Sociální síť Facebook pečlivěji hlídá uživatelské účty a fanouškovské stránky kandidátů v podzimních sněmovních volbách. „Především se zaměřujeme na bezpečnost. Díky oficiálním kandidátním listinám víme, kdo jsou kandidáti, a navyšujeme jejich ochranu před hacknutím a napodobováním,“ řekl dnes novinářům Štěpán Soukeník, který má ve Facebooku na starosti politické a vládní záležitosti v našem regionu.
Správci oficiálních stránek politických stran a hnutí jsou vyzýváni, ať si nastaví dvoufaktorové ověření při přihlašování na Facebook. Toto základní bezpečnostní opatření jich zatím používá jen málo. „Jsme v kontaktu se všemi politickými stranami a organizujeme školení zaměřené na zabezpečení účtů a platformy,“ podotkl Soukeník.
Dříve byl Facebook často nástrojem dezinformačních kampaní a zahraničního vměšování do voleb. „Naše týmy zatím nezaznamenaly koordinovanou informační operaci, která by se zaměřovala na volby v České republice,“ uklidňuje Soukeník.
Automatická detekce falešných a podezřelých účtů se podle něj stále zlepšuje. Ve druhém čtvrtletí letošního roku Facebook odhalil a odstranil 1,7 miliardy falešných účtů. Rok předtím to bylo za stejné období 800 milionů falešných identit. „99,7 % falešných účtů detekujeme ještě předtím, než jsou uživateli nahlášeny,“ poznamenal Štěpán Soukeník.
Každý, kdo chce spustit politickou reklamu cílenou na české uživatele, musí ověřit svou identitu pomocí českého dokladu totožnosti a prokázat, že žije v České republice. Kampaně jsou archivovány v Knihovně reklam po dobu sedmi let. V této knihovně je možné dohledat prostředky vynaložené na kampaně podle jednotlivých politických subjektů. A také zobrazit jejich konkrétní inzeráty.
Podle středoevropské manažerky pro veřejnou sféru Evy Ivančić se na hodnocení obsahu celosvětově podílí přes 35 tisíc lidí. Je to trojnásobek dřívějšího počtu. Automatické systémy dokáží automaticky mazat nahotu nebo teroristický obsah shodný s dříve publikovanými materiály. Avšak nenávistný slovní obsah musí posoudit lidští hodnotitelé.
„U hate speech dost záleží na jejím kontextu. Například nadávky musíte vyhodnotit podle toho, jestli je to útok na někoho jiného, nebo slouží k přitažení pozornosti k tématu, anebo je to dokonce jen sebehodnocení konkrétního uživatele,“ vysvětluje manažerka. „Nikdy neodstraňujeme obsah jenom podle toho, kolikrát byl nahlášen,“ podotkla.
S Facebookem spolupracuje 15 tisíc moderátorů obsahu, kteří nonstop vyhodnocují příspěvky ve více než pěti desítkách jazyků včetně češtiny. Společnost nechtěla říct, kolik moderátorů se konkrétně věnuje češtině.
Facebook se také snaží snížit dosah falešných zpráv. Fake news ale neodstraňuje, jenom je posouvá níž na zdi a při jejich sdílení varuje uživatele, že zpráva je podle nezávislého hodnocení nepravdivá. V České republice se na faktickém ověřování příspěvků podílí organizace Demagog.cz a agentura AFP. „Tvrzení politiků však neověřujeme,“ řekla novinářům Sophie Eyears, manažerka Facebooku pro rozvoj strategických partnerství.
V den voleb bude Facebook motivovat uživatele, ať jdou volit. Stejně to dělal už při předchozích volbách.
Každý měsíc Facebook zveřejňuje zprávu o koordinovaném neautentickém chování, které se pokoušelo manipulovat veřejnou debatou. V červenci letošního roku například firma odstranila 65 účtů na Facebooku a 243 instagramových profilů provozovaných z Ruska, ovšem maskovaných jako britská marketingová firma Fazze. Snažily se manipulovat veřejným míněním v Indii a Latinské Americe.
Volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky se uskuteční ve dnech 8. a 9. října 2021.