Hlavní navigace

Google se odvolal proti pokutě od EU za zneužívání dominance na trhu s internetovou reklamou

7. 6. 2019

Sdílet

Společnost Google se odvolala proti pokutě ve výši 1,49 miliardy eur (zhruba 38 miliard Kč), jež mu v březnu za omezování konkurence na trhu s internetovou reklamou vyměřila Evropská komise.

Společnost to po vlně spekulací v médiích ve středu potvrdila ekonomické televizní stanici CNBC. Evropská komise stanici naopak potvrdila, že má v plánu své rozhodnutí u soudu obhájit.

Obvinění spočívá v tom, že měl Google v minulosti majitelům webů zapojeným do AdSense for Search, smluvně omezovat možnost konkurence umísťovat své reklamy na tyto do sítě zapojené weby. Tím se měl dopustit zneužití dominantního postavení na internetovém reklamním trhu za což mu komise pro porušení pravidel hospodářské soutěže EU vyměřila pokutu 1,49 miliardy eur.

Případ se týká rozmezí let 2006 až 2016. V roce 2006 začal Google nabízet AdSense for Search a podle Komise ve smlouvách s provozovateli webů požadoval plnou exkluzivitu. Weby, kde byl nasazen AdSense, měly smluvně zakázáno dávat na stránky s výsledky vyhledávání jakékoli reklamy konkurence.

Souvislosti: Další obří pokuta pro Google. Zneužíval dominanci v reklamě u vyhledávání, tvrdí Komise 

V pozdějších letech Google podmínky zmírnil a od března 2009 začal vyžadovat „jen“ to, že se jeho reklamy budou u výsledků hledání zobrazovat na nejvýhodnějších místech, na která uživatelé nejčastěji klikají. Požadoval také, aby od něj provozovatelé odebírali určitý minimální počet reklam. Pokud by navíc provozovatelé webů chtěli nějak upravovat nastavení reklam konkurence, museli k tomu podle smluv získat od Googlu písemný souhlas. Když v roce 2016 Evropská komise oznámila, že kvůli těmto praktikám začíná Google vyšetřovat, firma problematické klauzule ze smluv vymazala.

Našli jste v článku chybu?
  • Aktualita je stará, nové názory již nelze přidávat.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor aktuality

Externí spolupracovník serveru Lupa.cz a expert na blockchain a kryptoměny. Jako šéfredaktor v minulosti vedl ADASTRA Business Intelligence Magazine a server ITbiz.cz. Dnes pracuje jako redaktor časopisu Forbes.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).