Cloudflare ve výchozím nastavení zablokoval stahování obsahu pro AI

4. 7. 2025

Sdílet

Matthew Prince, Cloudflare Autor: Cloudflare
Matthew Prince, spoluzakladatel a generální ředitel firmy Cloudflare

Jeden z klíčových poskytovatelů internetové infrastruktury, kalifornská firma Cloudflare, začal od července ve výchozím nastavení blokovat robotické skripty AI služeb. Přivítali to zejména zástupci mediálních domů, kterým se nelíbí automatizované stahování obsahu.

Všechny nové domény registrované v systému Cloudflare nyní automaticky blokují přístup známým AI prohledávačům (crawlerům). Majitelé webových stránek však mohou tuto volbu jednoduše změnit a přístup povolit. Podle společnosti je cílem vytvořit model založený na explicitním svolení a narovnat tak vztah mezi tvůrci obsahu a AI firmami.

Cloudflare argumentuje, že dosavadní model, kdy vyhledávače indexovaly obsah a na oplátku přiváděly na weby návštěvnost generující příjmy z reklamy, je nástupem generativní AI narušen. AI crawleři sbírají texty, obrázky a další data pro trénování svých modelů, zatímco původním zdrojům se propadá návštěvnost. Tím připravují tvůrce o příjmy a motivaci k tvorbě kvalitního obsahu.

„Pokud má internet přežít éru umělé inteligence, musíme dát vydavatelům kontrolu, kterou si zaslouží, a vybudovat nový ekonomický model, který bude fungovat pro všechny – tvůrce, uživatele, budoucí zakladatele AI firem i samotnou budoucnost webu,“ uvedl Matthew Prince, spoluzakladatel a generální ředitel společnosti Cloudflare.

„Původní obsah je tím, co dělá z internetu jeden z největších vynálezů posledního století – a je zásadní, aby autoři mohli dál tvořit. Roboti využívaní pro vývoj AI doposud bez omezení stahovali cizí obsah. Naším cílem je vrátit moc do rukou tvůrců, a přitom nadále umožnit inovace v oblasti umělé inteligence. Jde o ochranu budoucnosti svobodného a rozmanitého internetu prostřednictvím nového modelu, který bude spravedlivý pro všechny,“ dodal.

Už v září 2024 Cloudflare zavedl pro stávající zákazníky možnost zablokovat AI roboty jediným kliknutím. Počet zákazníků, kteří si tuto volbu aktivovali, podle tvrzení firmy překročil milion. Pro nové klienty bude ve výchozím nastavení zapnutá.

Krok společnosti Cloudflare podpořila řada mediálních domů, k nimž se přidali poskytovatelé redakčních systémů a provozovatelé komunitních webů. Mezi podporovateli jsou agentura The Associated Press, vydavatelství Condé Nast (magazíny Wired, Vogue nebo web Ars Technica), provozovatel diskusního fóra Reddit, hudební vydavatelství Universal Music Group, vývojářská diskusní platforma Stack Overflow, zpravodajská televize Sky News, magazíny Time a The Atlantic nebo zakladatel Drupalu.

„Velké weby si mohou dovolit technické prostředky na rozpoznání a blokování robotických stahovačů obsahu. Některé dokonce vyjednávají přímé licenční smlouvy s firmami vyvíjejícími AI. Většina tvůrců obsahu však takovou možnost nemá. Řešení od Cloudflare sice není dokonalé, ale zavádí zásadní princip: tréninková data pro AI mají svou cenu a autoři si zaslouží podíl na hodnotě, kterou z jejich práce umělá inteligence vytváří,“ prohlásil zakladatel Drupalu Dries Buytaert.

„Když si AI společnosti už nebudou moci brát zdarma vše, co chtějí, otevírá to dveře udržitelným inovacím postaveným na souhlasu a spolupráci,“ okomentoval nové opatření ředitel vydavatelství Condé Nast Roger Lynch.

Součástí iniciativy je také snaha o vytvoření nového standardizovaného protokolu, který by AI robotům umožnil spolehlivě se identifikovat a uvést svůj účel (např. trénování, vyhledávání). To by majitelům webů usnadnilo rozhodování, kterým službám přístup povolit.

Našli jste v článku chybu?

Autor aktuality

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).