniciativou COVID19CZ, která pro stát vybudovala lokalizační call centrum, přes které mají hygienici s infikovanými komunikovat. Používat mají také vzpomínkové mapy, které mají (se souhlasem nakažených) využívat data od mobilních operátorů či bank. Dalším pomocným prvkem má být aplikace eRouška na průběžné ukládání kontaktů v mobilu či sledování polohy v aplikaci Mapy.cz.

Chytrá karanténa měla podle původních vyjádření náměstka ministerstva zdravotnictví Romana Prymuly v ostrém provozu začít fungovat po Velikonocích, aktuálně stát počítá s ostrým startem od května. Ministerstvo zdravotnictví její start podpořilo také mimořádným opatřením z 17. dubna (PDF).

Podle signatářů dopisu ale hygienici zvládají izolovat infikované pacienty i bez nových aplikací. „Naprostá většina nemocných je dnes izolována do 24 hodin po vyslovení podezření na onemocnění, obdobně rychle jsou podchyceny epidemiologicky významné úzké kontakty nemocných,“ píší.

Zkušenosti z testovacího provozu podle nich říkají, že systém vyhledávání kontaktů neurychluje. „Nástroje ‚Chytré karantény‘ mohou pomoci jen v situaci, kdy budou v České republice denně přibývat stovky a stovky nemocných, kdy nejde o kvalitu, ale o kvantitu šetření. Při současných počtech případů naopak systém snižuje kvalitu epidemiologického šetření a ve svém důsledku i zhoršuje související dopady epidemie,“ tvrdí. 

Jak má ono „snížení kvality“ vypadat v dopise podrobně nevysvětlují. Uvádějí jen, že je s pacienty potřeba pracovat individuálně. „Každý případ je nemocný člověk, originál, který nelze napasovat do jednoduchého algoritmu. Pracujeme s nemocnými lidmi a jejich kontakty, s lidmi z okolí nemocných, z jejich rodin, ze zaměstnání. Jsou to všichni lidé, kteří mají obavy o své zdraví, kladou otázky, potřebují vysvětlit, poradit a pomoci. Nejsou to položky ve skladovém hospodářství, které lze jednoduše vyřídit,“ píší.

„Navyšování kontaktů bez řádného epidemiologického posouzení povede naopak ke zvýšení počtu osob, které nemohou chodit do práce a ke zhoršování ekonomického dopadu epidemie,“ dodávají.

TIP: Podívejte se, jak funguje mobilní aplikace eRouška:

Našli jste v článku chybu?
  • 27. 4. 2020 16:20

    pan průměrný

    Mohli by to možná jít pak vysvětlit těm lidem jejichž podnikání skončí s dluhama a v exekuci, nebo ty co skončí na pracovním úřadě, případně těm jejichž známého nebo příbuzného kvůli mimořádným opatřením odmítli léčit z důvodu zbytnosti jeho léčby s tím, že to bude mít na jeho zdravotním stavu důsledky, až se zase bude dávat celorepubliková plošná karanténa, protože hygieny nestíhají když přijde další vlna. Ono kdyby to skutečně dokázali, tak by se nemuselo žádné plošné opatření nasazovat. Ano, ano oficiální mantra je, že mi stále trasujeme. Pravda je ale taková, že spoustě lidí v karantétě někdo zavolal až po několika dnech jestli vůbec z důvodu trasování blízkých kontaktů protože toho bylo v jednu chvíli prostě víc než na kolik byl systém stavěný. Celá ta chytrá karanténa nás má připravit na situaci kdy koronavirus nebo jiná hodně nakažlivá nemoc nás opět dostane do situace, že se začnou objevovat stovky nebo tisíce novým případů denně. Protože technologii lze škálovat, lidi a především úředníky ne.

    Mezi námi jsou lidé, které to bezprecedentní zastavení ekonomiky a omezení provozu zdravovotních zařízení, ovlivní na celý život. Je mrzuté, že někteří lidé se teď alibisticky odmítají modernizaci, když už ve směs jednou selhali. Každý jeden z těch lidí co se pod to podepsali by se měl nad sebou zamyslet. Do určité míry chápu, že chtěli dát vědět, že to nejsou oni kdo za to všechno může, protože si na ně všichni ukazují. Pravda ale je, že ačkoliv nejsou osobně viníci, tak funkčně jsou to úzké hrdlo a hlavní příčina toho, že se musela nasadit plošná karanténa. Nicméně až přijde druhá vlna, tak pokud už to nebude opět efektivně fungovat, tak už jim to nikdo neodpáře.

  • 27. 4. 2020 20:42

    bman

    Po přečtení daného dopisu, mi to přijde, že hygienici jdou na to ve stylu smrádek a teploučko. Bojí změn jak čert kříže.
    Chytrou karanténu pojmenovanou dle toho, že je založená na IT systémech, tak si vztáhli na sebe s tím, že toteď to dělali hloupě.

    Za další si myslím, že se jim to nelíbí, protože to fakticky přidává práci při pár nakažených. Ono to krásně ukazuje i to video.

    Já vidím 2 scénáře:
    1. málo nakažených
    Najde se infikovaný člověk, hygienik si vezme kafe, tužku, papír a zavolá infikovanému. Přepodkládám, že rodina, práce je tak nějak automaticky v evidenci a pár kontaktů bokem si infikovaný vzpomene. Takže další kafe a pár hovorů.

    Jenže tady jim do toho chytrá karanténa hazí vidle, protože nageneruje dalších X kontaktů - z MHD, z obchodů, baru apod. a tp je práce navíc.

    2. velké množství nakažených
    Nevím jak moc by se tady stíhalo volat, ale předpokládám, že chytrá karanténa by automaticky posílala lidi do karantény a tedy bez další extra práce. Snad akorát zorganizovat tetování.

    Takže při málo infikovaných to generuje práci.
    To jen tak teorie, protože jsem nikde neviděl vysvětlení celého procesu a daný dopis nic takoého nevysvětluje.