Hlavní navigace

ČTÚ: internetové spolky aktivně usilující o nové klienty jsou podnikateli

Sdílet

Karel Wolf 16. 1. 2020

Spolky poskytující připojení k internetu, které aktivně usilují o nové klienty, jsou z pohledu ČTÚ podnikateli v elektronických komunikacích a vyplývá jim z toho oznamovací povinnost. To je alespoň závěr pravomocného rozhodnutí, o kterém ČTÚ informuje ve své nejnovější monitorovací zprávě.

Rozhodnutí se konkrétně týkalo jednoho ze spolků poskytujících internetové připojení na Chrudimsku. Úřad dospěl k závěru, že pokud jediný rozdíl mezi jednáním spolku a jednáním operátorů je ten, že spolek proklamuje, že nehodlá dosahovat zisku, ale současně dělá vše pro to, aby počet svých klientů (členů i zákazníků) stabilně rozšiřoval a tím zvyšoval své příjmy a přebíral klienty komerční konkurenci, jde o normální  podnikání v oboru elektronických komunikací.

Úřad se přitom v rozhodnutí vedle občanského zákoníku opírá o inzerát, který si spolek podal, a který se vymezuje vůči komerčním poskytovatelům. Ten zní: „Hledáte rychlé připojení k Internetu, bez nepříjemných omezení a závazků, výhodnější než nabízí komerční poskytovatelé? Užili byste si pořádné datové připojení s přáteli z okolí?“

Úřad dále doporučuje všem spolkům, aby zvážily, zda na ně také nedopadá oznamovací povinnost podle § 13 zákona č. 127/2005 Sb. (Zákona o elektronických komunikacích), a případně tuto povinnost nesplnily alespoň dodatečně. Upozorňuje, že neoznámení (stejně tak jako podnikání, kterého se subjekt dopouští výkonem své činnosti bez učinění oznámení) je přestupkem zákona a také, že občanský zákoník v  § 217 zapovídá podnikání nebo jinou výdělečnou činnost jako hlavní činnost spolku.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 17. 1. 2020 14:26

    Martin Strnad

    Já bych to přeložil tak, že ČTÚ chrání ty poskytovatele služeb, kteří plní své povinnosti (ohlášení, výkazy atd.) proti těm, kteří ne, i když efektivně dělají totéž. Ano, ti největší samozřejmě ohlášení mají, ale nejsou to jen oni, jsou to i malí poskytovatelé ve stejném regionu.
    Sekundárně je to IMHO jasná deklarace ochrany spotřebitelů i vůči spolkům (povinné parametry smluv, limity úvazků a pokut, reklamace, námitky a další).

  • 17. 1. 2020 11:03

    Uzivatel_tohoto_jmena_jiz_existuje

    Aleši vy tu definici vnímáte špatně, hlavně ten pojem "dosažení zisku". Berete to příliš formalisticky jako položku na výkazovce, ale tím ziskem je primárně myšleno zvyšování hodnoty podniku/firmy/pod­nikání. Protože je mnoho subjektu, co zisk jako takový netvoří, ale tvoří hodnoty, kterými zvyšuji hodnotu své firmy/podnikání a o to jde. Ostatně spousta podnikatelů zisku jako takového dostahovat nechce a mají jej nulový, pak by tedy z vašeho pohledu nepodnikali a nebyli podnitateli.
    A pokud subjekt směřuje k tomu, aby zvyšoval svou hodnotu, tak je pak možno na to pohlížet jako na o podnikání, které se skryje za líbivý spolek.
    Ostatně podobných situací zde bylo mnoho, typicky to bývá u dotací, kdy v divočejší době si někteři budovali tenisové kurty za dotace s tím, že je bude držet spolek a budou přísutpné veřejnosti, pak se formalisticky udělal otevírací doba v noci v sobotu pro veřejnost a ve zbylém času to bylo jen k užívání zakladatele spolku. Také to neuspělo apod.

    A podobných případů, kdy někdo kreativně využíval možnosti, které mu pak soudy smetly je opravdu hodně.

  • 16. 1. 2020 13:44

    Uzivatel_tohoto_jmena_jiz_existuje

    V obecné rovině... Takže dle ČTÚ má být spolek pasivní a v žádném případě se nemá snažit získat nové členy, protože pokud to dělá tak podniká? To je zajímavý výklad.

    Nicméně na druhou stranu ČTÚ chápu, protože některé subjekty prostě zastírají podníkáním zakládáním spolků apod. a je to viditelné obcházení zákona. Holt není to jen černé nebo modré nebo červené.

  • 16. 1. 2020 16:01

    bez přezdívky

    ...přebíral klienty komerční konkurenci...

    - a o tom to je - jestliže ale tzv. "komerční konkurence" - v tomto případě se velmi pravděpodobně jedná o zavedené mobilní operátory, ale i velké společnosti poskytující bezdrátové připojení k internetu na území několika krajů, poskytuje své služby za nesmyslnou cenu a navíc tyto služby jsou nekvalitní, vzniká tím prostor pro komunitní poskytovatele připojení, které svým členům poskytují mnohem lepší služby navíc většinou za méně peněz než tzv "komerční konkurence" - té to samozřejmě ale vadí a brání se ne zkvalitňováním nebo zlevňováním služeb, ale jak je v česku zvykem, udavačstvím úspěšnější konkurence.
    Stačí trochu zapátrat na internetu a zjistí se, že nejlépe hodnocená připojení poskytují právě ti menší poskytovatelé a rozhodně ne velcí operátoři.

    16. 1. 2020, 16:04 editováno autorem komentáře

  • 16. 1. 2020 15:39

    Aleš Příhoda

    Definice podnikani je soustavna cinnost za ucelem dosazeni zisku. Tecka. Ze nekdo na zed napise, ze existuje, neznamena, ze se snazi dosahnout zisk.