Hlavní navigace

Google chce web zbavit cookies třetích stran

15. 1. 2020

Sdílet

Google

Společnost Google, která stojí za nejpoužívanějším webovým prohlížečem současnosti, hodlá v rámci své iniciativy Privacy Sandbox zbavit v horizontu dvou let web toho, co se běžně na stránkách označuje jako cookies třetích stran. Společnost o tom informovala včera na Chromium blogu.

První drobná změna nastane již od letošního února. Do prohlížeče Chrome 80 přibude funkce, která bude zpracovávat soubory cookie, které nemají deklarovanou hodnotu „SameSite“, jako „SameSite = Lax cookies“ a bude nutit cookies označená pro třetí strany k používání HTTPS. Již dnes také prohlížeč umožňuje ve svých standardních nastaveních cookies třetích stran úplně vypnout, ale tento krok musí aktivně provést uživatel.

Cookies třetích stran využívají na webech hlavně trackovací nástroje, především konkurenční reklamní platformy, affiliate sítě a nástroje pro analýzu webového provozu. Sám Google k trackování uživatelů umísťovat na weby svá cookies nepotřebuje, ve vlastní reklamní sítí využívá javascriptový kód nástrojů Google Analytics a Google Ads, přehled o uživatelích mu navíc dobře dokresluje provoz dalších služeb, jako jsou veřejné DNS, nebo data z Androidu.

„Uživatelé dnes požadují větší soukromí a chtějí větší transparentnost výběru a kontroly nad používáním svých dat. Je jasné, že webový ekosystém se musí vyvíjet, aby těmto požadavkům vyhověl. Některé prohlížeče reagovaly na tyto obavy blokováním cookies třetích stran, ale my věříme, že to může mít nezamýšlené důsledky, jako používání ještě méně průhledných technik, jako je fingerprinting, což má ve výsledku na soukromí uživatele přesně opačný efekt. Věříme, že my jako komunita to můžeme a musíme dělat lépe,“ píše Google.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 1. 2020 8:13

    Jan

    No tak takovymi zvasty nas krmi Google!
    Vubec tomu nerozumim, protoze cookies tretich stran Google rad vyuziva. A co se tyce fingerprintu, tady by to chtelo odstranit z Javascript API ty funkce, ktere fingerprint umoznuji, jako je vraceni identifikace ruznych casti hardware. Google urcite ma silny vliv na webove konsorcium, aby v API takove veci nebyly, ale jsou tam.

  • 15. 1. 2020 14:58

    Uzivatel_tohoto_jmena_jiz_existuje

    Pokuty jsou fajn... jen pokud ma firma 30mld dolaru cisty rocni zisk a dostane flastr 1-2 mld, no tak se pousmeje a je to. Pritom ono staci pro konkurencni nastroje velmi kratka doba, aby byly znevhodnene a napacha to neskutecne skody.

    Porad si rikam, ze nechapu, jak mnozi lide google fandi, pritom to uz dlouhe roky neni ten hodny strejda co mysli na uzivatele, ale firma, co proste dela vse proto, aby byla jedina a z firmy, ktera svym zpusobem v urcite dobe pomohla znicit monpoly vybranych firem ala MS apod. se stala nasobne vetsi hrozbou a blokatorem, nez byly ty puvodni molochy.

    Sila google je dnes nepredstavitelna. Nasobne vetsi, nez sila vlad, nebo EU a to je proste spatne. Protoze jednak do blokuje vyvoj alternativ, ktere samy pomahaji tomu, aby se neusnulo na vavrinech, tak to zpusobuje i to, ze jsou postupne vsichni naprosto zavisli na produktech jedne firmy.

  • 15. 1. 2020 13:04

    Mlocik97

    3rd cookies mám zablokované už od roku 2014. Inak neviem čo Google chce, keď v ich Google mapách pri zakázaní 3rd cookies ani nejdú psát recenze pre konkrétne miesta.

  • 15. 1. 2020 12:41

    JVr

    Hmm Google vymýšlí jak vyšachovat svoji konkurenci, protože jen oni to budou dělat lépe, a prostřednictvím změn v prohlížeči zajistí, že to jejich lepší řešení bude akceptované, narozdíl od řešení jejich konkurence.

    Tady nejde o uživatele, a jeho skoukromí, tady jde o business, jen se vymýšlí dobrá cover story, jak to zaonačit před autoritami, které za to budou chtít Google postihonout (antimonopolní pravidla).

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).