Hlavní navigace

ČTÚ spustil pilotní provoz srovnávače tarifů, zatím nabízí i nesmysly

Sdílet

David Slížek 1. 3. 2021

Po několikaměsíčních přípravách spustil Český telekomunikační úřad (ČTÚ) v pilotním provozu srovnávač cen tarifů tuzemských operátorů. V první fázi jde o porovnání cen mobilních služeb: volání, SMS a dat a mobilního internetu. Od 1. dubna se má přidat i porovnávání fixních nabídek. 

Srovnávací nástroj zatím běží v pilotním provozu, který má skončit až 1. května. Na první vyzkoušení je vidět, že je co vylepšovat. V současné podobě totiž srovnávač nabízí i hodně zavádějící nesmysly.

Vyzkoušeli jsme například vyhledat nabídky mobilního internetu s parametrem velkého množství dat (10 GB). Srovnávač jako výsledek zobrazil pět předplacených karet za údajnou cenu 29 až 69 Kč měsíčně (včetně DPH).


Autor: screenshot, Lupa.cz

Nejenže ani jedna nesplňuje zadání (tedy oněch 10 GB měsíčně, nejvíc se přiblížila předplacenka Tesco Mobile s 7,5 GB), ale chybné je podle dostupných informací i počítání cen. 

Například zmíněná předplacená karta Tesco Mobile podle webu operátora stojí buď 249 Kč (v akci, která měla skončit 31. 12., ale operátor ji na webu pořád má) nebo standardní cenu 449 Kč. Oněch 29 Kč, které uvádí srovnávač, je cena balíčku Na dosah, který dá uživateli za tuto cenu na 30 dnů neomezená data – ovšem s rychlostí 16 Mbit/s download i upload. 

Podobné je to i u nabízených předplacenek T-Mobilu. Jako měsíční platbu uvádí např. u Ochutnávkové Twist karty cenu jednoho z 19 přídavných balíčků, které si uživatel má přikoupit. V tomto případě jde o Neomezený internet v mobilu na den za 69 Kč. Ostatních 18 balíčků jsou Twist internet na den 100 MB, který nemá pořizovací cenu, ale účtuje uživateli peníze za spotřebovaná data (mělo by jít o maximálně 10 Kč za 100 MB). Rychlost je přitom omezena na 10,8 Mbit/s downloadu a 5,76 Mbit/s uploadu.

Dá se bohužel konstatovat, že srovnávač v této podobě může napáchat více škod než užitku.

AKTUALIZACE 3. 3. 14:10 – ČTÚ na problémy reaguje tvrzením, že za data ve srovnávači nenese odpovědnost – ta je podle úřadu na operátorech. Námi objevené chyby nicméně ukazují spíš na problémy algoritmu, který s daty pracuje. Ptali jsme se úřadu také, jak srovnávač testoval:

„Data operátoři vkládali do srovnávacího nástroje od 18. ledna 2021 do konce měsíce (ledna). S operátory jsme dále intenzivně po jejich registraci do srovnávacího nástroje komunikovali a probíhalo paralelně interní testování srovnávacího nástroje na reálných datech vložených operátory. Sami operátoři měli možnost od 18. února srovnávací nástroj testovat, včetně zobrazení výsledků. V průběhu celé doby jsme byli s operátory v kontaktu a snažili jsme se na základě vlastních zjištění nesprávně zadaných zdrojových dat nebo nerelevantních nabídek pro firemní zákazníky (právnické osoby) či na základě požadavků operátorů nástroj doladit. Nejčastější problémy se vyskytly při zadávání volných jednotek do jednotlivých směrů/destinací a zadání kombinací možných balíčků/dokupů k jednotlivým tarifům. Po zveřejnění srovnávacího nástroje operátoři intenzivněji nahrávali a aktualizovali data a stále tak činí. To mohlo/může způsobovat jiné výsledky a může se tak dít možná i ještě několik dní. Srovnávací nástroj je nyní z toho důvodu v pilotním provozu,“ napsala Lupě vedoucí sekretariátu předsedkyně Rady Michaela Bartáková.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.