Hlavní navigace

GfK: Letos se na celém světě prodá kolem čtvrt miliardy televizních přijímačů

Jan Brychta

Výzkumná agentura GfK odhaduje na základě svého maloobchodního panelu, kterým monitoruje sedm desítek zemí, že v první polovině letošního roku 2018 dosáhly celosvětové tržby při prodeji televizorů částky 45 miliard eur. To je zhruba o jedno procento více nežli ve stejném období loňského roku, a je to především díky letošnímu mistrovství světa ve fotbale v Rusku.

Pro celý letošní rok pak citovaná agentura predikuje globální prodej celkem 238 milionů přijímačů, což znamená oproti loňskému roku nárůst o dvě procenta. Ke stoupajícím prodejům přispívá i zvyšující se zájem o špičková zařízení za vysoké průměrné ceny, smart televizory a televizory s připojením k internetu, stejně jako oživení na rozvíjejících se trzích. GfK zveřejnila údaje z celosvětového trhu televizorů v rámci berlínského veletrhu IFA.

Tahounem trhu se stala jižní Amerika

Z regionálního hlediska se o růst silně zasloužila Latinská Amerika. Země tohoto kontinentu přispěly v první polovině roku 2018 k celosvětovému zvýšení obratu na trhu televizorů pětadvacetiprocentním růstem tržeb.

Tento region se na celosvětových prodejích televizorů podílel jedenácti procenty a úspěšně se tak zotavil ze značných ztrát zaznamenaných v minulých letech. Vývoj v Evropě a v asijsko-pacifickém regionu se pohyboval mezi minus pěti a plus čtyřmi procenty.

Stoupá zájem o velké obrazovky

V prvním pololetí 2018 představovaly televizory s úhlopříčkou větší než padesát palců polovinu celosvětových prodejů. Cena těchto přijímačů může dosahovat až čtyř tisíc eur. Markus Kick, expert GfK na spotřební elektroniku, komentuje aktuální vývoj: Západní Evropa nejvýrazněji posouvala trend směrem k OLED, ale téměř všechny regiony vykazují trojciferný růst. Předpokládá se, že ve druhém pololetí se do hry zapojí další výrobci a dále posílí dynamiku tohoto trhu.

Odvrácenou stranou tohoto trendu je fakt, že rozlišení UHD a větší obrazovky mají dopad na roční spotřebu elektřiny těchto televizorů. V Evropě získalo během prvního pololetí 2018 pouze 33 procent prodaných televizních přijímačů energetickou třídu A+, což potvrzuje daný negativní trend. Prodej zařízení A++ je stále zanedbatelný.

Díky obrovskému úspěchu platforem pro streamování filmů a v důsledku toho, že mladší zákazníci ztrácejí zájem o lineární vysílání televizních pořadů, se stala smart televize téměř standardem, píše se v tiskové zprávě GfK.

Od ledna do června se prodej těchto zařízení podílel na celkových tržbách 85 procenty, zatímco v roce 2017 to bylo 79 procent. Na regionální úrovni během prvního půlroku 2018 činily tržby za smart televize v Latinské Americe 93 procent hodnoty prodejů. Pouze Střední východ a Afrika zůstávají pozadu se zhruba 66procentním podílem smart televizí na celkové hodnotě prodejů.

Roste i online prodej

V prvním pololetí 2018 představoval internetový prodej televizorů celkem 18 procent jejich celosvětového prodeje, což znamená oproti 15 procentům ve stejném období předchozího roku tříprocentní nárůst. Západní Evropa a rozvíjející se asijské země přispěly do internetového prodeje 17 a 22 procenty.

Toto navýšení se odráží rovněž na tom, kdy během roku dochází k největšímu prodeji: efekt Vánoc se naposledy projevil v roce 2015 a od roku 2016 se nejvyšší poptávka přesunula na listopad díky takovým internetovým prodejním akcím, jako je Černý pátek.

Tento vývoj je patrnější v zemích, kde velké internetové obchody pořádají během roku různé nákupní akce. Avšak fotbalové turnaje, jakým bylo letošní mistrovství světa v Rusku, posouvají prodejní špičky ještě dramatičtěji, v tomto případě do května a června.

Našli jste v článku chybu?